کد خبر : 22563
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 17:54

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

در حوزه نفت و گاز از برنامه ششم توسعه عقبیم/ سوءمدیریت جدی در بهینه سازی مصرف سوخت داریم

در حوزه نفت و گاز از برنامه ششم توسعه عقبیم/ سوءمدیریت جدی در بهینه سازی مصرف سوخت داریم
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بااشاره به دلایل ناترازی انرژی در کشور گفت: شاهد سوءمدیریت جدی در بهینه سازی سوخت هستیم و در این باره از برنامه ششم توسعه عقبیم. درحالی که باید تنوع مصرف را در سبد سوخت لحاظ می کردیم و به فکر شرایط بعد از اتمام سوخت فسیلی هم باشیم.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، ناترازی انرژی و سوخت یکی از دغدغه های جدی کشور است و مصرف بنزین در سال ۱۴۰۳ نیز با چالش‌های جدی روبرو است. طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است. از سوی دیگر، توان تولید بنزین در کشور نیز با محدودیتهایی مواجه است و همین مسئله باعث ایجاد ناترازی هایی در حوزه انرژی شده است. بنابراین باید بررسی کرد که ایراد کار کجا است و چطور می توان این ناترازی ها را کاهش داد.

 

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس به دلایل ناترازی انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: شاهد سوءمدیریت جدی در بهینه سازی سوخت هستیم و در این باره از برنامه ششم توسعه عقبیم.

 

امید کریمیان، دبیر کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم بااشاره به تخفیف های زیاد به خریداران نفتی در دولت قبل، به «انرژی پرس» گفت: در شرایط تحریمی برای اینکه بتوانیم نفت و انرژی خود را بفروشیم، ناچاریم به خریداران، تخفیف بدهیم. در شرایط کاهش خریدار هم واسطه هایی هستند که مجبوریم با عناوینی مثل تنزیل و … هزینه این واسطه ها را بپردازیم و نفت خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانیم.

 او افزود: بنابراین با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و سخنانی که داشته است، امیدوارم بتوانیم تحریم ها را کاهش دهیم نه اینکه با واسطه گری و نرخ تنزیل و قیمت پایین تر نفت خود را به فروش برسانیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم همچنین در پاسخ به اینکه در زمان انتقال دولت سیزدهم به چهاردهم، به میزان لازم نفت و گاز ذخیره سازی نشده و با کسری و ناترازی زیادی در این حوزه مواجهیم، بیان کرد: در انتقال دولت ها معمولا ناترازی در این حوزه ها ممکن است کم و بیش پیش بیاید و نمی خواهم این موضوع را عمدی یا سهوی بدانم. اما در موضوع ناترازی انرژی باید دو مقوله افزایش تولید و اصلاح الگوی مصرف با هم پیگیری شود و در این دو مورد مشکلاتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  افزایش قیمت نفت آفریقا و دریای شمال برای اروپایی‌ها

 او ادامه داد: مصرف ما طبق الگو نیست و نظارت بر قاچاق سوخت هم وجود ندارد. ضمن اینکه مدیریت صحیح و بهینه سازی سوخت هم نداریم.

کریمیان در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد من قصوری در این باره وجود ندارد، اما سوءمدیریت در نظارت و مصرف سوخت، مانع جدی ذخیره سازی نفت و گاز است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: از عمده دلایل ناترازی انرژی، توجه نداشتن به تنوع سبد انرژی کشور است، بنابراین برای کاهش مشکل باید سبد سوخت کشور را متنوع کنیم تا بخشی از ناترازی رفع شود.

نماینده مردم مریوان در مجلس، مردم را مقصر مصرف بالای بنزین ندانست و گفت: وقتی مصرف بنزین بالا است، مقصر مردم نیستند؛ بلکه ایراد از خودروهای پرمصرف غیراستانداردی است که در اختیار مردم قرار می دهیم. بنابراین نمی توانیم توقع مصرف بهینه و کاهش مصرف سوخت را داشته باشیم.

 او همچنین اضافه کرد: قرار بود خودروها دوگانه سوز شوند و نیروگاه های خورشیدی را درراستای بهینه سازی مصرف سوخت فعال کنیم و روش های نوین را به کار بریم. اما هیچ یک از این اتفاقات رقم نخورده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم در پایان افزود: قرار بود همه این موارد را اجرا کنیم، اما همینطور که می بینید از برنامه ششم توسعه عقب هستیم و دچار روزمره‌گی شده ایم. بدون هیچ برنامه کاربردی فقط سوخت فسیلی مصرف می کنیم و به این فکر نمی کنیم که بعد از اتمام سوخت فسیلی قرار است چه کنیم؟ بنابراین با سوءمدیریت جدی در این حوزه مواجهیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.