کد خبر : 21701
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مهر 1403 - 18:40

در مجمع ۱۴۰۳ مبین انرژی چه گذشت؟ از سود شیرین تا طلب معوق از زاگرس

در مجمع ۱۴۰۳ مبین انرژی چه گذشت؟  از سود شیرین تا طلب معوق از زاگرس
مجمع عمومی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس با حاشیه‌های فراوان همراه بود. سهامداران این شرکت بزرگ یوتیلیتی کشور، نگرانی‌های جدی خود را در خصوص مطالبات معوقه، آینده قراردادها و وضعیت مالی شرکت مطرح کردند. تصمیمات مهمی در این مجمع اتخاذ شد که آینده مبین انرژی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش «انرژی پرس»، مجمع عمومی سالیانه به‌طور فوق العاده شرکت مبین انرژی خلیج فارس، یکی از بزرگترین واحدهای یوتیلیتی کشور با حضور ۸۳.۵۲ درصد سهامداران و همچنین اعضای هیات مدیره آن برگزار شد؛ این مجمع با حاشیه‌هایی همراه بود که نگرانی سهامداران را برانگیخت.

چالش‌های مبین انرژی

در این مجمع که با دو ماه تاخیر برگزار شد، هیات مدیره گزارشی جامع از عملکرد یکساله خود ارایه کرد و به سوالات چالش‌برانگیز سهامداران پاسخ داد؛ حسابرس قانونی نیز گزارش خود را ارایه کرد و در نهایت، تصمیمات مهمی در خصوص آینده شرکت اتخاذ شد.

در همین راستا سوالات بسیاری در خصوص وضعیت مالی شرکت، قراردادهای بلندمدت و به‌ویژه مطالبات معوقه از شرکت‌های پتروشیمی از سوی سهامداران مطرح شد.

مهمترین نکات از گزارش عملکرد هیات مدیره

طبق گزارش ارایه شده از سوی هیات مدیره، شرکت مبین انرژی در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان سود کرده است.

این شرکت طی دوره مورد اشاره ۳۱ درصدی از تولید ۸۷ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور را پشتیبانی کرده و از سوی دیگر ۳۵ درصد از کل درآمد صادراتی ۱۳.۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی توسط مبین انرژی حاصل شده است.

با توجه به عدم اعلام نرخ‌های جدید فروش محصولات در سال ۱۴۰۲، سود هر سهم با احتساب افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی و بر اساس نرخ‌های سال قبل محاسبه شده است.

بر اساس اعلام هیات مدیره، شرکت در زمستان سال گذشته ۷۵ روز با قطعی گاز مواجه بوده است.

همچنین تولید محصولات حیاتی همچون نیتروژن، برق، بخار، آب شیرین و هوای ابزار دقیق در سال گذشته از برنامه مصوب فراتر رفته و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است. به ویژه، تولید هوای سرویس و آب شیرین در سال ۱۴۰۲ به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسید.

با وجود کاهش عرضه گاز و محدودیت‌های تولید در برخی از شرکت‌های پتروشیمی، مبین انرژی توانست بیش از ۹۶ درصد از برنامه تولید خود را محقق کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این گزارش، موفقیت مبین انرژی در ارتقای معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ از ۱۰ به ۲۰ سال بود. 

طبق گزارش ارایه شده، شرکت مبین انرژی خلیج فارس در آبان ماه سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۹ درصد سهام شرکت آپادانا را خریداری کرده و هم‌اکنون نیز پیشرفت فیزیکی پروژه واحد متانول آپادانا به ۹۸ درصد رسیده است. با راه‌اندازی کامل واحد متانول آپادانا، ظرفیت تولید و سودآوری شرکت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

یکی از نکات قابل توجه در این مجمع، تاخیر دو ماهه در برگزاری آن بود؛ هیات مدیره این تاخیر را به وجود ابهاماتی در صورت‌های مالی و همچنین انتظار برای صدور رای قطعی دیوان عدالت اداری نسبت به مطالبات شرکت اعلام کردند.

مطالبات معوقه ۳۰ همتی؛ بزرگترین چالش مبین انرژی در مجمع عمومی

در این جلسه، مطالبات ۳۰ هزار میلیارد تومانی معوقه و به‌ویژه طلب ۱۳ هزار میلیارد تومانی از زاگرس، به بزرگترین دغدغه سهامداران مبین تبدیل شده است. رای موقت دیوان عدالت اداری نیز بر پیچیدگی این مساله افزوده و شرکت را در پیگیری‌های حقوقی از شورای رقابت و شرکت ملی پتروشیمی قرار داده است. 

بیشتر بخوانید:  شرکت‌های یوتیلیتی برنده قیمت‌گذاری شدند

در پی این مسایل، شرکت مبین انرژی خلیج فارس مجبور به پیگیری‌های حقوقی و فنی از شورای رقابت و شرکت ملی پتروشیمی شده و همچنین مقرر شد نرخ‌های دماوند به صورت علی‌الحساب اعمال شود.

عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های پتروشیمی به مبین، تاثیر قابل توجهی بر وضعیت مالی شرکت گذاشته است؛ سهامداران در این خصوص از هیات مدیره خواستار اقدامات جدی‌تری برای وصول مطالبات شدند.

همچنین مهدی فرزانه، مدیرعامل مبین انرژی در پاسخ به این سوال که چرا تعدیل هزینه گاز در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ لحاظ نشده است، گفت: با توجه به اینکه هنوز صورت حساب نهایی گاز برای سال گذشته به ما ابلاغ نشده، براساس استانداردهای حسابداری، اثرات این تعدیل در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۳ لحاظ خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مبین، قراردادهای بلندمدت با شرکت‌های پتروشیمی است. به‌ویژه قرارداد با شرکت پتروشیمی زاگرس که ۲۰ درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص می‌دهد، به دلیل مطالبات معوقه و اختلافات موجود، آینده نامعلومی دارد.

در همین راستا در پاسخ به نگرانی یکی از سهامداران در مورد آینده شرکت در صورت قطع همکاری با زاگرس، هیات مدیره به ارایه برنامه‌های دقیق و جامع خود پرداخت. آنها تاکید کردند که با افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی آپادانا، تقویت روابط با پتروشیمی دماوند و پیگیری مطالبات قانونی از زاگرس، برای آینده شرکت برنامه‌ریزی دقیقی دارند و به سهامداران اطمینان دادند که برای مقابله با این چالش آماده هستند.

هیات مدیه اعلام کرد: باید توجه داشت که ظرفیت تولید فعلی آپادانا حدود نصف ظرفیت زاگرس است. به همین دلیل، در حال حاضر مشغول مطالعه و بررسی گزینه‌های مختلف برای مدیریت مازاد اکسیژن در آینده هستیم. البته، در بدترین حالت، ممکن است تا ۵۰ درصد از تولید اکسیژن ما کاهش یابد که این موضوع بر سودآوری شرکت تاثیرگذار خواهد بود.

سودآوری مبین؛ آیا آینده روشنی در انتظار است؟

با وجود چالش‌های موجود، شرکت مبین توانسته است سود قابل توجهی را در سال گذشته (معادل ۱۱.۵ همت) کسب کند. اما این سودآوری در سایه افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و همچنین افزایش تولید در برخی از واحدهای تولیدی حاصل شده است.

در مجمع عمومی سالانه مبین انرژی خلیج فارس، هیات مدیره به ازای هر سهم  ۱۸۰ تومان سود را به تصویب رساند که بر اساس تصمیم گرفته شده، سود سهامداران حقیقی و حقوقی از تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ قابل پرداخت خواهد بود.

مجمع عمومی سالانه مبین انرژی، موسسه تدوین و همکاران را بار دیگر به عنوان حسابرس اصلی خود انتخاب کرد. همچنین، روزنامه اطلاعات به عنوان نشریه رسمی شرکت برگزیده شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.