کد خبر : 15467
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 11:04

میزان مصرف برق کولرهای گازی‌ چقدر است ؟

میزان مصرف برق کولرهای گازی‌ چقدر است ؟
گرایش به استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها حتی در مناطق معتدل، یعنی 80 درصد از کل مساحت ایران، در سال‌های اخیر رو به فزونی است، درحالی‌که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای اغلب مناطق کشور به شمار می‌روند.

به گزارش انرژی پرس، مصرف برق کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی بسیار کمتر است، در این نوع کولرها حتی می‌توان با استفاده از «دور کند» تا بیش از ۵۰درصد از مصرف برق کم کرد و به همان نسبت در رقم قبض برق اثرش را ببینید. البته در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالاست، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است.

هر کولر گازی برای خنک‌کردن محیط ظرفیتی دارد، در نتیجه بهتر است هنگام خرید این دستگاه، ظرفیت سرمایش و متراژ محیط را درنظر بگیرید. برای انتخاب کولرگازی متناسب با متراژ محیط باید موقعیت ساختمان را درنظر بگیرید. فرمول محاسبه کولر گازی ازنظر میزان سرمادهی پیچیده نیست.

برای مثال اگر ساکن طبقه آخر ساختمان هستید، گرمای خورشید بیش از سایر طبقات درون منزل شما نفوذ می‌کند. پس باید براساس هر مترمربع از اتاق مورد نظر، برای کولر گازی ظرفیتی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ BTU را درنظر بگیرید. اگر ساختمان شما در طبقات میانی آپارتمان واقع‌شده است، برای هر مترمربع، ۴۰۰ تا ۶۰۰ BTU مناسب است و برای ساختمان‌های طبقات آخر، برای هر مترمربع ۶۰۰ تا ۸۰۰ BTU مناسب است.

نحوه محاسبه ظرفیت کولر گازی

اصلی‌ترین مسئله در خرید کولر گازی اسپلیت مناسب برند آن نیست بلکه تناسب کارایی کولر با شرایط محیطی و آب و هوایی محل استفاده آن است. انتخاب ظرفیت کولر گازی براساس متراژ یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید کولر گازی اسپلیت است. اگر ظرفیت کولر گازی برحسب متراژ (BTU) متناسب با مساحت فضای موردنظرتان نباشد، کولر عملکرد خوبی نخواهد داشت.

انتخاب کولر گازی براساس متراژ: متراژ ساختمان شرط لازم در محاسبه ظرفیت سیستم سرمایشی است ولی شرط کافی نیست. می‌توان به‌ازای هر متر برای طبقات وسط Btu/h۴۰۰-۴۵۰ و طبقه آخر Btu/h۵۰۰-۶۰۰ درنظر بگیرید. برای مثال برای یک اتاق ۹ متری واقع در طبقات آخر به یک کولرگازی با ظرفیت Btu/h۵۴۰۰ نیاز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.