کد خبر : 8980
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 14:20

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

قبلا خطر جاسوسی و درز اطلاعات مطرح بود و امروز مهاجرت نیروی متخصص نفت/ وزارت نفت نسبت به مهاجرت نیروهای متخصص بی‌توجه است

قبلا خطر جاسوسی و درز اطلاعات مطرح بود و امروز مهاجرت نیروی متخصص نفت/ وزارت نفت نسبت به مهاجرت نیروهای متخصص بی‌توجه است
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: بی‌توجهی به حقوق نیروی متخصص نفتی باعث سیل مهاجرت آنها به خارج از کشور شده است. نباید با عباراتی مثل حقوق نجومی مانع از نگهداشت نیروی متخصص در کشور شویم.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، زنگ خطر مهاجرت نیروهای متخصص صنعت نفت ایرلن به صدا درآمده اما گوش شنوایی برای آن نیست. براساس آمار کارکنان صنعت نفت ایران حدود یک سوم کارکنان نفت کشورهای همسایه حقوق دریافت می‌کنند و این مهم‌ترین دلیل مهاجرت آن‌هاست.  فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در واکنش به مهاجرت متخصصان نفتی به خارج از کشور، ضمن تاکید بر لازمه توجه به نیازهای متخصصان نفتی به «انرژی پرس» گفت: نیروی انسانی متخصص از مهم ترین سرمایه های هر کشور است. روزگاری در حوزه امنیتی و مسائل کارشناسی اگر موضوعات جاسوسی و درز اطلاعات مطرح بود، امروز دیگر نیازی به این کار نیست و کشورهای دیگر با دعوت از نیروهای فنی و متخصص و کسانی که اطلاعات کافی نفت و پتروشیمی دارند و همچنین ایجاد زمینه مهاجرت برای آنها، همه این اطلاعات و دانش و تخصص را در اختیار خود قرار می دهند.

نماینده پنج دوره مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: چرا این اتفاق می افتد؟ چون ما نتوانسته ایم از نیروی متخصص انسانی خود در کشور صیانت کنیم. این نیروی متخصص به دلیل مسائل مالی و اداری و غیره باید احساس امنیت کند. این موضوعی است که طی چند سال گذشته مکررا به مسئولان مربوطه در وزارت نفت گوشزد کرده ایم اما نسبت به این تذکرات بی توجه بوده اند.

او تصریح کرد: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، آمریکای لاتین و سایر کشورها به دنبال جذب نیروهای متخصص نفتی ما هستند. ضمن اینکه نیروهای متخصص ما افراد متعهد و علاقمند به آب و خاک و کشورشان هستند و اول می خواهند که درکشور خودمان این تخصص را به کار بگیرند. اما بعضی افراد در خصوص حقوق این مجموعه از عباراتی مثل حقوق نجومی استفاده می کنند و مانع از حفظ این نیروهای متخصص در کشور می شوند.

بیشتر بخوانید:  گشایش‌های مطلوبی در فروش نفت ایران حاصل شده است

رئیس کمیسیون انرژی مجالس دهم و یازدهم توضیح داد: این عبارات درست نیست و کسی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می کند، اولا همه سلامتش را پای این کار می گذارد و می دانیم که استنشاق این مواد برای او ده ها بیماری به دنبال دارد. دوم دوری از خانواده برای این افراد در جاهایی مثل سکوها، ضایعات روحی و روانی و حتی جسمی به دنبال دارد و قطعا کسی نمی تواند این ضایعات روحی و روانی را جبران کند.

حسنوند همچنین بیان کرد: بعضا برخی افراد در دستگاه هایی مثل مجلس و دولت به این موضوع توجه کافی ندارند و با حرف هایی ناصواب مانع از توجه به این سرمایه اجتماعی متخصص می شوند.

او بااشاره به نکته سوم اضافه کرد: این افراد با هزینه و سرمایه کشور به این تخصص رسیده اند و باید برای  حفظ سرمایه  های کشور هزینه کرد. حتما تامین برخی نیازها از جمله حقوق و مزایا و دستمزد کافی برای آنها از ضروریات است.

نماینده مردم اندیمشک در پنج دوره مجلس با تاکید بر حقوق پایین نیروهای متخصص نفتی نسبت به حقوق  ودریافتی متخصصان سایر کشورها اظهار کرد: باید مقایسه ای با سایر کشورها داشته باشیم و ببینیم آنها چطور نیروهای متخصص خود را حفظ و نگهداری می کنند و ما هم مشابه آنها عمل کنیم تا این نیروها انگیزه ماندن در کشور را داشته باشند و به فکر مهاجرت نیفتند و با انرژی بیشتری برای کشور خود تلاش کنند.

رئیس کمیسوین انرژی مجلس درپایان گفت که آماری از میزان مهاجرت نیروهای متخصص نفتی کشور ندارد و برخی آمار و اعداد اعلام شده، ارقام غیررسمی است که قابل استناد نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.