کد خبر : 13487
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 10:48

آمارهای غلط وزیر نفت و دیپلماسی ضعیف دولت در حوزه انرژی

آمارهای غلط وزیر نفت و دیپلماسی ضعیف دولت در حوزه انرژی
جناب آقای مهندس اوجی در مراسم گشایش بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی ارقام درآمدی و هزینه‌های عملکردی وزارت نفت را ذکر کرده‌اید که با واقعیت‌های صنعت نفت همخوانی ندارد.

به گزارش انرژی پرس، محمدعلی شکرخواه نوشت: در حالی که حداقل ۵‌میلیارد دلار سالانه ضرر ارزان‌فروشی نفت خام صادراتی، حداقل ٣میلیارد دلار هزینه واردات بنزین و ۶میلیارد دلار عدم‌النفع کاهش مصرف بنزین و صادرات آن را به کشورهای همسایه و همجوار داشته‌اید حداقل همین ٣‌مورد بیش از ١۴‌میلیارد دلار عدم‌النفع کشور و مردم بوده است، چگونه می‌توان سایر ادعاهای جنابعالی را قبول کرد، در حالی که بخشی از این عدم‌النفع می‌توانست در سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شده و وابستگی به انرژی‌های فسیلی کمتر شود.

تنها به یک مورد نداشتن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم اشاره می‌‌شود ان‌شاء‌الله سایر موارد در نامه‌های بعدی ذکر می‌شود: پتروپالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه با ظرفیت حداقل ١۵٠‌هزار بشکه در روز با پیش‌بینی احداث٢٠‌واحد پتروشیمی همراه با خوراک در کنار آن با مجوز وزارت نفت مقرر بود که در ابتدای سال ١۴٠٢ راه‌اندازی شود.

قرارداد این پتروپالایشگاه با شرکت سپکو چین نهایی و توسط این شرکت برای تامین فاینانس آن امضا و ارسال شده بود. این در حالی بود که طراحی آن برای اولین‌بار در ایران برمبنای تولید ماکزیمم ۲/۳‌درصد مازوت به جای ٢٨‌درصد پالایشگاه‌های ٨گانه موجود و با سرمایه‌گذاری کلی ۲/۳‌‌میلیارد دلار با شرکت چینی توافق شده بود.سود سالانه فقط پالایشگاه آن بیش از یک‌میلیارد دلار محاسبه و مورد تایید طرفین قرار گرفته بود که عدم اجرای این پروژه تاکنون بیش از ٢‌میلیارد دلار عدم‌النفع (ضرر و زیان) داشته است. این در حالی است که:

۱- توافقنامه‌ای با وزارت نفت عراق مبنی بر صادرات حداقل ٣٠‌هزار بشکه در روز فرآورده‌های آن در مقابل واردات نفت امضا شده بود.

بیشتر بخوانید:  چشم طمع وزیر کار به اموال بازنشستگان نفت+فیلم

۲- با اجرای این پتروپالایشگاه در کرمانشاه بخش اعظم مشکل بیکاری متخصصان در ٣ استان غربی کشور حل شده و نیازی هم به ارسال فرآورده‌های نفتی از استان‌های مرزی جنوبی به این ٣ استان غربی کشور نبود.

۳- این پتروپالایشگاه بخشی از نیاز و کمبود مواد اولیه پتروشیمی‌های در حال کار در منطقه را تامین و سوددهی آنها را بیشتر می‌کرد.

۴- با تکمیل و راه‌اندازی این پتروپالایشگاه اصلاحات مورد نیاز در واحدهای فرآیندی پالایشگاه‌های موجود داخلی توسط پیمانکاران متخصص ایرانی در کوتاه‌مدت حل و اجرایی و سوددهی آنها بسیار بیشتر می‌شد.

۵- با اجرای مشابه طراحی این پتروپالایشگاه در نقاط دیگر کشور با هزینه سرمایه‌ای بسیار کمتر و در زمانی کوتاه‌تر به جای صادرات نفت با تخفیف، صادرات فرآورده با سوددهی بیشتر رونق می‌گرفت. متاسفانه همان‌گونه که مختصرا اشاره شد، دیپلماسی انرژی در این منطقه مهم و اساسی کشور رعایت نشده و ضرر و زیان‌های عظیم میلیارد‌دلاری از این بابت عاید کشور شده و متاسفانه هیچ مدیریت و گروهی پیگیر ادامه کار فوق نیست.

این امر مستلزم تشکیل گروه مدیریتی با سابقه و با تجربه کنترل انرژی معرفی در کشور یا تشکیل وزارت انرژی است که تاکنون عملیاتی نشده است. در سایر موارد نظیر پارس‌جنوبی همچنین شرایطی حاکم است ان‌شاء‌الله در مکاتبات بعدی عدم رعایت دیپلماسی انرژی در مورد این پروژه حساس و بزرگ و خسارت‌های کلان وارده ناشی از بی‌توجهی به آن گزارش می‌شود.

منع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.