کد خبر : 12812
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 11:15

جوابیه پالایشگاه آبادان به مصاحبه نماینده مجلس

جوابیه پالایشگاه آبادان به مصاحبه نماینده مجلس
پالایشگاه آبادان جوابیه‌ای درباره‌ی موضوعات مطرح شده در مصاحبه نماینده آبادان به انرژی پرس ارسال کرده است.

به گزارش انرژی پرس، پس از انتشار مصاحبه‌ای با جلیل مختار، نماینده مردم آبادان با عنوان «شرکت پخش و پالایش بودجه پالایشگاه آبادان را نمی‌دهد»؛ پالایشگاه آبادان جوابیه‌ای درباره‌ی موضوعات مطرح شده به انرژی پرس ارسال کرده است.

در این جوابیه آمده است: در ابتدا به اطلاع عموم مخاطبین می‌رساند، شرکت پالایش نفت آبادان به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت پالایشی کشور و بر اساس هدف‌گذاری‌های خود و همچنین سیاست‌های ابلاغی از سوی دولت خدمتگزار و وزارت نفت با تکیه‌بر دانش فنی و نیروهای توانمند خود در راستای اعتلای این مرز و بوم به‌دوراز هرگونه جهت‌گیری و حاشیه‌های انتسابی در حال انجام وظایف ذاتی خود که همانا تولید است، همت گماشته است.

لذا انتظار می‌رود در فضای کنونی رسانه‌ها به‌دوراز جهت‌گیری‌ها و بر اساس حقایق و شواهد کارشناسی و منابع قابل وثوق میدانی و علمی به‌عنوان راویان پیشرفت، انعکاس‌دهنده‌ی تلاش خادمان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند. 

جناب آقای مختار نماینده مردم شریف آبادان در مجلس شورای اسلامی در نطق اخیر خود و در مصاحبه‌ای که با نشریه مجازی «انرژی پرس» انجام دادند، خطاب به دولت انقلابی، وزارت نفت و مدیر عامل بومی و جهادی پالایشگاه آبادان، اتهاماتی را اظهار کردند که خلاف واقع بودن آن برای مراجع کارشناسی و ذیربط مبرهن و برای مردم فرهیخته آبادان  روشن می باشد. امید است با ارائه اخبارمستند از ایجاد جو و انتشار اخبار غیر کارشناسی و ایجاد روحیه یاس و ناامیدی جلوگیری به عمل آید .جهت تنویر اذهان عمومی ، نظر خوانندگان و نماینده محترم را به مطالب زیر جلب می نماییم: 

 

۱- جناب آقای مختار عنوان نموده بودند که « هدف اصلی از ساخت پالایشگاه آبادان تولید بنزین بوده» ! در حالی که همگان به خوبی می دانند  که پالایشگاه آبادان با عمر ١١٠ ساله اش، با هدف تولید و تأمین سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و کارخانه‌های انگلیسی،  یعنی “نفت کوره”  طراحی و احداث شده است. به همین خاطر تولید نفت کوره همیشه در صدر تولیدات این واحد صنعتی بوده است و لذا تولید بنزین، بعدها به برنامه های آن افزوده شد و هدف اصلی و اولیه از ساخت پالایشگاه آبادان نبوده است. لذا آقای مختار یا از ساختار پالایشگاه ها خبر ندارند و یا صرفاً به دنبال ایجاد تشویش اذهان عمومی بوده‌اند! با این وجود جای بسی افتخار است که در دو سال گذشته و در دولت مردمی سیزدهم، با رویکردی جهادی، توانستیم تولید بنزین را از ۸ میلیون لیتر در روز (در سال ۱۴۰۰) به بیش از ۱۵/۵ میلیون لیتر در روز (در سال ۱۴۰۲) افزایش دهیم. به طوری که در سال ۱۴۰۱ این مجموعه از میان ١٠  پالایشگاه کشور، لوح تقدیر بیشترین تولید بنزین را از وزیر محترم نفت دریافت نمود و  در سال ۱۴۰۲ نیز نشان ملی « قهرمان تولید» را در جشنواره شهید رجائی از ریاست محترم جمهور کسب نمود. 

 

٢- جناب آقای مختار در مصاحبه خود عنوان نموده‌اند که بند «ه» تبصره یک بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جهت احداث بخش دوم فاز دو می باشد. در حالی که با مراجعه به متن قانون بودجه متوجه می شوند این بند از قانون برای  “بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت یا همان پرداخت اقساط وام خارجی” فاز ١_٢ می باشد و ربطی به احداث فاز ٢_٢ ندارد و ایشان با توجه به جایگاهشان در قوه مقننه به خوبی از آن اطلاع دارند و به نظر می‌رسد دادن اطلاعات اشتباه به مردم و وارد کردن اتهام به دولت محترم و‌ وزارت نفت اهداف خاصی را دنبال می نماید. در غیر اینصورت و عدم اطلاع ایشان هم عذر بدتر از گناه محسوب می شود.

لذا  بهتر بود این مطالبه دیرهنگام (تامین مالی بخش دوم فاز دو)  را ایشان در مجلس و در سنوات  گذشته مطرح می کردند. و نه اینکه بعد از پیگیری موضوع توسط پالایشگاه آبادان و پیش بینی آن در بودجه ١۴٠٣، این موضوع تمام شده را به دولت یادآور شوند که به قول معروف؛ ((معما چو حل گشت،آسان شود.)) 

٣- آقای مختار ادعا کرده‌اند که« به علت عدم پرداخت اقساط فاینانس، نتوانستیم دوباره چینی‌ها را برای پارت دوم وارد عمل کنیم» !!

آقای نماینده خوب می دانند فروش محصولات اصلی نفت وظیفه پالایشگاه آبادان نیست و در اختیار دولت می‌باشد، اما با تلاش مدیریت پالایشگاه آبادان در سال ۱۴۰۲ و با اخذ مجوز از وزارت نفت و کارگروه شورای عالی امنیت ملی، فروش بخشی از محصولات توسط پالایشگاه آبادان در بورس بین الملل انجام شد تا مبالغ مورد نیاز برای بازپرداخت اقساط وام خارجی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تامین شود و خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد. خوشبختانه در همین زمینه پالایشگاه آبادان “رتبه اول” صادرات در بازار بورس کالا و انرژی در مهر و آبانماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد.

لذا متهم کردن وزارت نفت به عدم انجام تعهداتش در قبال طرف خارجی، ادعایی دور از واقع است. 

 

۴- در ادعای دیگر آقای مختار بیان کرده است که « دولت شعار تولید ۵۷۰ هزار بشکه بنزین روزانه را داده بود اما هنوز به آن ظرفیت اسمی نرسیده » !! در این خصوص باید گفت که این ادعا عاری از صحت است و برای آن هیچ مستندی وجود ندارد و در صورتی که ایشان مدرکی دارند باید ارائه دهند . همچنین لازم است به ایشان یادآور شویم که ۵۷۰ هزار بشکه بنزین معادل ۹۰ میلیون لیتر در روز است در حالی که هم اکنون تولید داخلی بنزین در کشور بسیار بیشتر از ۱۱۳ میلیون لیتر در روز است ( حدود ۷۱۰ هزار بشکه در روز) . این اطلاعات سراسر اشتباه ایشان نشان از منابع ناموثق و یا هدفمند بودن این شایعه پراکنی ها جهت سیاه نمایی خدمات جهادی و تضعیف دولت مردمی سیزدهم دارد . از طرفی دیگر به ایشان متذکر می‌شویم در حالی که احداث واحد‌های بخش دوم فاز دو که به قول ایشان برای تولید بنزین بوده ، طبق برنامه زمانبندی پروژه حداقل ۴۲ ماه ( بیش از سه سال و نیم ) به طول می‌انجامد، یعنی در بهترین حالت در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۶  به بهره‌برداری خواهد رسید . 

بیشتر بخوانید:  بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط انتقال فرآورده‌های نفتی تا پایان ۱۴۰۲

لذا ادعای اینکه این افزایش تولید بنزین  ناشی از برنامه تثبیت ظرفیت فاز دو می باشد جای بسی تعجب است .

۵- در حالی که ایشان دغدغه تولید حداکثری بنزین را دارند شایسته بود در سال ۱۳۹۶ که بخش اول این پروژه شروع شد، به مسئولین وقت تاکید می‌کردند که احداث واحد‌های بنزین ساز را در الویت قرار دهند و نه واحد‌های تقطیر و تولید نفت‌گاز ! اما هیچگونه اقدام و اظهار نظری در این خصوص از ایشان نه مشاهده شده است و نه در جایی ثبت شده است! 

این در حالی است که دولت مردمی سیزدهم این پروژه را در شرایطی تحویل گرفت که پس از گذشت ۴ سال و با  ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی، توانست با مدیریتی فعال و جهادی، طی یکسال این پروژه عظیم را به اتمام رساند و با برنامه ریزی های لازم شرایط را برای راه اندازی فاز تکمیلی ٢_٢ هموار سازد. 

۶- پالایشگاه آبادان طی دو سال گذشته توانست تنوع تولیدمحصولات نفتی خود را از ۱۹ محصول بورسی به بیش از ۲۴ محصول ارتقا دهد. به طوری که هم اکنون با تولید بیش از ۲۵ درصد نیاز کشور به انواع محصولات نفتی، مجموعه ای پیشرو، تحول گرا و به نقل از انرژی پرس در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۵ دارای جایگاه برتر در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه می‌باشد. 

٧- یکی از محصولات مهم و استراتژیک پالایشگاه آبادان تولید بنزین الکیلیت ( بنزین سبز) می‌باشد که بر اساس “برنامه اعلامی و نیاز کشور” تولید می‌شود. و تا کنون با تامین به موقع و مکفی این سوخت ، کلیه نیازهای کشور، مرتفع شده است. لذا ادعای توقف تولیددو ساله بنزین الکیلیت  عاری از صحت می‌باشد. 

و بهتر است آقای نماینده  قبل از هر گونه اظهار نظر به منابع اطلاعاتی رسمی مراجعه می کردند. 

٨- انتظار می‌رفت نماینده محترم به شکایات قبلی به آن بخش از اقدامات پالایشگاه آبادان که در جهت کاستن از مشکلات شهرستان و خدمت به مردم عزیز بوده است، نیز اشاره می کردند و نه آنکه به بهانه این خدمات علیه مدیرعامل پالایشگاه در مراجع مختلف طرح شکایت شود؛ مانند شکایت  از ایشان بدلیل یاری رسانی به مردم داغدیده آبادان در حادثه تلخ متروپل و گسیل داشتن پرسنل و ماشین آلات به محل حادثه، و یا شکایت از ایشان بدلیل کمک مالی به تیم صنعت نفت که بر اساس مصوبه شورای تامین استان انجام شد و مانع سقوط تیم صنعت در فصل گذشته گردید و یا صادرات گاز مایع LPG و همچنین افزایش ظرفیت پالایشگاه تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز و صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری ، که البته هیچ یک از این شکایت ها تا به امروز ره به جایی نبرده است و مراجع ذیربط بر حسن عملکرد مدیریت فعلی پالایشگاه صحه گذاشته اند،  مدیریتی که توانسته است علاوه بر تحول در کمّیت و کیفیت تولیدات پالایشگاهی و صادرات محصولات نفتی، در جذب و بکارگیری نیروهای مومن، جوان و متخصص بومی اقدامات شایسته ای را انجام دهد و همچنین خدمات شایانی را بعد از سال ها انحصارگرایی در بخش نفت ، به دیگر همشهریان عزیز ارائه کند. و در این مسیر مانع سود جویی فرصت طلبان و رانت خواران شود. 

البته و به یقین باید عنوان کرد که ملاحظه و امعان نظر در روند، نحوه طرح و محتوای مطالب عنوان شده در این سلسله موضوعات، اذهان مردم هوشیار و فرهیخته را بیش از پیش متوجه ماهیت و خاستگاه اصلی این جریان فکری خواهد نمود. 

در پایان اعلام میدارد به یمن تلاش شبانه روزی و جهادی کارکنان و مدیریت پالایشگاه آبادان ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه در حال حاضر ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌باشد که طبق برنامه بودجه اعلامی دولت محترم و درج آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ جهت اجرای بخش دوم فاز دو مبلغ ۴۷۰ میلیون یورو (علاوه بر ۲۳۰ میلیون یورو پرداخت اقساط فاینانس خارجی بخش اول) در نظر گرفته شده است که بر همین اساس مقدمات عقد قراردادهای اجرائی در حال انجام بوده و به امید خداوند متعال عملیات اجرائی این بخش طی ماه‌های آینده رسماً شروع خواهد شد. امید می‌رود با استفاده از امکانات و توانمندی های موجود و همدلی و همکاری مسئولین محترم و خصوصا نمایندگان مردم محترم آبادان در مجلس شورای اسلامی شاهد هم افزایی در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت به کشور و مردم شریف آبادان باشیم. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.