کد خبر : 15285
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403 - 13:47

دیده شدن خرس قهوه ای و شوکا در ارتفاعات جنگلی و هیرکانی

دیده شدن خرس قهوه ای و شوکا در ارتفاعات جنگلی و هیرکانی
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای و شوکا توسط محیط‌بانان با همراهی دوستداران محیط زیست در منطقه حفاظت شده و جنگلی سیاه‌مزگی شهرستان شفت مشاهده شدند.

به گزارش انرژی پرس، حمزه عشوری امروز ۲۰ خرداد ماه با بیان اینکه محیط‌بانان به همراه دو نفر از دوستداران محیط زیست موفق به مشاهده و فیلمبرداری از یک قلاده خرس قهوه‌ای و شوکا در ارتفاعات جنگلی و هیرکانی منطقه حفاظت شده سیاه مزگی شهرستان شفت شدند، اظهار کرد: نشان دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.

مشاهده خرس قهوه‌ای و شوکا در جنگل‌های شفت وی افزود: گیلان بواسطه شرایط اکولوژیکی و اقلیمی دارای تنوع بی‌نظیری در گونه‌های گیاهی و جانوری است و به همین سبب به جولانگاه گونه‌های بی‌نظیری چون پلنگ، خرس و شوکا تبدیل شده است.

مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند و در زیستگاه‌های خود تراکم پایینی دارند به همین خاطر خطرات متعددی آن‌ها را تهدید می‌کند لذا حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌رود.

مرال

 

به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، عشوری تصریح کرد: شوکا نیز پستانداری است کوچک‌تر از مرال که در زبان ترکمنی آن را شوکه، در ترکی الیک و در کردی فیله گچه می‌نامند، این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه است، موهای این حیوان در فصل تابستان کوتاه و نرم و به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان به رنگ خاکستری است.

منبع: ایسن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.