کد خبر : 13994
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 15:22

۷۰ درصد چای ایران وارداتی است

۷۰ درصد چای ایران وارداتی است
بر اساس آمارها نیاز سالیانه بازار داخل به چای در حدود 100 هزار تن است که حدود 30 هزار تن (معادل 30 درصد) آن در داخل کشور تولید می‌شود و حدود 70 هزار تن (معادل 70 درصد) آن از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، در سال ۱۴۰۲ میزان واردات چای حدود ۴۲/۳ هزار تن به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار بوده که از ۸ کشور هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، ترکیه، چین، هلند، ویتنام و مناطق آزاد انجام گرفته است که اغلب از طریق گمرکات منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر صورت گرفت؛ میزان واردات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن یعنی ۱۴۰۱ حدود ۶۲/۲ درصد کاهش داشته است.

بیشترین میزان واردات در این سال از کشور هند به میزان ۲۱/ ۳۴ هزار تن بوده که تقریبا ۵۰/۵ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات ۱۵/۱ هزار تن چای به ارزش ۱۸/۵ میلیون دلار به ۲۷ کشور از جمله ترکیه، روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، افغانستان، قبرس، هلند، قرقیزستان، آذربایجان، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، کانادا، ایتالیا، بلاروس، لهستان، استرالیا و… صادر شده که حدود ۱۰ هزار تن معادل ۶۴/۶ درصد آن طی ۱۷۰ مرحله از طریق گمرک منطقه آزاد تجاری انزلی صورت گرفته است. بیشترین صادرات به کشور ترکیه با ۳۵۲۰ تن معادل ۲۳/۳ درصد از کل صادرات بوده است.

البته میزان صادرات ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از واردات بی‌رویه چای در سال ۱۴۰۱ و احتمالا صادرات مجدد آن باشد.

بیشتر بخوانید:  سریلانکا ۲۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را با چای بازپرداخت کرد

سال سیاه واردات چای سیاه

اما سال ۱۴۰۱ یکی از سال‌های پرحاشیه برای واردات چای بود که اختصاص ارز ارزان و واردات بی‌رویه و رانت ناشی از آن، یکی از بزرگترین فسادهای اقتصادی اخیر را رقم زد.

بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۹/۶ هزار تن چای خارجی وارد کشور شد که نسبت به سال قبل از آن یعنی ۱۴۰۰ با ۷۵/۴ هزار تن واردات رشد ۴۵/۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارها میزان واردات چای خشک در دهه گذشته با شیب ملایم از حدود ۶۰ هزار تن در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۹/۶ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است و در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۴۲/۳ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل از آن ۶۲/۲ درصد کاهش داشته و به نظر می‌رسد تحت تاثیر حجم زیاد واردات بی‌رویه سال قبل از آن بوده  و انتظار می‌رود در سال جدید (۱۴۰۳) نیز رشد ملایمی نسبت به سال قبل از آن داشته باشد.پیش از این حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای اعلام کرده بود؛ در سال ۱۴۰۲ میزان برداشت چای از مزارع داخلی ۳۰ درصد رشد داشته که در ۱۳ سال گذشته بی سابقه بوده است و کل برداشت چای در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴۹/۳ هزار تن برگ سبز چای بوده که از این میزان، ۳۳/۵ هزار تن چای خشک تولید شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.