کد خبر : 19658
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 10:51

گروه هلدینگ زورلو ترکیه تحت فشار حامیان غزه مجبور به خروج از اسرائیل شد

گروه هلدینگ زورلو ترکیه تحت فشار حامیان غزه مجبور به خروج از اسرائیل شد
گروه هلدینگ زورلو ترکیه که با وجود ادعای اردوغان مبنی بر تحریم کامل رژیم صهیونستی در تامین برق پایگاه‌ های ارتش رژیم صهیونیستی سهیم بود، تحت فشار معترضان اعلام کرد که از اسرائیل خارج می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، گروه هلدینگ زورلو ترکیه پس از اینکه مورد حمله شدید فعالان جنبش بین‌المللی تحریم اسرائیل گرفت، اعلام کرد که قصد دارد سهام خود در نیروگاه دوراد اسرائیل را بفروشد و تجارت خود در سرزمین‌‎های اشغالی را منحل کند. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گزارش داد، در پی افشای تمدید قرارداد تامین برق پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی بین وزارت جنگ اسرائیل و شرکت اسرائیلی «دوراد انرژی» که هلدینگ زورلو ترکیه مالک بخشی از آن(۲۵ درصد از سهام آن) است، این شرکت ترکیه‌ای مجبور شد اعلام کند که سهام خود را در اسرائیل می‌فروشد.

هولدینگ زورلو یکی از بزرگترین شرکت‌های ترکیه و دارای سرمایه‌گذاری‌های متعددی است که شامل کارخانه‌های نساجی، شرکت‌های تولید لوازم خانگی، شرکت‌های انرژی، زیرساخت‌ها، املاک، خدمات مالی و مراکز خرید بزرگ می‌شود.این در حالی است که رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان در اواخر آوریل گذشته از تحریم کامل اسرائیل خبر داده و به تازگی حتی تهدید به حمله به این رژیم در واکنش به تداوم جنگ غزه کرده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط جروزالم پست، افشای تمدید قرارداد مذکور، خشم گسترده‌ای را در محافل ترکیه برانگیخته بود، زیرا این شرکت در معرض حملات فعالان جنبش بین المللی تحریم اسرائیل گرفت که معتقد بودند تجارت کثیف بین شرکت های ترکیه و سازمان تروریستی اسرائیل بدون توقف ادامه دارد.

طی یک هفته گذشته چندین تظاهرات در نزدیکی خانه احمد نظیف زورلو، رئیس شرکت زورلو انرژی، تاجر ترک و دوست نزدیک اردوغان و در ورودی دفاتر شرکت برگزار شد.

جنبش تحریم اسرائیل در ترکیه همچنین خواستار تحریم این شرکت ترکیه‌ای شد و تاکید کرد که سرمایه گذاری‌های هلدینگ زورلو در انرژی در داخل اسرائیل حمایت لجستیکی از نسل کشی جاری در فلسطین است.

بیشتر بخوانید:  به زودی هیدروکربنی برای صادرات نخواهیم داشت/ ناترازی گاز، به ناترازی در کل انرژی تبدیل می‌شود

به گزارش این روزنامه عبری، در نتیجه فشارهای زیاد، هلدینگ زورلو اعلام کرد که سهام خود در نیروگاه دوراد را می‌فروشد و از اسرائیل خارج می‌شود.

در پایان ماه مه گذشته، این هلدینگ شروع به فروش سهام خود در سایر پروژه‌ های انرژی در اسرائیل کرده، از جمله فروش سهام خود در نیروگاه‌ های رامات نقف و اشدود انرژی متعلق به گروه ایدلتک Idealtech به ارزش ۱۲۷ میلیون شکل اسرائیل (۳۳.۶۵ میلیون دلار) و گفته که این اقدام در راستای تغییر برای تمرکز شرکت بر روی منابع انرژی تجدیدپذیر است.

جروزالم پست مدعی است که این شرکت پیش از این از فروش سهام خود در ایستگاه دوراد که سود زیادی به همراه دارد خودداری کرده بود، اما فشارهای اخیر باعث شده است که از موضع خود عقب نشینی کرده و اعلام کند که قصد دارد سهام خود در نیروگاه را بفروشد.

نیروگاه دوراد یکی از بزرگترین نیروگاه‌ های تولید برق در اسرائیل است که در جنوب شهر عسقلان در جنوب سرزمین‌ های اشغالی قرار دارد و با گاز طبیعی و گازوئیل کار می‌کند. کابینه رژیم صهیونیستی ۳۷.۵ درصد از سهام این نیروگاه را در اختیار دارد که از سال ۲۰۰۴ برق رسانی به ارتش و وزارت جنگ اسرائیل را آغاز کرد.

با وجود فشار های شدید برای تحریم رژیم صهیونیستی، هیئت مدیره دوراد در ژوئیه گذشته تنها پس از گذشت دو ماه و نیم از ادعای اردوغان درباره تحریم ترکیه به اتفاق آرا توافقنامه‌ ای را با مشارکت نمایندگان شرکت ترکی زورلو و سهامداران اسرائیلی، تمدید کردند.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.