کد خبر : 20425
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1403 - 11:06

در پی تغییر ساختاری در حمل و نقل چین؛

کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا

کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا
درآمد ساینوپک تحت تأثیر تقاضای ضعیف چین برای سوخت و به‌ویژه گازوئیل قرار گرفته و تغییر سیاست‌های صنعتی را می‌توان از جمله دلایل عمده این کاهش دانست.  

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش درآمد نیمه اول بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، شرکت نفت و مواد شیمیایی چین، نگرانی‌های بازار در مورد تقاضای ضعیف سوخت در چین را تایید کرد.

شرکت نفت و شیمی چین، که معمولاً با نام ساینوپک شناخته می‌شود، طی روزهای گذشته سود خالص نیمه اول سال جاری میلادی را گزارش کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۵ میلیارد دلار (۳۵.۷ میلیارد یوان چین) رسید. درآمدهای بیشتر ناشی از افزایش تولید نفت خام و گاز طبیعی داخلی و افزایش قیمت بین‌المللی نفت بود.

نزول تقاضای سوخت

اما معیارهای پالایش بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا از نظر ظرفیت، همگی در مقایسه با نیمه اول سال گذشته بدتر شدند، که منعکس‌کننده تقاضای ضعیف چین – به ویژه برای گازوئیل – است که امسال بازارها را به وحشت انداخته است.

ساینوپک در گزارش سود نیمه اول سال ۲۰۲۴ خود اعلام کرد در حالی که تقاضای داخلی برای گاز طبیعی شاهد افزایش ۱۰ درصدی مصرف در سال نسبت به سال بود، مصرف داخلی محصولات نفتی پالایش شده ۰.۵ درصد به دلیل کاهش تقاضای دیزل کاهش یافت.

این شرکت در مقایسه با سایر غول‌های انرژی دولتی چین از تقاضای ضعیف‌تر به دلیل سبد دارایی‌های سنگین‌تر آن آسیب دید. به گفته «کاترین شکسا»، تحلیلگر بازارهای مالی شرق آسیا، به نظر می‌رسد که چه‌بسا این مسئله مرتبط با تلاش چین برای کاهش وابستگی به گازهای گلخانه‌ای باشد. وی افزود: «البته این خوانشی خوش‌بینانه است. در واقعیت اما شاید این نکته را بتوان مد نظر قرار داد که کاهش تقاضا برای گازوئیل در وضعیت فعلی معادل با کاهش فعالیت‌های صنعتی است و این یکی از نشانه‌های نخستین رکود است.»

بنا به گزارش‌ها، تولید داخلی ساینوپک برای نفت و گاز معادل با ۲۵۷.۶۶ میلیون بشکه معادل ۲۵۷.۶۶ میلیون بشکه نفت و گاز به رکورد بالایی رسید که ۳.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. تولید نفت خام داخلی به ۱۲۶.۴۹ میلیون بشکه رسید که ۱.۵ درصد افزایش داشت و تولید گاز طبیعی به ۷۰۰.۵۷ میلیارد فوت مکعب رسید که ۶.۰ درصد افزایش داشت. با این حال، درآمد و فروش ضعیف در بخش‌های پالایش و مواد شیمیایی تا حدی نتایج خوب مذکور را تخریب کرد.

مواجهه با رکود

ساینوپک عامل این رکود را در نیمه اول سال چالش‌های شدید ناشی از تقاضای ضعیف بازار و کاهش حاشیه برخی محصولات‌ اعلام کرد. این شرکت قبلاً در ماه ژوئیه هشدار داده بود که به دلیل قیمت‌های بالاتر نفت خام و تقاضای ضعیف سوخت داخلی، توان عملیاتی پالایشی آن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به سختی ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:  ۴۰ پالایشگاه چینی، مشتری نفت ایران

تولید بنزین نسبت به سال قبل ۶.۶ درصد افزایش یافت و تولید سوخت جت ۱۵.۲ درصد افزایش یافت، اما تولید دیزل در ساینوپک ۸.۸ درصد کاهش یافت. گزارش کامل نیمه اول این هفته نشان داد که این کاهش توان عملیاتی پالایشی اکنون به ثمر نشسته و حال بازارها با نگرانی منتظر تاثیرات این تحولات هستند.

از سوی دیگر، تولید مواد اولیه شیمیایی سبک نیز ۷.۴ درصد کاهش یافت که منعکس‌کننده تقاضای ضعیف در بحبوحه بحران املاک و رشد ضعیف‌تر از حد انتظار چین است. فروش داخلی فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده ساینوپک ۲.۵ درصد کاهش یافت و خرده‌فروشی فرآورده های نفتی ۴.۷ درصد کاهش یافت.

به طور کلی، پالایشگاه‌های چین در ژوئیه امسال ۶.۱ درصد سوخت کمتری نسبت به سال گذشته تولید کردند که چهارمین کاهش ماهانه متوالی در تولید را به ثبت رساند و نشان‌دهنده این است که دوره تقاضای ضعیف چین هنوز به پایان نرسیده است.

ساینوپک روز یکشنبه اعلام کرد که «به طور فعال به چالش‌های تقاضای ضعیف دیزل و رشد سریع خودروهای برقی رسیدگی کرده است‌ و شبکه شارژ باتری و سوخت گاز مایع را گسترش داده است» و این کار را از طریق افزایش ‌سیاست‌های تولیدی و مقابله‌ای خود پیش می‌برد.

با این همه، تقاضای ضعیف گازوئیل چین نه‌تنها نتیجه بحران املاک و اقتصاد ضعیف است، بلکه به دلیل تغییر ساختاری در حمل و نقل نیز ایجاد شده است زیرا تغییر مداوم به سمت کامیون‌های گاز طبیعی مایع سبب می‌شود اتکا به گازوئیل برای حمل و نقل ‌محدود شود و نتیجتا رشد کلی تقاضای نفت را کاهش دهد.

در عین حال انکار نمی‌توان کرد که سوخت جت تنها نقطه روشن تقاضای محصولات نفتی چین است و امسال رشد دو رقمی داشته است. اما کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که مصرف سوخت جت به تنهایی نمی‌تواند تقاضای ضعیف‌تر برای سوخت حمل و نقل جاده‌ای را جبران کند. به گفته کارشناسانه، این مسئله در بلندمدت می‌تواند تاثیری مخرب بر بازار انرژی داشته باشد و هم اکنون کارشناسان و فعالان حوزه انرژی با نگرانی منطقی این تحولات را دنبال می‌کنند.

افزایش مجدد ترافیک خطوط هوایی چین در سال جاری باعث افزایش تقاضای سوخت جت نقطه روشن مصرف سوخت حمل و نقل در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان شده است. اما به عنوان سهمی از کل مصرف سوخت چین، سوخت جت بسیار کمتر از سهم بنزین و گازوئیل است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.