کد خبر : 14771
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 19:49

چگونه مصرف برق کولر گازی و اسپیلت را کم کنیم؟

چگونه مصرف برق کولر گازی و اسپیلت را کم کنیم؟
در فصل‌های گرم سال، مصرف برق برای استفاده از کولرگازی و اسپیلت به‌شدت افزایش می‌یابد و این می‌تواند به هزینه‌های بالایی منجر شود.

به گزارش انرژی پرس، در فصل‌های گرم سال، مصرف برق برای استفاده از کولرگازی و اسپیلت به‌شدت افزایش می‌یابد و این می‌تواند به هزینه‌های بالایی منجر شود. بااین‌حال، با اتخاذ تدابیر مناسب، می‌توانید مصرف برق خود را کاهش داده و همچنان از راحتی کولرگازی لذت ببرید؛ بنابراین، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی هستند تا مصرف برق این دستگاه‌ها را کاهش دهند.

برخی از راهکارهای مفید شامل استفاده از کولرگازی با کارایی بالا، نظافت منظم فیلترها، قراردادن دستگاه در محل خنک، استفاده از پوشش‌های محافظ برای دستگاه، تنظیم دمای مناسب، استفاده از پنجره‌ها و درب‌ها به‌عنوان منبع تهویه، استفاده از چادر سایه‌بان، استفاده از چراغ‌های LED به‌جای لامپ‌های معمولی و کاهش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در طول روز است. باتوجه‌به این راهکارها، می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید.

کاهش مصرف کولرگازی

بررسی راهکارهای کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت

شاید یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها هنگام خرید کولرگازی این است که قبض برق چه مقدار می‌شود؟ با این که نمی‌خواهید از گرمای روزهای تابستان رنج ببرید اما شاید قبض برق با مبلغ بالا هم برایتان خوشایند نباشد.

قبل از این که به بررسی روش‌های به‌حداقل‌ رساندن صورت‌ حساب برق مصرفی بدون به خطر انداختن دمای خنک اتاق‌ها بپردازیم، بیایید روی عوامل مؤثر بر کارایی کولر گازی منزل شما تمرکز کنیم:

  • مدت‌زمان استفاده
  • نوع کولرگازی
  • روش‌های نصب کولرگازی
بیشتر بخوانید:  قبض نجومی برق شهرهای معتدل با کولر گازی

اگر می‌خواهید یک ایده کلی درباره میزان برق مصرفی خود داشته باشید، چندین ابزار آنلاین وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کند تا هزینه برق کولرگازی خود را محاسبه کنید. درعین‌حال اگر هدف شما کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت است، در ادامه ده نکته مهم برای کاهش قبض برق را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ بنابراین، برای کاهش مصرف برق کولر گازی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • تنظیم دمای مناسب

دمای کولرگازی را به‌طوری تنظیم کنید که حس خنکی و راحتی را برای شما ایجاد کند، اما درعین‌حال مصرف انرژی را کاهش دهد. اگر دمای بیرون و داخل زیادی تفاوت ندارد، می‌توانید دمای کولر را در حد ۲۴-۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

  • استفاده از تایمر و ترموستات

قبل از هر کاری باید بدانید که چگونه در مصرف برق کولرگازی صرفه‌جویی کنید و میزان مصرف برق کولرگازی پنجره‌ای خود را کاهش دهید. ترموستات را در دمایی تنظیم کنید که برای شما راحت باشد و دستگاه شما خیلی سخت‌کار نکند. باید آن را بین ۲۲ تا ۲۴ درجه تنظیم کنید و در تابستان آن را خیلی خنک نگه ندارید. سعی کنید ترموستات را کمتر از ۸ درجه زیر دمای بیرون تنظیم نکنید.

ترموستات با تایمر داخلی به کاهش مصرف برق کولر گازی کمک می‌کند. از طریق ترموستات می‌توانید ساعات کار را برای بالاترین بازده انرژی و همچنین دمای تعیین شده تنظیم ‌کنید. همچنین، از تایمر کولرگازی استفاده کنید تا کولر در ساعاتی که شما در خانه نیستید، خاموش شود. به‌این‌ترتیب، انرژی زمانی که نیازی به خنک‌کردن فضا ندارید، تلف نمی‌شود.

  • استفاده از حالت صرفه‌جویی انرژی

برخی از کولرهای گازی دارای حالت صرفه‌جویی انرژی هستند که مصرف برق آن‌ها را کاهش می‌دهد. در زمان‌هایی که تمایلی به تنظیم دمای کولر ندارید، حالت صرفه‌جویی را فعال کنید.

  • تنظیم در نگهداری و خدمات‌رسانی

کولرگازی را به‌صورت منظم تمیز کنید، فیلترهای آن را بازدارید و به‌صورت دوره‌ای تعویض کنید. به‌این‌ترتیب، کارکرد بهینه کولرگازی حفظ می‌شود و مصرف برق آن به حداقل می‌رسد. همچنین تمیز کردن دوره‌ای فیلتر را فراموش نکنید.

کاهش مصرف برق کولرگازی با خاموش کردن لوازم جانبی ساطع کننده گرما

وسایل برقی مانند کامپیوتر، چاپگر، تلویزیون، لامپ، خشک‌کن، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی و اجاق آشپزخانه خود را خاموش کنید تا گرمای اتاق افزایش نیابد. برای کاهش مصرف برق کولر گازی، همه این موارد را خاموش کنید.

می‌توانید استفاده از این نوع دستگاه‌ها مانند فر، خشک‌کن، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را به عصرها که هوا کمی خنک‌تر است، موکول کنید. دستگاه‌های دیگری مانند کامپیوتر، تلویزیون و لامپ‌های روشنایی می‌توانند گرمای بیشتری را به خانه شما اضافه کنند؛ بنابراین خاموشی آن‌ها در طول روز هزینه سرمایش را کاهش می‌دهد.

چیدمان صحیح مبلمان و تاثیر آن در کاهش مصرف برق کولرگازی

اگر چیدمان مبلمان منزل شما مناسب نباشد و جلوی مسیر دریچه‌های کولرگازی را بگیرند سرما تنها به پشت یک صندلی یا قسمت پایین مبل خواهد رسید. قطعاً ترجیح می‌دهیم سرمای کولرگازی همه‌جا را به طور یکنواخت خنک کند. می‌توانید برای دریچه‌های کولرگازی حفاظ‌های پلاستیکی بخرید تا هوا را در جهت درست هدایت کند؛ اما ساده‌ترین راه این است که مبلمان خود را حتی به طور موقت مرتب کنید.

کولرگازی می‌تواند با کاهش گرما و رطوبت اضافی در حفظ یک محیط راحت کمک کند و همچنین مانع داغ‌شدن بیش از حد وسایل برقی بشود. اما به ساختمان، اندازه و شرایط خاص هر فرد بستگی دارد؛ لذا ممکن است برخی از راهکارها برای برخی افراد مؤثرتر باشد.

تاثیر موقعیت ساختمان در کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت

دقت داشته باشید که لازم است حتماً برای کاهش مصرف برق اسپیلت، فضای مدنظر را با کمک سایه تا حدودی خنک نگه دارید. با این کار واحد کولرگازی شما مجبور نیست خیلی سخت‌کار کند؛ زیرا هوا از قبل سرد است و میزان مصرف برق کولرگازی اینورتر کاهش می‌یابد. تصور کنید سایبان‌ها، پرده‌ها و نورگیرها را کشیده‌اید و نور خورشید را بیرون از پرده‌های زیبا، کرکره‌های پنجره و پرده‌های آستردار خود نگه داشته‌اید. اگر پنجره‌ها رو به آفتاب هستند پرده‌های رنگ روشن را انتخاب کنید تا گرمای خورشید را منحرف کنند.

استفاده از پنکه برای کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت

پنکه بهترین دوست کولرگازی شماست. می‌توان گفت که پنکه بسیار انرژی کمتری نسبت به اسپیلت مصرف می‌کند، پنکه می‌تواند به‌راحتی با تکمیل عملکرد بهتر کولرگازی، در کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت نقشی بسیار مهم را ایفا کند.

درحالی‌که تهویه‌مطبوع در خنک‌کردن هوای اطراف عالی است پنکه هوای سرد را در قسمت‌های دیگر اتاق پخش می‌کند و در نتیجه عملکرد انرژی سیستم خنک‌کننده را افزایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید برای دورشدن از هوای گرم در روزهای خنک‌تر یا عصرها، به پنکه اعتماد کنید. استدلال در اینجا این است که پنکه انرژی کمتری نسبت به کولرگازی هوا مصرف می‌کند.

عایق بندی در و پنجره برای کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت

نصب عایق به در و پنجره خانه بهترین راه برای کاهش حرارتی است که می‌تواند از دیوارهای اتاق‌ها عبور کند و به جلوگیری از گرم‌شدن فضای داخلی خانه منتهی شود. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بیش از ۴۰ درصد در میزان مصرف برق کولرگازی اینورتر خود صرفه‌جویی کنید.

می‌توانید از عایق‌های سلولزی استفاده کنید که یکی از کاربردی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب‌ها برای صرفه­جویی در مصرف برق در هزینه‌های سرمایش و گرمایش است. عایق‌بندی پنجره‌ها و درها بهترین روش برای کمک به خنک نگه‌داشتن خانه در طول تابستان است.

کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپیلت با جلوگیری از نشتی هوا

می‌توان گفت که با افزایش میزان ساخت‌وساز و نیاز و افزایش نیاز به سیم‌کشی برق، راه نفوذ هوا به خانه بسیار بیشتر شده است. همچنین ایجاد درب و پنجره و بازگذاشتن آن‌ها نیز یکی دیگر از راه‌های نفوذ هوا به خانه است که موجب می­شود کولرگازی برای خنک‌کردن خانه مجبور به مصرف بیشتر انرژی برق شود .بر اساس گزارش‌ها، در هر خانه‌ای به طور متوسط ​​حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد هوای خنک از دست می‌رود. این نشت هوا، هوای خنک شده را منحرف می‌کند، کارایی سیستم خنک کننده را کاهش می‌دهد و در نتیجه قبض برق ماهانه بیشتر می‌شود. عایق‌بندی مناسب هوا نه‌تنها از نظر زیست‌محیطی بسیار ایمن است بلکه می‌تواند میزان مصرف برق کولرگازی پنجره‌ای را تا ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.