کد خبر : 4937
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 10:42

چرا رقابت در رینگ پتروشیمی‌ها افزایش پیدا کرده است؟

چرا رقابت در رینگ پتروشیمی‌ها افزایش پیدا کرده است؟
رینگ پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی هفته ابتدایی آبان‌ماه را با رونق نسبی به پایان رساند. به این ترتیب در هفته منتهی به ‌روز جمعه پنجم آبان بالغ بر 87‌هزار تن محصول پلیمری و 35‌هزار تن محصول شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که این ارقام بالاتر از میانگین نرخ فروش هفتگی این گروه‌‌‌های کالایی در سال 1402 بود.

به گزارش انرژی پرس، البته میزان فروش هفتگی تغییر محسوسی نسبت به هفته‌‌‌های قبل نداشت. درواقع انتظارات تورمی و واهمه از تبعات اقتصادی جنگ ظرف هفته‌‌‌های گذشته به شکل مکرری زمینه‌‌‌ساز رونق رینگ پتروشیمی‌‌‌ها شده است. در این شرایط نکته حائز اهمیت در معاملات هفته گذشته، افزایش رقابت برای چند گروه کالایی خاص از جمله پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی بود.

واحدهای پتروشیمی ایران در اولین هفته آبان‌ماه بالغ بر ۹۹‌هزار و ۴۰۰تن محصول پلیمری را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۵۶‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۸۷‌هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید.

به این ترتیب در هفته منتهی به ‌روز جمعه پنجم آبان‌ماه بالغ بر ۸۷.۶‌درصد عرضه‌‌‌ها معامله شد و می‌‌‌توان از واژه رونق برای توصیف معاملات رینگ پتروشیمی استفاده کرد.  بررسی جزئی روند معاملات در رینگ پتروشیمی از افزایش رقابت میان متقاضیان پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها حکایت دارد.

به این ترتیب در حالی که تغییر نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری باعث شده بود تا رقابت برای کسب سهم پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها از محدوده ۱۰۰درصدی به حدود ۳۰‌درصد کاهش یابد، احتمال کسری عرضه به دلیل اورهال واحدهای تولیدی این محصول باعث شد تا متقاضیان پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها برای کسب سهم از این محصول دست به رقابت‌‌‌های بیشتری بزنند و این محصولات با نرخی در حدود ۵۰ تا ۶۵‌درصد بالاتر از قیمت پایه مورد معامله قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:  غفلت در توسعه طرح های آروماتیکی و پروپیلن/روند صعودی تأمین خوراک را جدی بگیریم

پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری از دیگر محصولاتی است که ظرف هفته منتهی به‌ روز پنجم آبان‌ماه با رقابت قیمتی معامله شد.

نرخ تسعیر ارز این محصول همچنان بر مبنای ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود و فاصله ۳۱درصدی میان نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان و نرخ حواله ارز در بازار مبادله‌‌‌ای و همچنین فاصله ۸۰درصدی میان نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه و نرخ ارز در بازار آزاد، زمینه‌‌‌ساز رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی در معاملات این بخش است.

ظرف هفته ابتدایی آبان‌ماه بالغ بر ۴۴‌هزار و ۶۰۰تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۴۴‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۳۵‌هزار و ۶۰۰ تن از این محصول انجامید. به این ترتیب ظرف هفته گذشته بالغ بر ۷۹‌درصد عرضه‌‌‌ها در رینگ شیمیایی بورس‌کالا معامله شد که رقم نسبتا قابل‌توجهی است. 

در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد با واهمه از تبعات اقتصادی استمرار جنگ در خاورمیانه، افزایشی است، اوج‌‌‌گیری تقاضا در رینگ داخلی کاملا قابل توجیه است. درواقع صنایع تکمیلی با واهمه از کاهش ارزش پول ملی، ترجیح می‌دهند تا در حد توان نسبت به خرید پیش از موعد مواد اولیه مصرفی خود اقدام کنند. این موضوع از رونق رینگ محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.