کد خبر : 2171
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 20:06

دلار بورس را نجات داد

پیشتازی نماد «شیران» پس از تصویب افزایش سرمایه/ تغییر روند سهام «فارس» با مداخله حقوقی‌ها

پیشتازی نماد «شیران» پس از تصویب افزایش سرمایه/ تغییر روند سهام «فارس» با مداخله حقوقی‌ها
بورس امروز به لطف ورود نرخ دلار به کانال 49 هزار تومانی با افزایش تقاضا مواجه شد. با این حال شاخص کل بار دیگر نزولی شد و در سطح یک میلیون و 987 هزار واحدی ایستاد. اغلب نمادهای پالایشی نیز پس از سقوط شدید در روز گذشته، امروز صعودی شدند. به علاوه، معاملات در نمادهای شیمیایی و پتروشیمی نیر متعادل دنبال شد.

انرژی پرس_بورس تهران پس از ریزش شدیدی که روز گذشته تجربه کرد، امروز هم روند نزولی خود را ادامه داد. با این حال، در نیمه دوم بازار امروز فشار عرضه در بخش اعظم نمادها با کاهش قابل توجهی همراه شد و همین موضوع امیدها را به بهبود اوضاع بازار سرمایه طی روزهای آتی زنده کرد. به نظر می‌رسد که بازگشت نرخ دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی، مهم‌ترین عامل بهبود تقاضا در بازار امروز بود.

بورس ۲۲ مرداد ماه در حالی به معاملات خود پایان داد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، افتی در حدود ۰.۱ درصد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس در سطح یک میلیون و ۹۸۷ هزار واحدی متوقف شد. باخص کل هم‌وزن نیز افتی ۰.۲۹ درصدی را رقم زد.
در بازار امروز بیش از ۷.۶ میلیارد برگه سهم میان معامله‌گران دست به دست شد و ارزش معاملات خرد، شامل سهام و حق تقدم سهام نیز معادل سه هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین خالص خروج پول حقیقی که در روز گذشته در حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، امروز با کاهشی شدید همراه شد و به حدود ۱۴۰ میلیارد تومان رسید.
بازگشت تعادل به معاملات پالایشی‌ها
نمادهای پالایشی پس از سقوط تمام‌عیاری که روز گذشته متحمل شدند، امروز معاملات متعادل‌تری داشتند؛ به‌طوری که هشت نماد صنعت فرآورده‌های نفتی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و پنج نماد شاهد افت قیمت بودند. همچنین ارزش معاملات نمادهای این صنعت در بازار امروز ۱۴۳ میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی بیش از ۷۱۵ میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.
بیشترین رشد قیمت سهام در میان نمادهای پالایشی به نماد پالایش نفت تهران (شتران) رسید و این نماد افزایش قیمتی ۳.۰۶ درصدی را تجربه کرد. نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) و نفت پاسارگاد (شپاس) نیز با رشد به ترتیب ۲.۲۶ درصد و ۱.۶ درصدی، پس از شتران بیشترین رشد قیمت را رقم زدند.
از سوی دیگر اما نمادهای تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۲.۹۷ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۶۸ درصد و نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۳۳ درصد کاهش قیمت مواجه شدند و متحمل بیشترین افت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.
لازم به ذکر است که نماد شپنا در معاملات امروز پالایشی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی را با حدود ۱.۴ میلیارد تومان به نام خود زد. این در حالیست که شرکت توسعه سرمایه رفاه و صندوق بازارگردانی خبرگان هدف، سهام خود در این نماد را به ترتیب ۲.۲ میلیون سهم و ۴.۸ میلیون سهم افزایش دادند.
به علاوه، نمادهای شپنا و شتران، دو نمادی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس امروز به‌جا گذاشتند.
یکه‌تازی نماد «شیران» در گروه محصولات شیمیایی
بررسی عملکرد نمادهای شیمیایی در بازار امروز حاکی از آن است که نمادهای این گروه، امروز هم معاملات متعادلی را تجربه کردند و وضعیت آنها در مقایسه با روز گذشته، بهبود یافته است. به طوری که شاخص این گروه رشد اندک ۰.۰۱ درصدی را به ثبت رساند. به علاوه، در معاملات امروز صنعت شیمیایی، ۳۱ نماد رشد قیمت را تجربه کردند و ۳۲ نماد منفی خوردند. چهار نماد نیز در صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.
ارزش معاملات صنعت محصولات شیمیایی در بازار امروز ۳۷۲ میلیارد تومان بود و این گروه پس از خودروهایی، پرمعامله‌ترین صنعت بورسی امروز لقب گرفت. به علاوه بیش از ۳۷ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی وارد معاملات شیمیایی‌ها شد که این رقم بیش از هر صنعت دیگری در بازار امروز بود.
سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران پس از آن که در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، افزایش سرمایه ۱۸۲ درصدی این شرکت به تصویب سهامداران رسید، در بازار امروز مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفت. به طوری که صف خرید شیران در پایان معاملات حدود ۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار برگه سهم بود و قیمت پایانی این نماد با رشدی ۶.۹۲ درصدی همراه شد. شیران همچنین به تنهایی بیش از ۵۶.۶ میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی را جذب کرد.
نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۵.۲۸ درصد و نیروکلر (شکلر) با ۴.۰۹ درصد رشد نیز، دیگر نمادهایی بودند که در گروه محصولات شیمیایی، بیشترین رشد قیمت را داشتند.
در طرف دیگر اما سه نماد توکا زنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، لعابیران (شلعاب) و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) قرار داشتند که با افت قیمت به ترتیب ۵.۳۱ درصد، ۴.۵۹ درصد و ۲.۹۵ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت پایانی بودند.
تغییر روند سهام «فارس» با مداخله حقوقی‌ها
روند معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز نشان می‌دهد که بخش عمده نمادهای این گروه نیز در مقایسه با روز گذشته وضعیت بهتری داشتند؛ به نحوی که امروز ۱۱ نماد پتروشیمی بازدهی مثبت داشتند و سهامداران ۱۹ نماد متحمل کاهش قیمت دارایی‌های خود شدند.
در این میان، بیشترین رشد قیمت در گروه پتروشیمی مربوط به سهام شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۳ درصد، پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۸ درصد و پتروشیمی داراب با ۱.۴۴ درصد بود. نمادهای پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۲.۹۳ درصد، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۷۸ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی) با ۲.۴۵ درصد نیز بیشترین افت قیمت را ثبت کردند.
یکی از نکات قابل توجه معاملات امروز پتروشیمی، روند حرکت سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود. فارس که تا ساعت ۹ و ۴۸ دقیقه در سمت منفی بازار معامله می‌شد، با مداخله حقوقی‌های خود مثبت شد؛ به طوری که قیمت پایانی این نماد ۰.۱۷ درصد افت کرد اما قیمت آخرین معامله این نماد با رشدی ۰.۲۵ درصدی همراه شد.
بیشتر بخوانید:  کارنامه روانکارها در مهر 1402 / سپاهان برنده رالی تولید و فروش روانکارها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.