کد خبر : 18898
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مرداد 1403 - 13:55

سقوط آزاد بورس؛

پتروشیمی گلستان تنها نماد پتروپالایشی صعودی در بورس امروز بود

پتروشیمی گلستان تنها نماد پتروپالایشی صعودی در بورس امروز بود
بورس امروز در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، ریزشی شدید را تجربه کرد و در میان همه نمادهای پتروپالایشی، تنها یک نماد صعودی شد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بازار سهام، معاملات امروز خود را تحت تاثیر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس آغاز کرد و با افزایش ریسک‌های سیاسی در پی این خبر، ریزش شدیدی را رقم زد. طوری که در میان همه نمادهای پتروپالایشی بورس، تنها یک نماد توانست از این ریزش جان سالم به در ببرد و شاخص کل بورس، حمایت مهم دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را از دست داد.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز ۵۲ هزار و ۴۵۸ هزار واحد معادل ۲.۴۷ درصد ریخت و روی سطح دو میلیون و ۶۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳.۱۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

حجم و ارزش مبادلات در بازار روز جاری رشدی قابل توجه را تجربه کردند. طوری که پس از جابجایی ۱۱.۴ میلیون برگه سهم و حق تقدم در بازار امروز، ارزش خرد معاملات بازار سهام معادل هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان رقم خورد. این افزایش در ارزش معاملات زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم در معاملات امروز، حقیقی‌های بورس بیش از هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کرده‌اند. رقمی که از ۲۵ فروردین ماه و عملیات وعده صادق به این سو بی‌سابقه بود.

تداوم خروج پول از نماد پتروشیمی پردیس

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی به نحوی دنبال شد که نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با رشد قیمت ۰.۱۹ درصدی، تنها نماد صعودی این گروه بود و باقی ۲۸ نماد معامله شده در بازار امروز شاهد افت قیمت بودند.

در این میان، سهام شرکت‌های پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۵.۹۳ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۵.۸۸ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۵.۷۹ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین سقوط قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  افزایش درآمد و کاهش تولید پتروشیمی‌های بورسی در سال ۱۴۰۲ +اینفوگرافی

از سوی دیگر، خروج پول حقیقی از گروه پتروشیمی نیز تشدید شد و بیشترین رقم خالص خروج پول با رقم ۲۳ میلیارد تومانی به نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) اختصاص یافت.

کدام پالایشی‌ها بیشترین افت قیمت را ثبت کردند؟

صنعت فرآورده‌های نفتی که در معاملات روز گذشته هم یک دست سرخ پوش بود، در معاملات امروز با شدتی بیشتر به سقوط خود ادامه داد. به این ترتیب، با معامله شدن ۱۵۳ میلیارد تومان سهام پالایشی در بازار روز جاری ، شاخص این گروه با سقوطی ۳.۸ درصدی مواجه شد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به حدود ۶۸ میلیارد تومان رسید.

طی روز معاملاتی جاری، نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان)، نفت پاسارگاد (شپاس) و پالایش نفت تهران (شتران) بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند و به ترتیب، ۵.۷۹ درصد، ۵.۳ درصد و ۴.۹۴ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. این در حالیست که هیچ یک از نمادهای پالایشی نتوانستند رشد قیمتی را ثبت کنند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه معاملات امروز پالایشی‌ها، خروج پول سنگین سهامداران حقیقی‌ از نماد پالایش نفت اصفهان بود. به نحوی که امروز حدود ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد شپنا خارج شد. این در حالیست که هیچ یک از نمادهای این گروه در بازار امروز میزبان پول تازه نفس حقیقی نبود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.