کد خبر : 5397
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 17:22

افت شاخص کل پس از پنج روز صعود؛

بازار کساد پتروپالایشی‌های بورس در اولین روز هفته/ رشد شاخص هم‌وزن به لطف نمادهای کوچک

بازار کساد پتروپالایشی‌های بورس در اولین روز هفته/ رشد شاخص هم‌وزن به لطف نمادهای کوچک
در بورس امروز نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی باز هم وضعیت قابل قبولی نداشتند و شاخص کل به روند صعودی خود پایان داد.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران معاملات هفته جاری را در حالی آغاز کرد که فشار فروش سهام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به طور محسوسی افزایش یافته بود و تداوم این روند در بازار امروز نیز سبب شد که شاخص در نخستین روز هفته جاری، پس از صعودی پنج روزه عقب‌نشینی کند. 

در این میان، صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز همچون روز چهارشنبه، تاثیر قابل توجهی بر افت شاخص داشتند؛ طوری که نام شرکت‌ها پتروشیمی پردیس (شپدیس)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و گسترش نفت و گاز پارسیان (شپارس)، در میان نمادهایی با بیشترین تاثیر بر افت شاخص به چشم می‌خورد.

معاملات امروز با افت هزار و ۴۶۱ واحد معادل ۰.۰۷ درصدی شاخص کل به اتمام رسید و نماگر اصلی بازار، کار خود را در سطح دو میلیون و ۵۴ هزار واحدی به پایان برد. از سوی دیگر اما وضعیت بهتر نمادهای کوچک و متوسط بازار سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن در معاملات امروز صعودی ۰.۰۵ درصدی را تجربه کند.

به علاوه، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام نیز بار دیگر در سطوح پایین باقی ماند و رقم سه هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد. همچنین حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

سهام پتروشیمی پردیس بازگشایی شد

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز ۱۰ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۰ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، دو نماد پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۲۴ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۵۸ درصد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۰۶ درصد صعود، نمادهایی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود رقم زدند.

از سوی دیگر، پتروشیمی پردیس با اعلام ناظر در بازار امروز بازگشایی شد و با افت ۱.۰۵ درصدی، بیشترین افت قیمت گروه خود را ثبت کرد. سهام دو شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) و کرمانشاه (کرماشا) نیز با افت به ترتیب ۱.۰۳ درصدی و ۰.۵۵ درصدی در رده‌های بعدی جای گرفتند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد فارس بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و حدود ۳.۴ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. در طرف دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ یک میلیارد تومان، به سهام پتروشیمی آبادان رسید.

بیشتر بخوانید:  عضو سابق هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر به حبس محکوم شد

تداوم خروج پول از «شپنا»

روند کلی بورس امروز، پالایشی‌ها را نیز منفی کرد و شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان معاملات امروز افتی ۰.۲۴ درصدی را شاهد بود. همچنین با خرید و فروش ۱۳۸ میلیون برگه سهم، ارزش معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی به ۱۰۸ میلیارد تومان رسید و ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، قیمت پایانی ۶ نماد صعودی شد، چهار نماد شاهد افت بودند و قیمت سه نماد نیز تغییری نکرد. در این میان، نمادهای پالایش نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۱۹ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۴۷ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۴۳ درصد بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با کاهش قیمت به ترتیب ۰.۴۷ درصد، ۰.۳ درصد و ۰.۲۴ درصدی مواجه شدند.

در معاملات امروز، شپنا بار دیگر بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۱۶.۵ میلیارد تومان را تجربه کرد و ۱۶.۲ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از نماد شبندر خارج شد.

گفتنی است که طی معاملات امروز شپنا، بازارگردان این نماد بیش از پنج میلیون و ۷۹۰ برگه سهم شپنا خرید و شرکت توسعه سرمایه رفاه که از سهامداران عمده این نماد به شمار می‌رود نیز ۱.۳ میلیون برگه سهم جدید به پرتفوی خود اضافه کرد.

در بازار شیمیایی‌ها چه گذشت؟

معاملات سهام در گروه محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه در پایان زمان بازار افتی ۰.۲۱ درصدی را شاهد بود. 

در معاملات روز جاری، ۲۶ نماد شیمیایی طعم رشد قیمت را چشیدند و ۳۱ نماد منفی خوردند. بیشترین صعود در سهام شرکت‌های مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده)، صنایع شیمیایی کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و لعابیران (شلعاب) رخ داد و قیمت این نمادها به ترتیب ۶.۷۵ درصد، ۲.۴۱ درصد و ۲.۲۱ درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار نیز سهامداران سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۲.۵۸ درصد، تولی پرس (شتولی) با ۱.۹۷ درصد و شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱.۹ درصد بیشترین افت ارزش را در دارایی‌های خود مشاهده کردند.

گفتنی است، سهام شلعاب در حالی بین نمادهایی با بیشترین رشد قیمت قرار گرفت که بیشترین میزان خروج پول در گروه شیمیایی را نیز با مبلغ ۳.۲ میلیارد تومان به نام خود زد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.