کد خبر : 19455
تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1403 - 14:53

رشد شاخص کل و افت شاخص هم‌وزن

پتروشیمی فن‌آوران، شازند و تخت جمشید، بیشترین افت در گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی فن‌آوران، شازند و تخت جمشید، بیشترین افت در گروه خود را رقم زدند
شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز صعودی شد و بخش عمده نمادهای پتروشیمی سبزپوش شدند. با این وجود، افت اکثریت نمادهای پالایشی ادامه یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، نخستین روز معاملاتی بورس هفته جاری در حالی آغاز شد که شاخص کل بورس به لطف نمادهای بزرگ‌تر بازار، از مدار نزولی خارجی شد. با این حال شاخص کل هم‌وزن به روند نزولی خود ادامه داد. وضعیت نمادهای پتروپالایشی اما تغییر چندانی را شاهد نبود. بخش عمده پالایشی‌های بورس همچنان سرخ‌پوشند اما کفه ترازو در صنعت پتروشیمی، به سمت نمادهای مثبت سنگینی می‌کند.

شاخص کل بورس امروز با رشد اندک هزار و ۱۱۲ واحدی، معادل ۰.۰۶ درصد، به سطح دو میلیون و سه هزار و واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن اما ۰.۰۸ درصد دیگر افت کرد. همچنین با جابجایی ۳.۹ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، ارزش معاملات خرد معادل تنها هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان رقم خورد.

پتروشیمی تخت جمشید به معاملات بازگشت

بررسی بازار امروز نشان می‌دهد که همچنان بخش عمده نمادهای گروه پتروشیمی در روندی صعودی قرار دارند. طوری که در پایان معاملات، ۱۲ نماد طعم صعود را چشیدند، هفت نماد منفی خوردند و هشت نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۹۹ درصد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۰.۹۷ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۶۸ درصد شاهد بیشترین رشد قیمت بودند. در سوی دیگر اما بیشترین افت قیمت برای سهام پتروشیمی فن آوران با نماد شفن بود که یک درصد افت قیمت را ثبت کرد. نمادهای پتروشیمی شازند (شاراک) با ۰.۹۷ درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۰.۱۵ درصد کاهش قیمت پایانی نیز در رده‌های بعد جای گرفتند.

گفتنی است که نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در بازار امروز گروه محصولات پتروشیمی،  بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص داد. طوری که حقیقی‌ها ۳.۱ میلیارد تومان پول تازه نفس به نماد تاپیکو تزریق کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با مبلغ ۷.۳ میلیارد تومانی به نماد پتروشیمی شازند (شاراک) اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید:  افزایش 22 درصدی درآمد نفت ایرانول / افزایش درآمد روانکارها نسبت به اسفند 1401

به علاوه امروز با اعلام ناظر بازار، سهام شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام بازگشایی شد و به معاملات بازگشت.

تنها سه نماد پالایشی صعودی شدند

تابلوی معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که در مقایسه با هفته گذشته، تغییر چندانی در معاملات این صنعت ایجاد نشده است. به این ترتیب، شاخص این صنعت پس از معاملاتی به ارزش فقط ۳۷.۶ میلیارد تومان، ۰.۰۶ درصد افت کرد. حقیقی‌های بازار نیز در بازار امروز حدود ۱۵ میلیارد تومان از گروه فرآورده‌های نفتی خارج کردند.

در روز جاری، بهای سه نماد پالایشی افزایش یافت و هفت نماد سرخ‌پوش شدند. دو نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال معاملات روز آتی رفتند. سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۲ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۱۹ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۱۴ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای صعودی گروه خود بودند. سهامداران نمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت شیراز (شراز) و نفت پاسارگاد (شپاس) با افت به ترتیب ۰.۴۱ درصد، ۰.۳۶ درصد و ۰.۲۶ درصد نیز شاهد بیشترین افت ارزش سهام خود بودند.

بیشترین ورود و خروج پول حقیقی در معاملات پالایشی‌ها نیز به ترتیب به نماد پالایش نفت بندرعباس با مبلغ ۲.۸ میلیارد تومان و پالایش نفت شیراز با مبلغ ۱.۸ میلیارد تومان اختصاص یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.