کد خبر : 19980
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 - 13:23

ترمز بورس کشیده شد؛

پتروشیمی‌های غدیر، ارومیه و فن آوران بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند

پتروشیمی‌های غدیر، ارومیه و فن آوران بیشترین افت قیمت گروه خود را رقم زدند
با افزایش عرضه‌ها در بازار سهام، بخش عمده پتروپالایشی‌های بورسی سرخ پوش شدند و شاخص کل و هم‌وزن بورس به روند صعودی خود پایان دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در روزهای اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود، در بازار امروز با تابلویی سرخ‌پوش به کار خود پایان داد و شاخص‌های اصلی بازار سهام عقب‌نشینی کردند. به علاوه، در صنایع پتروپالایشی بورس نیز تعداد نمادهای نزولی بیشتر شد تا شاخص این گروه‌ها هم افت کنند.

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز جاری افتی پنج هزار و ۴۸۶ واحدی، معادل ۰.۲۷ درصد را تجربه کردند و روی پله دو میلیون و ۳۲ هزار واحدی به استقبال معاملات آخرین روز هفته رفتند. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۱۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در بازار امروز تنها چهار میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین بورسی‌ها خرید و فروش شد تا ارزش معاملات خرد تنها هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان ثبت شود. در این میان، حقیقی‌های بازار سهام نیز ۱۳۹ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

پیشتازی پترول در گروه پتروشیمی

معاملات بازار سهام امروز در حالی به پایان رسید که بخش عمده نمادهای گروه پتروشیمی به روند صعودی خود پایان دادند. در روز جاری، مجموعا ۲۶ نماد پتروشیمی معامله شدند که در این میان، قیمت پایانی هشت نماد صعودی شد، ۱۴ نماد منفی خوردند و چهار نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات پایان دادند.

در بین نمادهای صعودی، سهام سه شرکت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۱۹ درصد، پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۰.۸۸ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۰.۸ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را از خود به‌جا گذاشتند. بیشترین کاهش قیمت در این گروه نیز به صنایع پتروشیمی غدیر (شبصیر)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و پتروشیمی فن آوران (شفن) تعلق گرفت که به ترتیب افتی ۱.۳ درصد، ۱.۲۶ درصد و ۰.۵۱ درصدی را متحمل شدند.

بیشتر بخوانید:  پورتفوی پترول ۲۹ درصد افزایش یافت

سهام پترول علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را در گروه پتروشیمی بورس امروز رقم زد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی نیز بود. طوری که حقیقی‌ها دو میلیارد تومان به معاملات این نماد تزریق کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول حقیقی با رقم ۸.۲ میلیارد تومانی به نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) اختصاص یافت.

پالایشگاه اصفهان در قعر جدول بازدهی گروهی پالایشی

نمادهای پالایشی که همچون کلیت بازار، در روزهای اخیر روندی صعودی را تجربه کرده بودند، امروز سرخ‌پوش شدند. طوری که در معاملات روز جاری چهار نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و ۶ نماد کاهشی شدند.

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش ۵۸ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۴۵ درصدی مواجه شد. با این حال ورود پول حقیقی به این صنعت ادامه یافت و حقیقی‌ها بیش از ۴۶ میلیارد تومان در معاملات پتروشیمی‌ها تزریق کردند.

سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت تبریز (شبریز) با رشد به ترتیب دو درصد، ۱.۲۷ درصد و ۰.۳۸ درصدی، بیشترین بازدهی در گروه پالایشی را به خود اختصاص دادند. درطرف دیگر بازار اما سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۵۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۵۳ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۴۵ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را رقم زدند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت بندرعباس طی معاملات روز جاری بیشترین خالص خروج پول حقیقی در گروه خود را به مبلغ ۱.۲  میلیارد تومان ثبت کرد. در مقابل اما پالایشگاه اصفهان، با جذب ۳.۱ میلیارد تومان پول حقیقی، از این حیث پیشتاز بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.