کد خبر : 2443
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 14:49

ارزش معاملات باز هم آب رفت

پتروشیمی‌های بی‌رمق در بورس

پتروشیمی‌های بی‌رمق در بورس
در روزی که شاخص کل بورس تهران با وجود کاهش دوباره ارزش معاملات خرد، رشدی 0.12 درصدی را ثبت کرد، بخش عمده نمادهای پالایشی با این رشد همسو شدند. با این وجود، نمادهای شیمیایی و پتروشیمی همچنان نتوانسته‌اند به روند نزولی خود پایان دهند.

انرژی پرس_بورس تهران در حالی به معاملات سومین روز هفته پایان داد که شاخص کل پس از آنکه در روزهای گذشته، روندی نزولی را تجربه کرده بود، امروز توانست رشدی اندک را ثبت کند. به طوری که در پایان معاملات، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۱۲ درصدی در سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز ۰.۱ درصد به ارتفاع خود افزود.

رشد امروز بازار در حالی رقم خورد که ارزش معاملات خرد که روز گذشته به کف ۶ ماهه خود رسیده بود، بار دیگر کاهش یافت و به سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بود.

 

 

آنگونه که کارشناسان بورسی می‌گویند، به نظر می‌رسد که رشد امروز شاخص کل، بیش از آنکه تابع عوامل بنیادی باشد، تحت تاثیر عوامل تکنیکالی بوده است؛ چرا که بسیاری از نمادهای بازار امروز در سطح حمایتی خود قرار گرفته بودند. در این میان، حمایت حقوقی‌ها از بازار نیز در رشد امروز بی‌تاثیر نبوده است.

با این وجود، اهل فن معتقدند که تا زمانی که ارزش معاملات خرد در این سطوح بسیار پایین قرار دارد، بازار جانی برای صعود نخواهد داشت و نمی‌توان به تداوم رشد امروز امیدوار بود.

پالایشی‌ها به صعود خود ادامه دادند

نمادهای پالایشی که روز گذشته توانستند به روند نزولی خود پایان دهند، امروز نیز صعودی بودند و شاخص این گروه رشدی ۰.۴۵ درصدی را رقم زد. همچنین با خرید و فروش ۱۵۶ میلیون برگه سهم، ارزش معاملات صنعت فرآورده‌های نفتی به ۱۱۲ میلیارد تومان رسید و ۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از این صنعت خارج شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، قیمت پایانی هفت نماد صعودی شد، چهار شاهد افت بودند و قیمت یک نماد نیز تغییری نکرد. در این میان، نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۲۸ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۱۷ درصد و نفت پاسارگاد (شپارس) با ۰.۸۷ درصد بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در طرف دیگر بازار نیز سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، نفت پارس (شنفت) و پالایش نفت شیراز (شراز) با کاهش قیمت به ترتیب ۲.۵ درصد، ۰.۵۸ درصد و ۰.۳۱ درصدی مواجه شدند.

در معاملات امروز، شپنا بیشترین ورود پول حقیقی معادل چهار میلیارد تومان را تجربه کرد اما ۸.۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد پالایش نفت تهران (شتران) خارج شد.

گفتنی است که طی معاملات امروز شپنا، بازارگردان این نماد بیش از ۱۲ میلیون و ۶۸۰ برگه سهم شپنا خرید اما بانک صادرات ایران که از سهامداران عمده این نماد به شمار می‌رود، ۱۰ میلیون برگه سهم فروخت.

بیشتر بخوانید:  بورس درجا زد/ «شتوکا» به مجمع می‌رود

استقبال گرم سهامداران از افزایش سرمایه شپارس

با وجود رشد کلیت بازار، بخش عمده نمادهای شیمیایی با افت قیمت مواجه شدند و سبب شدند که شاخص این گروه افتی ۰.۰۳ درصدی را رقم بزند. در بازار امروز ۲۳۱ میلیارد تومان سهام شیمیایی معامله شد و سهامداران حقیقی بیش از ۳۰ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بررسی تابلو معاملات صنعت محصولات شیمیایی حاکی از آن است که ارموز ۲۴ نماد این صنعت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۳۳ نماد متحمل افت قیمت شدند. قیمت پایانی هفت نماد نیز بدون تغییر باقی ماند.

نمادهای صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۷۳ درصد، بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۸۹ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۶۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زدند. از سوی دیگر اما شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان با نماد زنجان شاهد بیشترین افت قیمت، معادل ۲.۸۲ درصد بود و نمادهای پاکسان (شپاکسا) با ۱.۱۱ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۰.۸۴ درصد نیز در ادامه این لیست قرار گرفتند.

گفتنی است که نماد شپارس، علاوه بر این که یکی از قدرتمندترین رشدها را در بازار امروز داشت و در سقف قیمت مجاز خود قرار گرفت، با اقبال ۴.۲ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی نیز مواجه شد. دلیل اصلی استقبال گرم معامله‌گران از سهام بین‌المللی محصولات پارس، موافقت هیات مدیره شرکت با افزایش سرمایه آن بود که روز گذشته از طریق سامانه کدال اعلام شد و همین خبر کافی بود که شپارس، بخش عمده معاملات امروز را در صف خرید سپری کند.

کدام نماد پتروشیمی بیشترین رشد قیمت را رقم زد؟

نمادهای پتروشیمی نیز در بازار امروز وضعیت مشابه شیمیایی‌ها داشتند؛ به طوری که هشت نماد این صنعت صعودی شد و ۲۱ نماد با افت قیمت مواجه شدند.

بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای این گروه به سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه با ۴.۷۸ درصد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۱.۱۱ درصد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۵۳ درصد رسید و بیشترین افت قیمت نیز برای نماد شرکت‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت و کازرون بود که به ترتیب ۲.۷۱ درصد، ۲.۴۵ درصد و ۲.۲۲ درصد کاهش در قیمت پایانی بود.

بیشترین خالص خروج پول حقیقی از نمادهای پتروشیمی در بازار امروز به سهام شرکت پتروشیمی نوری رسید. نوری در حالی که در معاملات خود رشد اندک ۰.۰۳ درصدی را رقم زد، با خروج پول ۴.۲ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی مواجه شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.