کد خبر : 15642
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 13:53

بازگشت بورس به روند نزولی؛

پتروشیمی‌های بوعلی سینا، ارومیه و فارابی شدیدترین افت گروه خود را ثبت کردند

پتروشیمی‌های بوعلی سینا، ارومیه و فارابی شدیدترین افت گروه خود را ثبت کردند
در گروه‌های پالایشی و پتروشیمی بورس امروز، مجموعا تنها سه نماد مثبت خوردند. شاخص‌های بورسی نیز در مدار نزولی قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، افزایش عرضه‌ها در بازار سهام که سبب افت شاخص کل هم‌وزن در روز گذشته شد، در بازار امروز نیز ادامه یافت تا شاخص کل پس از تنها دو روز رشد، بار دیگر به روند نزولی خود بازگردد. نمادهای پتروشیمی و پالایشی نیز به وضعیت قبلی خود بازگشتند و بخش قابل توجه آنها با افت قیمت به استقبال هفته آینده رفتند.

شاخص کل بورس تهران، بازار امروز را با افتی ۰.۲۸ درصدی، معادل پنج هزار و ۸۰۴ واحد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۷۵ هزار واحدی متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش ارتفاعی ۰.۳ درصدی را رقم زد.

بازار امروز در حالی به پایان رسید که حجم معاملات برگه سهم و حق تقدم به ۵.۷ میلیارد برگه کاهش یافت. به این ترتیب ارزش معاملات خرد بازار نیز معادل هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان ثبت شد. در این شرایط، خروج پول حقیقی از صنایع بورسی ادامه یافت و بیش از ۴۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار امروز خارج شد.

تنها یک نماد پتروشیمی مثبت خورد

تداوم افزایش فشار فروش در بازار گروه پتروشیمی بورس، بخش عمده نمادهای این صنعت را به طرف سرخ‌پوش بازار کشاند. طوری که در بازار امروز، تنها نماد پتروشیمی جم (جم) با ۰.۰۶ درصد رشد قیمت، طعم صعود را چشید و ۲۱ نماد منفی خوردند. سه نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و پتروشیمی فارابی (شفارا) نیز با رشد به ترتیب ۱.۹۶ درصد، ۱.۹۵ درصد و ۱.۸۶ درصدی، شاهد بیشترین افت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند. همچنین دو نماد پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی گلستان (شستان) نیز بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.

گفتنی است که در پی رکود در صنعت پتروشیمی امروز، نماد پتروشیمی‌های ممسنی، فسا، داراب و دهدشت، با وجود سفارش‌های فروش قابل توجه، خریداری نداشته و معامله نشدند.

بیشتر بخوانید:  رشد پرقدرت نمادهای پالایشی و شیمیایی چگونه رقم خورد؟

در این میان، بیشترین ورود و خروج پول حقیقی به نمادهای پتروشیمی بازار امروز به ترتیب به پتروشیمی ارومیه با ۱.۴ میلیارد تومان جذب پول حقیقی و پتروشیمی بوعلی سینا با خروج پول ۱۱ میلیارد تومانی تعلق یافت.

بیشترین افت قیمت و خروج پول به نماد پالایشگاه اصفهان رسید

در معاملات آخرین روز هفته، نمادهای پالایشی نیز در مدار نزولی قرار گرفتند تا شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۰.۵۴ درصدی را تجربه کند. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری تنها ۷۶ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد. حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص بیش از ۲۴ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در تابلوی امروز نمادهای پالایشی تنها نام دو نماد با بازدهی مثبت به چشم می‌خورد، چهار نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۶ نماد نیز با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد به ترتیب ۱.۸۹ درصد و ۱.۳۸ درصدی، تنها نمادهای پالایشی بودند که طعم رشد قیمت را در بازار امروز چشیدند. نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۷۴ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۶۵ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۶۱ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی بودند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بیش از سایر نمادهای این گروه بود و حقیقی‌ها ۹.۲ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. به علاوه، نمادهای پالایش نفت بندرعباس و تهران نیز با خروج پول به ترتیب ۶ میلیارد تومان و ۴.۲ میلیارد تومانی مواجه شدند. از سوی دیگر اما نماد پالایش نفت لاوان، تنها نماد پالایشی بود که تزریق پول حقیقی اندکی را تجربه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.