کد خبر : 8373
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 14:58

روزهای نزولی بورس ادامه دارد؛

پالایشگاه بندرعباس و تجهیز نیروی زنگان؛ تنها نمادهای نفتی صعودی در بورس امروز

پالایشگاه بندرعباس و تجهیز نیروی زنگان؛ تنها نمادهای نفتی صعودی در بورس امروز
روند نزولی شاخص‌های اصلی بازار سهام طی معاملات امروز نیز ادامه پیدا کرد و نمادهای پتروپالایشی نیز به افت خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران در ادامه روزهای نزولی خود بار دیگر کاهش ارتفاع در شاخص‌های اصلی خود را شاهد بود. این افت در حالی رخ داد که وضعیت بخش عمده نمادهای حاضر در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی، تغییر قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته نداشت و این نمادها امروز را نیز با لباس سرخ به پایان رساندند.

شاخص کل بورس در بازار امروز عقب‌گردی ۶ هزار و ۱۴۶ واحدی معادل ۰.۳۱ درصد داشت و در سطح دو میلیون و ۱۴۶ هزار واحدی به معاملات خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز نزولی بود و ۰.۶۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

در ادامه روند کاهشی ارزش معاملات خرد، امروز نیز با جابجایی ۸.۵ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار سهام، این رقم به چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان رسید. به علاوه، اشخاص حقیقی نیز به طور خالص بیش از ۳۹۴ میلیارد تومان از چرخه معاملات خارج کردند.

۲۷ نماد پتروشیمی سرخ‌پوش شدند

همچون روزهای گذشته، سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس امروز نیز وضعیت قابل قبولی نداشتند و بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به طور دقیق‌تر تنها چهار نماد پتروشیمی بوعلی (بوعلی) با ۳.۲ درصد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱.۱۳ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۰.۱۷ درصد و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۰.۱۵ درصد رشد، بازدهی مثبت داشتند و ۲۷ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای نزولی نیز بیشترین افت قیمت متعلق به نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۴۷ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۱.۷۶ درصد و پتروشیمی اصفهان (اصفهان) با ۱.۷ درصد کاهش قیمت بود.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام دو شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص حدود هفت میلیارد تومان از معاملات هر یک از این دو نماد خارج کردند.

رشد شاخص گروه پالایشی به لطف «شبندر» و «شزنگ»

نمادهای پالایشی که در روزهای گذشته روندی رو به نزولی را طی کرده‌اند، در بازار امروز نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرده و تنها دو نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با رشد ۱.۹۹ درصد و ۰.۶۱ درصدی، توانستند بازدهی مثبت از خود به‌جا بگذارند.

بیشتر بخوانید:  دستور وزیر اقتصاد به گمرک درباره پتروشیمی

در مقابل اما هشت نماد پالایشی روندی نزولی را در پیش گرفتند و سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۷۲ درصد، نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۴۵ درصد و نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۹۴ درصد، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

با این وجود، تابلوی معاملات نشان می‌دهد که شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با رشدی ۰.۰۸ درصدی مواجه شده و ارزش معاملات این صنعت نیز کاهشی قابل توجه را تجربه کرد و به ۸۹ میلیارد تومان رسید. سهامداران حقیقی هم حدود ۶.۵ میلیارد تومان وارد معاملات نمادهای پالایشی کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار روز جاری، سهام نفت پاسارگاد (شپاس) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پالایشی‌ها بود. به طوری که خالص خروج پول حقیقی از این نماد، به حدود ۲.۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شرکت پالایش نفت لاوان و به مبلغ ۹.۶ میلیارد تومان تزریق شد.

شیمیایی‌ها همچنان در مدار نزولی

در بازار امروز گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۲۹۹ میلیارد تومان برگه سهم دست به دست شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت از ۴۹ میلیارد تومان عبور کرد. در نتیجه، در معاملات امروز ۰.۱۶ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز، تنها ۱۱ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۵۱ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند.

بیشترین بازدهی در این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۷۵ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۰.۸۸ درصد و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۰.۸۷ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۴.۵۷ درصد، بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۴۳ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۳۲ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند.

گفتنی است که بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای گروه شیمیایی نیز به سهام شگستر با مبلغ ۵.۷ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.