کد خبر : 14717
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 13:59

ادامه رشد شاخص کل با حمایت از شاخص‌سازها؛

پالایشگاه‌های بندرعباس، تبریز و نفت پارس تنها نزولی‌های گروه خود بودند

پالایشگاه‌های بندرعباس، تبریز و نفت پارس تنها نزولی‌های گروه خود بودند
با وجود افزایش فشار فروش در صنایع بورسی، از جمله پتروپالایشی‌ها، شاخص کل بورس به رشد خود ادامه داد.

به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، شاخص بورس تهران که در دو روز معاملاتی گذشته، روندی صعودی را آغاز کرده بود، در معاملات نخستین روز هفته نیز به رشد خود ادامه داد اما این رشد متفاوت از روزهای قبل بود؛ چراکه تعداد نمادهای منفی در بسیاری از صنایع از جمله پتروپالایشی‌ها افزایش یافت و به نظر می‌رسد صعود امروز شاخص به دلیل حمایت از شاخص‌ساز‌ها بوده است. افت شاخص کل هم‌وزن نیز این فرض را تقویت می‌کند.

شاخص کل بورس امروز، رشدی هشت هزار و ۱۵۳ واحدی، معادل ۰.۳۹ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۹۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما ۰.۰۹ درصد افت کرد.

با خرید و فروش ۶.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم در بازار روز جاری، ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۳۱۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد. خالص خروج پول حقیقی از بازار نیز معادل ۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

پیشتازی پتروشیمی ارومیه در بین هم‌گروهی‌ها

معاملات صنعت پتروشیمی در مقایسه با روز چهارشنبه با افت نسبی همراه شد و بخش عمده نمادهای این گروه، وارد روندی نزولی شدند. در بازار امروز پنج نماد پتروشیمی در سمت مثبت بازار به کار خود پایان دادند و ۲۲ نماد در سمت منفی بازار معامله شدند. در این بین، دو نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی، به استقبال معاملات هفته آینده رفتند.

سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۹۱ درصد، پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۸ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۱.۶۱ درصد بیشترین رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۸۹ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۸۷ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۷۷ درصد، شاهد بیشترین افت بودند.

گفتنی است بررسی معاملات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهام پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، در بازار امروز بیشترین خروج پول حقیقی را درمیان هم‌گروهی‌های خود رقم زده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد، حدود ۶۰  میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. از سوی دیگر اما پتروشیمی نوری با ورود پول ۱۱ میلیارد تومانی، شاهد بیشترین استقبال از سوی سهامداران حقیقی بود.

کدام نمادهای پالایشی منفی خوردند؟

معاملات روز جاری در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز با افزایش تعداد نمادهای نزولی همراه بود؛ طوری که پس از رشد قیمت ۶ نماد و افت ۶ نماد، شاخص این صنعت با رشد ۰.۷۱ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت به حدود ۱۲۳ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول حقیقی از آن معادل هشت میلیارد تومان رقم خورد.

بیشتر بخوانید:  رشد 88 درصدی نمادهای بورس در روز پایانی 1402

نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۸۹ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۷۶ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۶۱ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۳ درصد، نفت پارس (شنفت) با ۰.۲۹ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۰.۲۴ درصد افت قیمت نیز تنها نمادهای پالایشی بودند که در سمت سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۴.۹ میلیارد تومانی، به سهام پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر رسید. از سوی دیگر اما نماد پالایش نفت تهران در بازار امروز گروه پالایشی، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۵.۵ میلیارد تومان بود.

ثبات شاخص گروه شیمیایی

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و نمادهای این صنعت وضعیتی متعادل داشتند؛ در نهایت شاخص این گروه بدون تغییر در مقایسه با روز معاملاتی قبل، در ۱۶۷ هزار و ۳۹۱ واحد ثابت باقی ماند. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت به بیش از ۲۶۸ میلیارد تومان رسید و بیش از ۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات نمادهای شیمیایی خارج شد.

در معاملات امروز این گروه، ۱۹ سهم رو به بالا حرکت کردند و ۳۷ نماد نیز بازدهی منفی داشتند. سهام شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) با ۱.۹۸ درصد، نیروکلر (شکلر) با ۱.۹۶ درصد و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۱.۹۴ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر، نماد‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۱.۸۹ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۸۳ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۱.۱۳ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شکلر رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی بیش از ۳.۳ میلیارد تومان وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که بیشترین خروج پول از سهام کیمیاتک به مبلغ ۴.۹ میلیارد تومان صورت گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.