کد خبر : 21636
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1403 - 13:14

سایه ترس بر سر بازار سرمایه؛

همه نمادهای پتروشیمی و پالایشی بورس سرخ‌پوش شدند

همه نمادهای پتروشیمی و پالایشی بورس سرخ‌پوش شدند
در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، بورس تهران ریزشی شد و سهامداران صنایع پتروپالایشی بورس شاهد افت قیمت سهام خود بودند.

به گزارش انرژی پرس، پس از حمله شب گذشته اسرائیل به جنوب لبنان و ادعای مقامات و رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر ترور سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، ترس بر بازار سهام ایران که در مسیر صعودی قرار داشت چیره شد و بورس لباس سرخ پوشید. همچنین با تصمیم سازمان بورس دامنه نوسان معاملات امروز نیز در بازار‌های بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شد.

شاخص کل بورس در بازار روز جاری شاهد افتی هشت هزار و ۱۷۵ واحدی، معادل ۰.۳۸ درصد بود و در پایان معاملات روی پله دو میلیون و ۱۴۶ واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز عقب‌نشینی ۰.۲۲ را تجربه کرد.

با محدودیت دامنه نوسان و افت بازار، حجم و ارزش معملات نیز سقوط کرد؛ طوری که امروز تنها پنج میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش شد و ارزش معاملات خرد به سطح هزار و ۹۱۶ میلیارد تومانی کاهش یافت. همچنین خروج پول حقیقی نیز شدت گرفت و ۶۶۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

پتروشیمی پردیس؛ قربانی اصلی افت پتروشیمی‌ها

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی به نحوی دنبال شد که هیچ یک از نمادهای این گروه نتوانستند رشد قیمت داشته باشند و همه ۳۰ نماد معامله شده در بازار امروز شاهد افت قیمت بودند.

در این میان، سهام شرکت‌های پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک درصد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۰.۹۹ درصد و پتروشیمی خارک (شخارک) با ۰.۹۷ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین سقوط قیمت پایانی در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  علت توقف سهام پتروشیمی پردیس چه بود؟

از سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی نیز در صنعت پتروشیمی، در نماد پتروشیمی پردیس رخ داد و حقیقی‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

سقوط دسته جمعی پالایشی‌های بورس

صنعت فرآورده‌های نفتی نیز در بازار امروز، با افتی قابل توجه مواجه شد و شاخص این گروه ۰.۳ درصد کاهش را تجربه کرد. این افت در حالی بود که در روز جاری تنها ۳۰ میلیارد تومان سهام پالایشی در بورس معامله شد و حقیقی‌ها بیش از ۲۱ میلیارد تومان پول از معاملات خارج کردند.

در صنعت پالایشی نیز هیچ‌یک از نمادها صعود نشدند و همه ۱۳ نماد این صنعت، معاملات خود را در سمت منفی بازار به پایان رساندند؛ شدیدترین ریزش اما به سه نماد نفت بهران (شبهرن)، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) و نفت سپاهان (شسپا) با افت به ترتیب ۰.۹۸ درصد، ۰.۹۵ درصد و ۰.۵۶ درصدی قیمت پایانی اختصاص یافت.

گفتنی است که دو نماد نفت بهران و سپاهان، اصلی‌ترین قربانیان خروج پول حقیقی در گروه خود بودند. طوری که رقم این خروج پول در سهام شبهرن معادل ۸.۲ میلیارد تومان و در سهام شسپا برابر با ۴.۷ میلیارد تومان بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.