کد خبر : 6423
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 11:21

هاله بنفش روی تهران، سرآغاز مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها

هاله بنفش روی تهران، سرآغاز مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها
غلامرضا نبی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: دی اکسید گوگرد شبیه یک هاله بنفش رنگ روی تهران شکل گرفته که ناشی از آغاز مازوت سازی در نیروگاه‌های اطراف شهر و گازوئیل سوزی شهرک‌های صنعتی است.

به گزارش انرژی پرس، غلامرضا نبی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره تداوم آلودگی هوا گفت: ما در سال‌های اخیر دائماً درمورد آلودگی هوا صحبت می‌کنیم و منشأ آن هم کاملاً مشخص است، اما اقداماتی مثل تعطیلی مدارس و ادارات صرفاً مانند مسکّن عمل می‌کند و نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: اگر نقشه تهران را از بالا نگاه کنیم دی اکسید گوگرد شبیه یک هاله بنفش رنگ روی تهران شکل گرفته که ناشی از آغاز مازوت سازی در نیروگاه‌های اطراف شهر و گازوئیل سوزی شهرک‌های صنعتی است که دقیقاً در مسیر ورودی باد‌های تهران قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تدوین یک استراتژی و برنامه راهبردی در این زمینه را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: تا زمانی که این دو عامل در نیمه دوم سال باشند آلودگی هوا هم قطعاً ادامه خواهد داشت، چون مازوت ته دیگ نفت است و به دلیل گوگردی بودن، امکان صادراتش هم وجود ندارد.

نبی با تأکید بر اینکه یک دستگاه ناظر باید بر میزان مصرف سوخت خودرو‌ها نظارت کند گفت: مصرف همه خودرو‌ها بالای ۱۱۲ و ۱۱۳ است و سازمان استاندارد و اداره محیط زیست و وزارت صمت باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

در ادامه این برنامه رادیویی داریوش گلعلی زاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما در اصفهان که در ماه‌های اخیر آلوده‌ترین شهر کشور شناخته شد شاهد مازوت سازی نبودیم و در نیروگاه‌های تهران نیز مازوت مصرف نمی‌شود.

وی افزود: در اینکه منشأ آلودگی هوای تهران سوخت‌های فسیلی است هیچ تردیدی وجود ندارد؛ وقتی ۹۴ درصد تولید انرژی کشور وابسته به سوخت فسیلی است اثرات تجمعی این همه انتشار در شرایط سکون هوا و وارونگی مسلماً شاخص کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  مصرف ۱۱۵ لیتری بنزین در کشور به صورت روزانه

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع انتشار آلودگی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است گفت: سال گذشته ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو نوشماره به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شد و در سال ۱۴۰۱ فقط حدود ۸۰۰ دستگاه و در شش ماهه اخیر نیز ۳۵ هزار از رده خارج شدند.

رتبه نخست ایران در شدت مصرف انرژی

گلعلی زاده با اشاره به رتبه نخست کشورمان در شدت مصرف انرژی اظهار کرد: ما روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم ضمن اینکه عموم خودرو‌های ما فاقد کاتالیست هستند و خودرو‌های دیزلی نیز فلیتر جاذبه دوده ندارند و از حالت استاندارد خارج هستند.

وی توسعه حمل و نقل ناوگان عمومی با تأکید بر حمل و نقل پاک، ورود خودرو‌های برقی و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده را در کاهش مصرف سوخت خودرو موثر دانست و گفت: سیاست گزاری‌هایی که در قوانین مختلف وجود داشته متأسفانه اجرایی نشدند و البته بخشی از گوگردی که در هوای کشورمان وجود دارد می‌تواند منشأ برون مرزی هم داشته باشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که مشکل آلودگی هوا را با دو برنامه پنج ساله و اجرای آن‌ها حل کرد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.