کد خبر : 5799
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 16:19

پایان روند نزولی شاخص کل:

نمادهای نفتی و پتروشیمی در مدار صعودی

نمادهای نفتی و پتروشیمی در مدار صعودی
بورس تهران معاملات روز جاری خود را به رشد اندک در شاخص‌های اصلی به پایان رساند. بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز توانستند در سمت مثبت بازار قرار بگیرند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام تهران پس از یک هفته متوالی افت، امروز بالاخره توانست به روند نزولی خود پایان داده و نفسی تازه کند. نماگر اصلی بازار سرمایه معاملات امروز را با رشدی دو هزار و ۱۲۹ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به پایان رساند و شاخص کل هم‌وزن نیز به واسطه عملکرد بهتر نمادهای کوچک و متوسط بازار، رشدی ۰.۴۳ درصدی را شاهد بود. در این میان، سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز موفق شدند که خود را مدار نزولی خارج کنند و کمی به تعادل بازگردند.

از سوی دیگر، ارزش معاملات خرد همچنان در سطوح ناامیدکننده‌ای قرار دارد. طوری که امروز تنها ۶.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم به ارزش حدود سه هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان در بازار دست به دست شد. حقیقی‌های بازار اما بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان وارد معاملات کردند که به زعم برخی کارشناسان، این موضوع می‌تواند به دلیل اخبار منتشر شده مبنی بر اخذ مالیات از صندوق‌های درآمد ثابت باشد.

بازگشت تعادل به صنعت پتروشیمی

وضعیت بورس امروز در صنعت پتروشیمی بهبود یافت و بخش عمده نمادهای این صنعت شاهد بازگشت به روند صعودی بودند. ۱۴ نماد پتروشیمی در بازار امروز صعودی شدند، ۱۳ نماد منفی خوردند و پنج نماد نیز بدون تغییر در قیمت پایانی به استقابل معاملات هفته آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت در نمادهای صعودی نیز مربوط به سه نماد پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۵۲ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۸۹ درصد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۰.۵۱ درصد بود. در طرف مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹۸ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۱.۵۹ درصد و پتروشیمی ممسنی (فارابی) با ۰.۸۱ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را به نام خود زدند.

گفتنی است که نماد شصفها در حالی بیشترین بازدهی را در گروه خود رقم زد که در میانه بازار به دلیل عدم اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت‌های مالی ۶ ماهه، با دستور ناظر بازار متوقف شد.

به علاوه، نماد نوری در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۰.۳ میلیارد تومان را رقم زد. پس از آن نیز سهام پتروشیمی پردیس با خروج پول ۸.۲ میلیاردی اشخاص حقیقی مواجه شد.

بیشتر بخوانید:  تولید نفت ایران به ۵ و نیم میلیون بشکه می‌رسد

پالایشی‌ها در سمت مثبت بازار

امروز در صنعت فرآورده‌های نفتی نیز بازار تغییر جهت داد؛ طوری که پس از رشد قیمت پنج نماد و افت سه نماد، شاخص این صنعت با افزایش ۰.۲۴ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات این صنعت ۷۶.۱ میلیارد تومان بود و خالص خروج پول حقیقی از آن به ۲۶.۶ میلیارد تومان رسید.

نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۱.۷۶ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۴۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۳۹ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را به نام خود زدند و سهام سه شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۹۹ درصد، نفت ایرانول (شرانل) با ۰.۰۷ درصد و نفت بهران (شبهرن) با ۰.۰۴ درصد افت قیمت نیز، تنها نمادهای سرخ‌پوش پالایشی در بازار امروز بودند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقم ۱۳.۹ میلیارد تومانی بار دیگر به سهام پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا رسید. این خروج پول در حالی رخ داد که بازارگردان شپنا بیشتر از دو میلیون برگه سهم این نماد را در بازار امروز خریداری کرد.

رشد اندک شاخص شیمیایی

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز در روند صعودی قرار گرفتند و شاخص این گروه با رشد ۰.۰۸ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز کمتر از ۲۳۰ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۵۴ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۳ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۷ نماد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد کربن ایران (شکربن) با رشد ۴.۶۹ درصدی قیمت رسید و نمادهای سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۳.۳۴ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۹۳ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد تولی پرس (شتولی) با ۱.۹۷ درصد، کف (شکف) با ۱.۹۲ درصد و ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۶۲ درصد افت بود. بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی نیز به نماد شپلی رسید که میزبان ۴.۲ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی بود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.