کد خبر : 67
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 19:48

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور:

دو نرخی یعنی فساد/۲ سال تنفس اجرا شود تا تولید بنزین افزایش یابد

دو نرخی یعنی فساد/۲ سال تنفس اجرا شود تا تولید بنزین افزایش یابد
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت پالایشگاه های موجود را بیش از این نمی توان اضافه کرد، ولی پروژه های جدید می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشند.

به گزارش انرژی پرس، تنها یک روز پس از اعلام نرخ جدید تسعیر در محصولات و فرآورده های پالایشی که بازتاب فراوانی داشت، انجمن صنفی صنعت پالایشی یک اصلاحیه جدید منتشر کرد و به همان نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بازگشت. ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور در گفتگو با پایگاه خبری الان گفت: در مورد نرخ تسعیر سیاست دولت و مصوبه مجلس آن است که تک نرخی در کشور حاکم باشد، در هر صنعت و حوزه ای اگر دو یا چند نرخ ایجاد شود، طبیعی است که در سایه این چند نرخی بودن، فساد و آلودگی و انحرافاتی شکل بگیرد، شفافیت در قالب تک نرخی و قیمت های واحد است که امکان بروز و ظهور می یابد. البته در این بین پالایشگاه ها و صنعت پالایشی کشور تابع سیاست های دولت است، دولت اگر نرخ تسعیر را ۲۰ هزار تومان یا ۴۰ هزار تومان در نظر بگیرد، ما همان نرخ را معیار قرار خواهیم داد. طبیعتاً ما مرجع تعیین کننده نرخ ارز نیستیم و این دولت و نهادهای مانند بانک مرکزی هستند که در این زمینه نرخ نهایی را اعلام می کنند.

وی در پاسخ به سوال «الان» در خصوص نظر و ترجیع صنعت پالایش در خصوص نزدیک شدن نرخ تسعیر به نرخ آزاد گفت: در واقع پاسخ این سوال در جواب پیشین بنده نهفته است. بند ب ماده ۲۰ بر روی تک نرخی شدن تاکید دارد. همچنین دولت محترم و البته مجلس نیز خواهان واقعی شدن و تک نرخی شدن قیمت ها هستند. بنابراین ما باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کنیم، این مسئله نه فقط برای بخش نفت و انرژی بلکه در همه حوزه ها صدق می کند،  ما نیازمند این هستیم  که مقوله چند نرخی شدن را در سیاستگذاری اقتصادی پشت سر بگذاریم.

عاشوری در خصوص انتشار لیست دوم قیمت تسعیر فرآورده ها، گفت: در حال حاضر ۲ لیست وجود ندارد و فقط یک لیست رسمی موجود است، لیست قبلی حذف شد و اصلاحیه جدید منتشر گردید.این اصلاحیه نیز در متن نامه آمده است البته در این بین تحلیل های مختلف و گاهاً متناقضی منتشر می شود، اما واقعیت آن است که سیاست تک نرخی بهترین و بهره ورترین سیاست در دراز مدت است. در صورت کلی صنف پالایشی در حال تلاش است که باری از روی دوش دولت و اقتصاد بردارد. در زمینه ارز حاصل از صادرات نیز که سوال کردید، دولت پیش از این با صادر کنندگان فرآورده های نفتی اختلاف داشت، بعضاً صادر کننده نرخ کالای صادراتی خود را ۱۰۰ دلار اعلام می کرد، اما گمرک، دولت و یا هر دستگاه مرجع دیگری عنوان می کرد که خیر، قیمت این کالا مثلاً ۱۵۰ دلار است و به نوعی صادر کننده را به کم اظهاری نرخ متهم می کرد، این مسئله به کشمکش های غیر ضروری منجر می شد که وقت و انرژی فعالان اقتصادی را می گرفت و چالش های متعددی نیز ایجاد کرده بود. از این رو دولت محترم به ما تفویض اختیار نمود تا مرجع نرخگذاری انجمن باشد، ما ضمن آنکه نرخ محصولات  اعضا و پالایشگاههای خودمان را اعلام می کنیم، نرخ های متفرقه را نیز اعلام میکنیم، بر این اساس اختلاف بین تجار، بازرگانان و گمرک حل شد و چالش های زیادی فرونشست، بر اساس این نرخ گذاری برگشت ارز تا حد زیادی تسهیل و این سیاست یک فصل الخطابی را در این حوزه شکل داد، در واقع دعوا ختم شد. در حال حاضر هر کس کالای اظهار کرد نرخ انجمن را چک می کند و در سیستم ثبت و همان مبلغ را به کشور باز می گرداند.

بیشتر بخوانید:  جزئیات حادثه در پالایشگاه گاز پارسیان/ یکی از کارکنان جان باخت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش کشور اظهار کرد: فعالان صنعت پالایشی بزرگ ترین مودیان مالیاتی کشور هستند، شرکت های ما همچنین در زمره خوش حسابترین شرکت های بورسی کشورطبقه بندی می شوند. به جرات می توانم ادعام نماییم که در مسئله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هیچ یک از پالایشگاه های ما بدهکار دولت نیست، در مسئله ۵ درصد مالیات مستقیم نیز ما هیچ پرونده مالیاتی نداریم، ضمن آنکه ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم در مجموعه ما مشغول کار هستند، افتخار ما این است که  تا کنون علیرغم همه چالش ها بنزین شهروندان را بدون مشکل تامین کرده ایم، کافی است یک روز یک استان یا شهر ما بنزین نداشته باشد، ببینید چه تبعاتی دارد، همه این خودکفایی با همت جوانان و تحصیل کردگان و فعالان فناور و دانش بنیان محقق شده است، در صنایع صنف ما هیچ مستشار خارجی حضور ندارد، کافی است به کشورهای همجوار ما نگاه کنید که بدون حضور خارجی ها صنعت پالایش و پتروشیمی آنها از کار می افتد، تا قدر این حجم از خودکفایی را بیشتر بدانیم. دست تک تک این مهندسین و تکنیسین های غیور ایرانی را می بوسم. صنف ما در ۵ سال گذشته یک  پرونده تعزیراتی یا مالیاتی که دولت از ما شاکی باشد نداشته است.

عاشوری در پاسخ به سوالی در مورد ناترازی بنزین گفت: واقعیت این است که ظرفیت پالایشگاه های موجود را بیش از این نمی توان اضافه کرد، ولی پروژه های جدید می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشند، وزارت نفت، مجلس و دولت باید ضمن تجمیع داشته ها موانع را برطرف نمایند تا پروژه های موجود ان شالله هر چه زودتر به بهر برداری برسند. باید دولت فضا را برای بخش خصوصی فراهم نمایید، قانون پتروپالایشگاه که مجلس تصویب نموده منتظر اجرا است، اگر تنفس دو ساله خوراک اجرایی شود حتماً سرمایه بخش خصوصی نیز به این سمت سرازیر خواهد شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.