کد خبر : 288
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 16:28

یک کارشناس حوزه‌ی انرژی در گفت‌وگو با «انرژی پرس» مطرح کرد:

نرخ خوراک گازی دستوری است/ پتروشیمی‌ها زیر بار تغییر نمی‌روند

نرخ خوراک گازی دستوری است/ پتروشیمی‌ها زیر بار تغییر نمی‌روند
صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماهه اول سال نزدیک به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، بنابراین ادامه این اتفاق در ماه‌های آینده، بالانس ارزی کشور را برهم می‌زند.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، این روزها افزایش صد درصدی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها به بحثی داغ در این حوزه بدل شده است و این تصمیم ناگهانی، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و سهامداران را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است. افزایش نرخ خوراک تا جایی پیش رفت که فعالیت متانول کاوه متوقف شد.

این افزایش نرخ در حالی اتفاق افتاده است که نرخ جهانی جهانی گاز، در ماه‌های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است. در واقع اگر این ادعا در دولت وجود دارد که باید همگام با نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری کنیم، این افزایش ناگهانی، کاملاً با مغایر با جهان است.
از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که افزایش نرخ خوراک، تأثیرش را نه هم‌اکنون که در ماه‌های آینده نشان خواهد داد؛ از آنجا که صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماهه اول سال نزدیک به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، بنابراین ادامه این اتفاق در ماه‌های آینده، بالانس ارزی کشور را برهم می‌زند.
نرخ خوراک دستوری است
هادی موسوی، کارشناس انرژی در گفتگو با انرژی پرس در خصوص افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ و  متفاوت بودن صحبت‌های دو بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، فرمول دولت ترکیبی است از هاب بین‌المللی و یک سری دیتاهای داخلی چرا که معتقد است عمده‌ی صادرات پتروشیمی به خارج از کشور است و خوراک باید به نرخ جهانی باشد.
این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر داخلی‌ها می‌گویند چرا وقتی نرخ گاز در جهان به شدت کاهش پیدا کرده اجازه نمی‌دهید قیمت محصول هم کاهش پیدا کند؟ این وضعیت نشان می‌دهد که نرخ دستوری است گرچه روی کاغذ شناور است ولی وزارت نفت با بازی‌هایی که پیاده می‌کند، عملاً نرخ را دستوری کرده است.
موسوی معتقد است ما سال‌های سال گاز ارزان داشتیم و بر همین اساس تعدادی پتروشیمی‌   به خصوص متانول‌سازها و آمونیاک‌سازها شکل گرفته‌اند که با نرخ پایین کار می‌کردند  و زمانی که این نرخ بالا می‌رود یا نمی‌توانند کار کنند و به تعطیلی کشیده می‌شوند یا قدرت مانور در مقابل شرکت‌های خارجی را ندارند و عملاً حاشیه سودشان کم می‌شود.
لزوم حرکت پتروشیمی‌ها به سمت بهینه‌سازی و تکمیل زنجیره‌ی ارزش
او با طرح یک سوال اساسی که چرا در ماه‌های اخیر که نرخ گاز در جهان بسیار کاهش یافته، دولت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش داده است اظهار کرد: واقعیت این است که باید پتروشیمی‌ها را وادار کنیم به سمت بهینه‌سازی و تکمیل زنجیره‌ی ارزش بروند. در این سال‌ها پتروشیمی‌ها قدرت گرفته‌اند و زیر بار تغییرات نمی‌روند و ترجیح می‌دهند خوراک ارزان داشته باشند و چون متعلق به سازمان‌های بازنشستگی لشکری و کشوری هستند وزارت نفت توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد.
باید بالانسی میان نرخ خوراک و محصول ایجاد شود
موسوی همچنین به یک عقیده‌ی دیگر در خصوص گاز اشاره کرد و گفت: عده‌ای هم معتقدند که گاز یک نعمت خدادادی است که به ایران داده شده پس چرا ما باید قیمتمان را براساس قیمت جهانی بسنجیم؟
وی در پایان سخنان خود افزود: عقل سلیم حکم می‌کند که در یک بازه‌ی مثلا پنج ساله برنامه‌ی مدونی تدوین شود تا اوره‌ای‌ها و آمونیاکی‌ها را به سمت تکمیل زنجیره‌ی ارزش و بهینه‌سازی ببریم سپس با یک شیب منطقی قیمت گاز را افزایش داده و اجازه دهیم که آن‌ها هم محصولاتشان را به قیمت جهانی بفروشند و مجبورشان نکنیم به قیمت مصوب ما بفروشند، در واقع یک بالانسی در خوراک و محصول ایجاد کنیم.
بیشتر بخوانید:  تقسیط یا تهاتر راه‌حل بدهی گازی پتروشیمی ها/ بدهی ۴ هزار میلیاردی به‌دلیل بدعهدی شرکت دماوند در تامین اکسیژن است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.