کد خبر : 1328
تاریخ انتشار : جمعه 30 تیر 1402 - 17:03

با فشار سنگین آمریکا و حمایت انگلیس

میزبانی نشست سالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی از ایران پس گرفتە شد

میزبانی نشست سالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی از ایران پس گرفتە شد
میزبانی نشست سالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی که سه ماه آینده ( ابان ماه ) قرار بود در تهران برگزار شود از ایران پس گرفتە شد.

به گزارش انرژی پرس، روز گذشته سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) سازمان ملل متحد، اعلام کرد کە با پیشنهاد آمریکا در مورد لغو میزبانی جمهوری اسلامی ایران، برای نشست تخصصی دریانوردی کە قرار است در ماه ابان برگزار شود موافقت کردە است. به این ترتیب تهران میزبان این رویداد بین‌المللی نخواهد بود.

در ادامه خبرگزاری رویتر با ادعای اینکه به متن نامه اعتراضی امریکا دست یافته نوشت : امریکا خطاب به سازمان بین المللی دریانوردی نوشته است: «ایران در دو سال گذشته بدون علت، توجیه یا اخطار قبلی بیش از ۲۰ کشتی را در خلیج فارس مورد حمله، آزار و مزاحمت قرار داده یا توقیف کرده است.»ایالات متحده چنین اقداماتی را “تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی” می‌داند.

در ادامه رویتر نوشته است امریکا در نامه خود “شلیک” نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به کشتی آمریکایی ریچموند وویجر اشارە کرده و گفتە شدە کە ایران با این عمل جان دریانوردان را به خطر انداخته است.

واکنش سازمان بنادر و دریانوردی ایران به لغو میزبانی نشست 

سازمان بنادر و دریانوردی طی بیانیه‌ای لغو میزبانی ایران در روز جهانی دریانوردی را تلاش خصمانه آمریکا و انگلیس به بهانه‌های واهی اعلام و تاکید کرد: چنین اقدام غیرحقوقی،غیر فنی و غیراخلاقی به سرکردگی دو دولت متکبر آن هم نسبت به یک رویداد با ماهیت صرفا جشن و تجلیل از دریانوردان و صنعت دریانوردی، در پی رسوایی ها و شکست های مفتضحانه آنها در اعمال فشارهای اقتصادی و تحریم ها، با تمرکز بر صنعت کشتیرانی و صادرات مواد نفتی صورت گرفته است.

سازمان بنادر در ادامه بیانیه رسمی خود نوشت: مبنای مخالفت این دو کشور، در حالی اتهام واهی اقدامات برهم زننده ثبات ایمنی و امنیت دریایی توسط ایران اعلام شده است که بر همگان آشکار است، ایران به عنوان قدرت بلامنازع منطقه ای، همواره عامل ثبات و حافظ ایمنی و امنیت دریانوردی و حتی محیط زیست دریایی بوده است تا جایی که در سال ۲۰۱۱ توسط آیمو مورد تایید و تشویق قرار گرفت و این دولت های آمریکا و انگلیس هستند که در مواضع متعدد، چه در آبهای سرزمینی و منطقه و چه در آبهای دور، با تهدید، ارعاب و حتی عملیات های ایذایی، به کشتی ها و محموله های ایران، خلاف حقوق بین الملل، دست درازی نموده و موجب اختلال در تجارت صلح آمیز و تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی شدند.

چند کشور به لغو میزبانی ایران در نشست بین المللی ایمو رای دادند؟

سازمان بنادر در اطلاعیه خود گفته: نتیجه رای گیری نشان داد که دو دولت آمریکا و انگلیس در تلاش برای نیل به اجماع میان اعضای شورا ناتوان ظاهر شده اند، تا اینکه  پس از رای گیری، با نتیجه شکننده ۲۲ رای موافق در مقابل ۱۷ رای مخالف یا ممتنع (از مجموع ۳۹ دولت عضو شورای حاضر در نشست) میزبانی لغو گردید.

وزارت خارجه ایران اقدام ایمو را به شدت محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ٣٠ تیر بە این تصمیم ایمو و رد درخواست میزبانی نشست سازمان بین‌المللی دریانوردی توسط تهران، واکنش نشان داد و آن را “بە شدت” محکوم کرد.

ناصر کنعانی اقدام آمریکا را “خلاف عرف و موازین بین‌المللی” دانست و گفت: «اقدام آمریکا که با همراهی انگلیس بود، ثابت کرد که سوءاستفاده سیاسی از نهادهای فنی و تخصصی ملل متحد، برای این کشور هیچ حد و مرزی ندارد، حتی اگر به کاهش اعتبار جهانی این سازمان‌ها منجر شود.»

او همچنین ادعاهای دولت ایالات متحده آمریکا را “دروغ پردازی، اتهام زنی و بیان خلاف واقع” توصیف کرد و تاکید کرد کە جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل می‌کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.