کد خبر : 4621
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 11:54

مقابله چینی‌ها با افزایش هزینه‌های نفت روسیه و ونزوئلا

مقابله چینی‌ها با افزایش هزینه‌های نفت روسیه و ونزوئلا
افزایش هزینه‌های نفت خام، سود پالایشگاه‌های مستقل چین را در بحبوحه رقابت سخت برای عرضه محدود روسیه کاهش می‌دهد، در حالی که قیمت نفت خام ونزوئلا پس از برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه صنعت این کشور، افزایش یافته است.

به گزارش انرژی پرس، پالایشگاه هایی که به عنوان تیپات شناخته می‌شوند، حدود یک پنجم محموله‌ها به بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را تشکیل می‌دهند.

آنها بیش از یک سال است که نفت خام را عمدتاً از ایران، روسیه و ونزوئلا که همگی با تحریم‌های غرب روبرو هستند، فرآوری کرده‌اند تا میلیاردها دلار پس‌انداز از مواد اولیه ارزان قیمت داشته باشند.

به گفته منابع تجاری، در حالی که شاخص جهانی برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرده و تقاضای قوی برای نفت خام روسیه ESPO را تحت فشار قرار داده است، میانگین حاشیه‌های پالایش در تیپات‌ها به شدت کاهش یافته و به حدود ۴۵۰ یوان (۶۱.۵۰ دلار) در هر تن در ماه اکتبر از اوج مارس نزدیک به ۱۲۰۰ یوان رسیده است.

به گفته منابع، نفت خام سبک ESPO روسیه برای ورود به ماه دسامبر با قیمتی حدود ۱ دلار در هر بشکه به ICE برنت عرضه می‌شود در حالی که در ابتدای سال ۷ دلار در هر بشکه بود.

روز چهارشنبه، در گسترده‌ترین عقب‌نشینی از محدودیت‌های دوران ترامپ در کاراکاس، دولت بایدن به طور گسترده تحریم‌های بخش نفت ونزوئلا را پس از توافق دولت و احزاب مخالف برای انتخابات ۲۰۲۴ کاهش داد.

رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این امر شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا را بر آن داشت تا با مشتریان قراردادهای عرضه نفت خام تماس بگیرد، که نشانه‌ای از منحرف شدن عرضه از چین است.

بیشتر بخوانید:  لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌تر است

تیپات‌های چینی از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ با واردات کمی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز، به خریداران اصلی نفت ونزوئلا تبدیل شده‌اند.

یک منبع مستقر در چین که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما انتظار داریم که عرضه از ونزوئلا در ماه‌های آینده کاهش یابد زیرا کاراکاس ممکن است فروش به اروپا و ایالات متحده و شرکت‌های بزرگ نفتی را در اولویت قرار دهد.»

از آنجایی که نفت خام مری و بوسکان ونزوئلا ارزان هستند، از جمله مواد اولیه‌ای هستند که معمولاً توسط تیپات‌ها به ویژه برای تولید قیر استفاده می‌شود. نفت ونزوئلا نیز از نظر کیفیت سنگین است و به پالایشگاه ها اجازه واردات بدون سهمیه محدود برای واردات خام را می‌دهد.

داده‌های رسمی چین آمار واردات ونزوئلا را نشان نمی‌دهد. بیشتر نفتی که از ونزوئلا و همچنین ایران منشا می‌گیرد، توسط بازرگانان به نفت خام یا «نفت سنگین دیگر» مالزی تغییر نام داده می‌شود.

روز جمعه، داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد که واردات نفت خام مالزی در سه فصل اول سال جاری ۸۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که واردات «سایر نفت سنگین» به رکورد یک میلیون تنی (۲۴۹۲۴۴ بشکه در روز) در سپتامبر رسیده است.

یکی دیگر از منابع مستقر در چین که نخواست نامش فاش شود، گفت: «قیمت مری مطمئناً در چین افزایش خواهد یافت زیرا عرضه به تیپات‌ها کم می‌شود، اما تقاضا همچنان قوی است».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.