کد خبر : 5159
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 11:13

معضل ناترازی بنزین در کشور / ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل شد

معضل ناترازی بنزین در کشور / ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل شد
در حالی که در بودجه سال گذشته پیش‌بینی شده بود که ایران دو میلیارد دلار بنزین صادر کند، در بودجه امسال ایران به واردکننده بنزین تبدیل شده و طبق این قانون انتظار واردات 600 میلیون دلاری طی سال جاری وجود دارد.

به گزارش انرژی پرس، طبق مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت پیش‌بینی کرده است که امسال ۶۰۰ میلیون دلار از منابع کشور خرج واردات بنزین شود. این در حالی است که طی سال‌های گذشته معمولاً دولت از بنزین برای خود محل درآمدی تعریف می‌کرد که سال گذشته میزان این درآمد از محل صادرات بنزین دو میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.

حمید بهزادی، مدیر اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد، با اشاره به این موضوع به «خط انرژی» گفته است که با ادامه این روند تا ۱۰ سال دیگر ایران باید روزانه یک میلیون بشکه نفت بفروشد تا بتواند بنزین مورد نیازش را وارد کند.

واردات بنزین برای جبران ناترازی جدی شد؟

تاکنون چندین مرتبه اخباری مبنی بر واردات بنزین از کشورهای مختلف از جمله روسیه شنیده شده است. با این حال اخیرا جواد اوجی، وزیر نفت، واردات بنزین از روسیه را تکذیب کرد و گفت سوخت‌رسانی بدون مشکل در تمام نقاط کشور در حال انجام است.

البته صرفا تاکید وزیر نفت مبنی بر اینکه درکشور مشکل سوخت‌رسانی وجود ندارد نمی‌تواند مشکل ناترازی بنزین که مدت‌هاست در ایران وجود دارد را از بین ببرد.

در همین رابطه و برای کنترل ناترازی بنزین در کشور تا به امروز جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و اعمال محدودیت در هر بار سوخت‌گیری از جمله تمهیدات وزارت نفت برای کنترل شدت مصرف بنزین و بازتعریف الگوی صحیح مصرف بود که البته نارضایتی‌هایی را به همراه داشت و موجب تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های سوخت‌گیری شد، نهایتا هم نتیجه مثبتی نداشت و تا به امروز اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

در مجموع وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین راهکار جدیدی ارائه نداده و طبق معمول مصرف‌کنندگان را مقصر دانسته است. در حالی که واضح است اساس ناترازی بنزین در کشوری که دارای منابع انرژی بسیار است، از عدم تولید کافی نشات می‌گیرد و دولت به‌عنوان تنها سیاست‌گذار و عرضه‌کننده بنزین نمی‌تواند خود را تبرئه کند.

بیشتر بخوانید:  عراق تا ۲۰۲۵ در بنزین خودکفا می‌شود

۲ راهکار برای جبران ناترازی بنزین

همایون صالحی، رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت، به تجارت‌نیوز گفت: همه می‌دانند ایران ناترازی سوخت دارد. اما بحث راهکار که به میان می‌آید هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد. برای حل مشکل ناترازی بنزین در ایران دو راهکار بیشتر وجود ندارد؛ یا باید تولید پالایشگاهی افزایش یابد یا واردات بنزین صورت بگیرد. درنهایت هم راهی باید برگزیده شود که تمام منافع ملی را در بر بگیرد.

وی افزود: در مورد تولید پالایشگاهی پر واضح است که پالایشگاه‌ها دیگر توان تولید اضافه‌تر ندارند و تا همین میزانی که امروز تولید می‌شود نهایت تلاش آن‌هاست. در مورد ساخت پالایشگاه برای تولید بیشتر بنزین هم مسئولان تا به امروز به دلایل نامشخص تعلل کرده‌اند وگرنه نباید به این مرحله از ناترازی می‌رسیدند. با این تفاسیر همه مسئولان به شرایط ناترازی سوخت در ایران آگاه هستند، اما هیچ‌کدام از مقامات رسمی کشور ناترازی در بنزین و ناچاری برای واردات بنزین را بر عهده نمی‌گیرند.

او تاکید کرد: مشکل مسئولان این است که مقصر ناترازی بنزین را مردم می‌دانند. ۴۰ سال است که خودروهای اسقاطی در کشور بدون هیچ برنامه‌ای به راحتی عبور و مرور می‌کنند و حمل و نقل عمومی کشور هم کمترین توسعه و پیشرفتی نداشته است. در واقع به راحتی امکان حمل و نقل عمومی داخل شهری و برون‌شهری وجود ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه متولی قصور و کوتاهی افزایش مصرف بنزین دولت است، توضیح داد: اخیرا به طور مرتب توسط دولت بحث قاچاق سوخت مطرح می‌شود؛ در حالی که مردم عادی نمی‌توانند این حجم از سوخت را قاچاق کنند. طبیعتاً این شکل از قاچاق که به آن اشاره می‌شود توسط کول‌برها صورت نمی‌گیرد.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: عضو کمیسیون انرژی مجلس با صدای بلند می‌گوید روزانه ۲۰ میلیون سوخت قاچاق می‌شود، این حجم از قاچاق می‌تواند کار موتور سوار یا کولبر باشد؟ قطعا عمده قاچاق سوخت در کشور کار مردم نیست.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خصوصی سازی = ناهماهنگی یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

خصوصی سازی = اتلاف منابع

دانشمند یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

خصوصی سازی اقتصاد و صنایع نفتی ایران را ناهماهنگ کرده !

سوخت مجانی = تورم یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

سوخت مجانی = بد مصرفی

سوخت مجانی = تورم

مرتضی یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و قیمتهای دستوری، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند

ایرانی یکشنبه , ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰

هر ایرانی نرسیده یک ماشین خریده سوار میشه با بنزین مفتی که داره میزنه

احمد دوشنبه , ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۳۶

مقصر اصلی مصرف بنزین اتومبیل های بی کیفیت داخلی هست که
میانگین مصرف آنها بیشتر از ده لیتر در صد کیلومتره ولی در اتومبیل های
این عدد چهار لیتر هست