کد خبر : 6858
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 12:47

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت وگو با «انرژی پرس»:

قطع گاز پتروشیمی‌ها تاثیر چندانی بر مدیریت مصرف گاز ندارد/ با سیاست کژدار و مریز پیش می‌رویم تا ببینیم چه پیش می‌آید

قطع گاز پتروشیمی‌ها تاثیر چندانی بر مدیریت مصرف گاز ندارد/ با سیاست کژدار و مریز پیش می‌رویم تا ببینیم چه پیش می‌آید
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قطع گاز صنایع تبعات منفی زیادی دارد. مثلا منجر به افزایش قیمت محصولات تولیدی صنایع سنگین، ایجاد بیکاری، عدم اجرای تعهدات این صنایع به بازار جهانی و همچنین ناتوانی در انجام تعهدات بانکی از سوی صاحبان صنایع می‌شود.

به گزارش انرژی پرس، ایران با بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز در زمستان مواجه است. کمبود گاز موجب قطع گاز صنایع بزرگی همانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و … می‌شود. پیامد قطع گاز صنایع بزرگ توقف تولید، گرانی و افزایش نرخ تورم است. روبرت بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در توضیح اینکه به دلیل ناترازی مصرف گاز و برق در فصول سرد و گرم سال و برای جلوگیری از قطع برق و گاز خانگی، سوخت صنایع سنگین را قطع می کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت برخی محصولات صنایع می شود؛ چرا مجلس نسبت به این موضوع واکنش خاصی ندارد؟ به «انرژی پرس» گفت: نسبت به این موضوع نمایندگان نگرانی‌هایی دارند و برای رفع این نگرانی موضوع را از طریق رئیس کمیسیون یا حتی به طور شخصی به وزیر مربوطه تذکر می‌دهند؛ اما نکته اینجاست که همه این مشکلات را می‌دانند و اذعان می کنند اما تمهیداتی که می اندیشند به نحوی نیست که این دغدغه را رفع کند.

 نماینده چند دوره مسیحیان ارمنی جنوب کشور در مجلس ادامه داد: متاسفانه کاستی‌ها در این خصوص زیاد است. البته وزارت نفت و نهادهای مربوطه سعی می‌کنند با مدیریت مصرف و مدیریت تخصیص منابع به صنایع سنگین، به اقداماتی مثل قطع گاز و برق و آب صنایع سنگین و پتروشیمی‌ها دست بزنند، اما این کار تاثیر چندانی ندارد؛ هرچند تبعات منفی دیگری با قطع گاز و برق صنایع بروز می‌کند.

بگلریان درادامه توضیحات خود بیان کرد: قطع گاز و برق و آب صنایع سنگین تبعاتی مثل افزایش قیمت برخی محصولات تولیدی را به همراه دارد، همچنین مسئله اشتغال را تحت تاثیر قرارمی دهد و باعث افزایش بیکاری می‌شود.

او افزود: از دیگر تبعات قطع سوخت صنایع سنگین، بازارهایی است که این صنایع با آنها قراردادهایی بسته‌اند و مجبورند طبق قرارداد به تعهداتشان عمل کنند؛ اما به دنبال این قطع سوخت و انرژی و بازماندن از فعالیت، آنها در انجام تعهدات خود دچار وقفه می‌شوند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: برخی صنایع سنگین از جمله پتروشیمی‌ها نیروگاه‌ها و صنایعی که به دلیل ناترازی مصرف سوخت با قطع سوخت مواجه می‌شوند، متاسفانه نمی‌توانند به تعهدات بانکی خود نیز عمل کنند و به دنبال این عدم اجرای تعهدات بانکی، باز هم با مشکلاتی جدید رو به رو می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  پیشرفت ۹۴ درصدی پتروپالایش دهلران

بگلریان ادامه داد: متاسفانه با توجه به شرایط فعلی، مجبوریم با سیاست کژدار و مریز پیش برویم تا ببینیم چه پیش می‌آید.

او در پاسخ به اینکه چرا برنامه‌ای روشن نسبت به این موضوع تدوین و پیش‌بینی نمی‌شود و هر ساله مجبوریم در فصول سرد و گرم سال، با وجودی که گفته می‌شود ذخیره‌سازی سوخت انجام داده‌ایم، برق و گاز صنایع سنگین را برای جبران ناترازی‌ها قطع کنیم؟ گفت: به گمانم بخشی از این مشکل مربوط به بهره‌وری و بالا بردن کارایی‌هاست. اما بخش عمده آن مربوط به کاستی‌های سرمایه‌گذاری است که منابع ما اجازه نمی‌دهد این سرمایه‌گذاری‌ها در شرایط مطلوب و به میزان مطلوب انجام شود.

بگلریان در پاسخ به اینکه چرا مجلس واکنش مناسبی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد؟ بیان کرد: به اعتقاد من واکنش مجلس بیشتر به حوزه مدیریتی باز می‌گردد، تا کارآمدی‌ها ارتقا یابد و مباحث تخصصی‌تر شوند. حتی اگر فسادی وجود دارد مرتفع شود. بنابراین مجلس بیشتر در خصوص مباحث نظارتی عمل می‌کند. اما اینکه انتظار داشته باشیم مجلس در خصوص مباحث سرمایه‌گذاری ورود کند این اتفاق نمی‌افتد چرا که این امر از جمله وظایف دولت است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین درخصوص دلیل عدم ارائه راهکار مناسب از سوی مجلس برای جلوگیری از قطع سوخت صنایع سنگین در فصل سرد سال، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید طبق قانون، پیشنهادات مجلس نباید بار مالی برای دولت داشته باشد؛ مگر اینکه دولت پیشنهادات خود را در قالب لایحه یا برنامه یا بودجه به مجلس ارائه دهد تا مجلس بتواند در این باره به دولت کمک کند. بنابراین مجلس تنها وظیفه نظارت دارد و این دولت است که باید در این‌باره برنامه‌ریزی  مدونی داشته باشد و برای تصویب به مجلس بیاورد. بنابراین ناچاریم فعلا با این مدل مدیریت، به نحوی عمل کنیم تا این کمبودها و ناترازی‌ها کمتر خودش را بروز دهد تا چاره‌ای اساسی‌تر بیندیشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.