کد خبر : 12976
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 13:59

ساز مخالف شاخص کل و هم‌وزن؛

شاخص‌سازها بورس را سرخ‌پوش کردند/ تداوم جهش سهام پتروشیمی‌های دهدشت و ممسنی

شاخص‌سازها بورس را سرخ‌پوش کردند/ تداوم جهش سهام پتروشیمی‌های دهدشت و ممسنی
با وجود اینکه بخش عمده نمادهای بازار از جمله پتروپالایشی‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند، شاخص کل بورس به عقب‌نشینی خود ادامه داد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به کار خود پایان داد که با وجود رشد بخش عمده نمادهای بازار، افت قیمت شاخص‌سازان سبب تداوم عقب‌نشینی نماگر اصلی بورس شد. این در حالیست که شاخص هم‌وزن بورس توانست رشدی اندک را تجربه کند.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری سه هزار و ۹۰۱ واحد معادل ۰.۱۷ درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد و روی پله دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. از سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۰.۰۱ درصدی به کار خود پایان داد.

با کاهش حجم معاملات سهام و حق تقدم سهام به ۶.۵ میلیون برگه در بازار روز جاری، ارزش معاملات خرد رقم دو هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. همچنین حقیقی‌های بازار نیز روند خروج سرمایه از بازار را ادامه دادند تا خالص خروج پول حقیقی از بورس امروز به ۲۱۴ میلیارد تومان برسد.

ورود ۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد پترول

معاملات پتروشیمی‌ها در بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که بخش عمده نمادهای این صنعت در سمت مثبت بازار قرار گرفتند. در معاملات روز جاری، ۱۷ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت بودند و ۱۱ نماد نیز بازدهی منفی داشتند. البته در این میان، قیمت پایانی چهار نماد نیز روی صفر تابلو ماند و تغییری نکرد.

پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با رشد به ترتیب سه درصد، ۲.۹۷ درصد و ۲.۹ درصدی بیشترین بازدهی را در میان دیگر نمادهای پتروشیمی به خود اختصاص دادند و در طرف دیگر، نماد شرکت‌های صنایع پتروشیمی تخت جمشید و پتروشیمی گلستان و پتروشیمی اصفهان قیمت را رقم زدند؛ شجم ۱.۳ درصد ریخت، شستان ۰.۷۴ درصد افت کرد و شصفها نیز با کاهش قیمت ۰.۵۵ درصدی مواجه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، با پنج میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بود اما سهامداران حقیقی پتروشیمی نوری حدود ۷.۶ میلیارد تومان از نماد شپدیس خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی منفی خوردند؟

تابلوی بازار نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های پالایشی نیز در بازار امروز وضعیتی مطلوب داشتند و بخش عمده آنها در مدار صعودی قرار گرفنتد. امروز تنها دو نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۰۵ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۷۱ درصد افت، در سمت منفی بازار قرار گرفتند و ۹ نماد دیگر این گروه صعودی بودند. در این میان، پالایش نفت لاوان (شاوان)، پالایش نفت تهران (شتران) و نفت سپاهان (شسپا) با رشد به ترتیب ۰.۴۶ درصد، ۰.۴۴ درصد و ۰.۴۲ درصد، قدرتمندترین صعود را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:  پیشتازی پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و اصفهان در بورس امروز

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۲۴ درصدی همراه شد. همچنین با ثبت ارزش معاملات ۹۷ میلیارد تومانی، حقیقی‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

به علاوه در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی در میان نمادهای پالایشی با رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان به سهام پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر رسید. در مقابل اما سهام دو شرکت نفت سپاهان و نفت ایرانول تنها نمادهای بودند که شاهد ورود پول حقیقی، آن هم به مبالغ اندک بودند.

تداوم افت شاخص شیمیایی‌ها

شاخص گروه محصولات شیمیایی در بازار امروز روند نزولی خود را ادامه داد و افت ۰.۰۵ درصدی را ثبت کرد. این رشد در حالی رقم خورد که معامله‌گران بیشتر از ۲۱۷ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار امروز رد و بدل کردند و خالص خروج پول سهامداران حقیقی از این صنعت نیز به ۱۷.۵ میلیارد تومان رسید.

افت شاخص گروه شیمیایی در حالی رخ داد که در بورس امروز، ۳۵ نماد شیمیایی با افزایش قیمت پایانی به کار خود پایان دادند و ۲۱ نماد منفی خوردند؛ در این میان اما بیشترین رشد قیمت برای سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۵۷ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۲.۴۵ درصد و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۳۸ درصد بود.

در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت لعابیران (شلعاب) با افتی ۲.۳۳ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. نمادهای نیروکلر (شکلر) با ۱.۱۵ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۰.۷ درصد افت قیمت نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

گفتنی است که نماد شرنگی علاوه بر اینکه قدرتمندترین رشد قیمت در معاملات امروز گروه شیمیایی را تجربه کرد، در میان نمادهای این گروه شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ دو میلیارد تومان نیز بود.

این در حالیست که سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با خروج پول ۳.۳ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی، بیشترین رقم در گروه خود را ثبت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.