کد خبر : 5719
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1402 - 12:36

سهم روسیه و چین در پروژه‌های نفتی عراق افزایش یافت

سهم روسیه و چین در پروژه‌های نفتی عراق افزایش یافت
تشدید فعالیت های روسیه و چین در میدان نفتی «غرب قرنه 2» موجب افزایش فعالیت آنها در دیگر میدان های بزرگ نفتی عراق و کنار زدن شرکت‌های غربی از این عرصه شده است.

به گزارش انرژی پرس، سایت «اویل پرایس» در گزارشی نوشت که تشدید فعالیت های روسیه و چین در میدان نفتی «غرب قرنه ۲» که یکی از بزرگترین میدان های نفت و گاز در عراق به شمار می آید، موجب افزایش فعالیت آنها در میدان های دیگر عراق، از جمله میدان نفتی «غرب قرنه ۱ »، که دارای قابلیت استخراج ۴۳ میلیارد بشکه نفت است، خواهد شد.

به گزارش «الجزیره»، این گزارش اشاره کرد که پیش از این، شرکت نفت و گاز روسیه ای «لوک اویل» با شرکت دولتی نفت بصره در عراق برای تمدید ۱۰ ساله قراداد خدمات نفتی در میدان نفتی «غرب قرنه ۲» و افزایش دوبرابری تولید نفت به ۸۰۰ هزار بشکه در روز، به توافق رسیده است.

بر اساس این گزارش، چند سال گذشته، شاهد اضافه شدن شرکت نفت و گاز طبیعی «چونگ من» به سیاهه شرکت های چینی فعال در زمینه اکتشاف، حفاری و توسعه میدان های نفت و گاز عراق بوده ایم.

اویل پرایس در گزارش خود اعلام کرد که معاملات نفتی جدید طرف های روسی و چینی در راستای هدف موسکو و پکن، برای دور نگه داشتن غرب در معاملات انرژی عراق و پایان دادن به تسلط آنها در خاورمیانه بسته می شوند.

سایمون واتکینز، نویسنده این گزارش نوشت که چین با به کار گیری پروژه های صرفا قرادادی، مانند «ذخیره سازی»، «تعمیر و نگهداری»، «تکنولوژی» و غیره، در یک چارچوب گسترده و وسیع در عراق، سعی دارد از رصد امریکا دور بماند.

با وجود اینکه امریکا همچنان حضوری پررنگ در عراق دارد، علنی شدن مجموعه کاملی از مجوزها از جمله اکتشاف میدان های نفت و گاز اصلی و گسترش آن به شرکت چینی «چونگ من»، ممکن است بیانگر پایان اعمال مخفیانه پکن در عراق باشد.

واتکینز به این اشاره کرد که عراق توافق نامه فروش سهام شرکت امریکایی در میدان نفتی غرب قرنه را امضا کرد، شرکت امریکایی نفتی «اکسون موبیل»، نزدیک دو سال تلاش می کند تا سهم بیش از ۳۲.۷ درصدی خود را بفروشد. این امر، منافع زیادی برای دو کشور روسیه و چین به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در صنایع کوچک و متوسط

نویسنده منافع روسیه و چین را در سه مورد آورده است:

  • امکان تصرف کامل چین و روسیه در مخازن نفت غرب قرنه ۱ و ۲.(سهم ۲۵ درصدی شرکت پتروچاینا در غرب قرنه ۱).
  • کنار زدن یک رقیب بزرگ تجاری و ژئوپلتیک در میدان های نفتی عراق و تداوم گسترش حضور شرکت های چینی و روسی در تمام مناطق عراق.
  • حذف رقیب دیرینه شرکت نفت ملی چین در پروژه مشترک تامین آب دریا.

میدان نفتی غرب قرنه ۲

میدان نفتی غرب قرنه ۲، با ذخیره معادل ۴۳ میلیارد بشکه نفت خام در ۶۵ کیلومتری شمال غرب بندر جنوب بصره قرار دارد. هدف اولیه میدان نفتی در فاز اول تولید ۱۲۰ هزار بشکه در روز، در فاز دوم ۴۸۰ هزار بشکه در روز و افق رسیدن به تولید حداکثری ۱.۸ میلیون بشکه در روز بوده است.

وزارت نفت عراق در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که این میدان نفتی، قابلیت استخراج بیش از ۲۰ میلیارد بشکه نفت خام را دارد. برنامه ریزی هایی انجام شده است که تا پایان سال ۲۰۲۵، بتوان روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان نفتی استخراج کرد. این در حالی است که هم اکنون روزانه بین ۵۲۰ تا ۵۷۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان استخراج می شود.

شرکت نفت روسی «لوک اویل» در پروژه غرب قرنه ۲ سهم ۷۵ درصدی دارد و ۲۵ درصد دیگر آن، متعلق به شرکت نفت ملی «الشمال» عراق است.

برآوردها بیانگر این است که کل سرمایه گذاری روسیه، در سال ۲۰۲۲ و در بخش انرژی عراق، به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.