کد خبر : 10026
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 13:31

سقوط ارزش معاملات خرد بورس به کانال دو هزار میلیارد تومانی/ پیشتازی نفت پاسارگاد در گروه پالایشی

سقوط ارزش معاملات خرد بورس به کانال دو هزار میلیارد تومانی/ پیشتازی نفت پاسارگاد در گروه پالایشی
با افزایش تقاضا در بازار سهام، شاخص‌های بورسی در بازار امروز صعود کرده و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز سبزپوش شدند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، با تداوم روند نزولی خود مواجه شد، در معاملات امروز توانست به این روند پایان دهد. طوری که نه تنها شاخص‌های اصلی بازار، بلکه شاخص گروه‌های پتروپالایشی افزایشی شدند.

نماگر اصلی بازار سهام در معاملات امروز چهار هزار و ۷۲۳ واحد، معادل ۰.۲۳ درصد رشد کرد تا شاخص کل روی سطح دو میلیون و ۶۴ هزار واحد بایستد. به علاوهف شاخص کل هم‌وزن نیز صعودی ۰.۱۹ درصدی را طی بازار روز جاری تجربه کرد.

نکته قابل توجه اما سقوط ارزش معاملات خرد به کانال دو هزار میلیارد تومانی بود. طوری که با جابجایی تنها ۵.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین معامله‌گران، ارزش معاملات خرد بازار سهام به دو هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان رسید. این در حالیست که خروج پول حقیقی‌ها در بازار امروز نیز ادامه پیدا یافت و رقم خالص آن از ۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

کدام نمادهای پتروشیمی منفی شدند؟

امروز نمادهای پتروشیمی در مقایسه با روزهای اخیر عملکرد قابل قبولی را از خود بجا گذاشتند و ۱۵ نماد این گروه با رشد قیمت به استقبال معاملات فردا رفتند. در این بین، نمادهای پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۶ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۲۹ درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۰.۹۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند.

در سویی دیگر اما سهامداران هشت نماد پتروشیمی در بازار امروز شاهد افت ارزش دارایی خود بودند که در بین آنها، سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۷۸ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۱۲ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۰.۵۶ درصد، بیشترین افت را تجربه کردند.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، سهام پتروشیمی بوعلی سینا علاوه بر یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز شاهد بوده است؛ به نحوی که حقیقی‌های این نماد بیش از هشت میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد معاملات آن کردند. در سوی مقابل نیز سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (شفارس) با بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۳.۶ میلیارد تومان مواجه شد.

نفت پاسارگاد بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پالایشی را ثبت کرد

بیشتر بخوانید:  نفت ایرانول سود تقسیمی را یک ماه زودتر واریز می کند

در حالی که نمادهای پالایشی در بازار دیروز افتی قابل توجه را شاهد بودند، امروز معاملات متعادل‌تری را تجربه کردند و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد ۰.۵۱ درصدی همراه شد. همچنین با معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۲ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی چهار میلیارد تومان پول از این گروه خارج کردند.

امروز هشت نماد پالایشی در سمت سبز بازار قرار گرفتند و چهار نماد با افت قیمت مواجه شدند. در این میان نیز نمادهای نفت پاسارگاد، تجهیز نیروی زنگان و پالایش نفت تهرانن بیشترین رشد قیمت را رقم زدند. ‌طوری که شپاس ۳.۴۷ درصد، شزنگ ۱.۹۳ درصد و شتران ۰.۸۶ درصد افزایش قیمت پایانی را شاهد بودند.

در سوی دیگر معاملات پالایشی‌ها نیز سه نماد نفت بهران (شبهرن) با ۰.۶۳ درصد، نفت سپاهان (شسپا) با ۰.۴۱ درصد و نفت پارس (شرانل) با ۰.۲۵ درصد، بیشترین افت قیمت این گروه را به نام خود زدند.

علاوه بر آن، تابلوی معاملات پالایشی‌ها حاکی از آن است که سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) در بازار روز جاری بیشترین ورود پول حقیقی را در گروه خود تجربه کرد و این رقم به ۵.۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما نماد نفت پاسارگاد شاهد بیشترین خروج پول حقیقی معادل ۸.۷ میلیارد تومان بود.

بازگشت شاخص گروه شیمیایی به دور صعود

در بورس امروز بخش عمده سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز صعودی بودند و شاخص این گروه با رشد ۰.۲۱ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۱۷۱ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس اما بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۸ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۱۴ نماد منفی خوردند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با رشد ۶.۹۸ درصدی قیمت رسید و نمادهای تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با ۲.۹۹ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۲.۰۱ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما در سه نماد مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۴.۴۴ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۸ درصد و صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۱.۴۳ درصد افت رخ داد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.