کد خبر : 18265
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 16:00

دستاوردسازی دولت سیزدهم با کسری گاز و توافق‌نامه روسی +فیلم

دستاوردسازی دولت سیزدهم با کسری گاز و توافق‌نامه روسی +فیلم
ابهام در توافق‌نامه گازی میان روسیه و ایران موجب نگرانی‌های بسیاری از آینده این قرارداد و احتمال خسارت به منافع ملی کشور شده است.
به گزارش اختصاصی انرژی پرس، دولت سیزدهم رکورد واردات انرژی به ایران را جابجا کرده، پس از واردات بنزین، این‌بار نوبت به گاز رسیده است.ایران رتبه دوم ذخایر گاز جهان، قرار است از روسیه گاز وارد کند.
نمایش با کسری گاز
نکته جالب ماجرا اینجاست که جواد اوجی، وزیر نفت، آن را دستاوردی بزرگ برای ایران و دولت سیزدهم می‌داند. این توافق‌نامه گازی، در آخرین روزهای عمر دولت سیزدهم به امضا رسیده اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده، دولت پزشکیان این فرصت را دارد که پیش از امضای قرارداد آن را بازنگری کند.
توافق‌نامه مبهم گازی
براساس این توافق‌نامه‌؛ ایران به مدت ۳۰ سال روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد می‌کند‌. تاکنون جزئیاتی از این توافق‌نامه منتشر نشده اما به گفته‌ی وزیر نفت، هزینه احداث خط لوله برعهده طرف روسی است.ایران با کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در فصل‌های سرد سال مواجه است. گویا این توافق‌نامه برای جبران کسری گاز در فصل‌های سرد سال و صادرات گاز به عراق و ترکیه و پاکستان در فصل‌های گرم سال است.
نگرانی از زیان‌های گازی
اما بزرگترین نگرانی مربوط به جریمه عدم خرید گاز روس‌ها توسط ایران است. مشخص نیست اگر به هر دلیلی ایران حاضر به خرید گاز روس‌ها نشود، چه میزان جریمه باید بپردازد. بسیاری نگرانند که ایران تاوان سنگینی برای این قرارداد بپردازد و اتفاقی که برای پاکستان در خط لوله صلح رخ داد، این‌بار برای ایران بیافتد.
چشم طمع روس‌ها به بازار ایران
گاز روس‌ها به دلیل از دست دادن بازار اروپا و قیمت ارزان در بازار چین و ترکیه، روی دست‌شان مانده است.مشخص نیست، روس‌ها با چه فرمول و قیمتی قرار است گاز به ایران صادر کنند.
تا پیش از جنگ اوکراین، روسیه روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به اروپا صادر می‌کرد که به‌دلیل تحریم، روس‌ها بازار اروپا را از دست دادند.
برد و باخت توافق‌نامه گازی
بدون تردید صادرات ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز به ایران، یک موفقیت بزرگ برای روسیه‌ای است که بازار گاز خود را از دست داده است. اما باتوجه به سوابق روس‌ها و مشخص نبودن جزئیات این توافق‌نامه گازی، نمی‌توان به تامین منافع ملی ایران خوش‌بین بود.
بیشتر بخوانید:  وزیر نفت دستور آغاز دوباره عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان را صادر کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.