به گزارش پلیتیکو، هدف اوکراین این است که بیش از دو سال ‌پس از تهاجم همه‌‌‌‌‌جانبه کرملین به این کشور، یکی از منابع درآمد کلیدی برای صندوق جنگ پوتین را مهار کند، اما این اقدام اوکراین باعث ایجاد ترس از کمبود عرضه در بوداپست شده که تامین ۷۰‌درصد از سبد واردات نفت خود را به روسیه و نیمی از این مقدار را به لوک‌‌‌‌‌اویل متکی است. در همین ارتباط، ایلونا‌‌‌‌‌گیزینسکا محقق و کارشناس مجارستانی در اندیشکده مرکز مطالعات شرق، گفت: «اقدامات اوکراین می‌تواند منجر به وضعیت وخیمی بشود.» وی افزود که مجارها ممکن است تنها در عرض چند هفته، با قیمت‌های بالای انرژی و کمبود برق مواجه شوند، مگر اینکه راه‌‌‌‌‌حلی بیابند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، مجارستان تنها در آوریل امسال تقریبا یک‌چهارم‌میلیارد یورو برای واردات نفت‌خام و گاز از مبدا روسیه هزینه‌ کرده‌است. چندی پیش، پیترسیجارتو، دیپلمات ارشد مجارستانی اعلام کرد؛ اقدام اوکراین می‌تواند امنیت انرژی درازمدت مجارستان را تهدید کند. وی دولت کی‌یف را به دلیل این اقدام مورد انتقاد جدی قرارداد. او گفت: «مقامات اوکراین در ابتدا تمایل خود را برای یافتن راه‌‌‌‌‌حلی برای این وضعیت نشان‌دادند، اما این تلاش‌ها با مرور زمان کمرنگ شده‌است.» در دیدار با سرگئی‌‌‌‌‌لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، سیجارتو استدلال کرد؛ این کشور مذاکراتی را با مسکو برای یافتن منابع جایگزین نفت روسیه آغاز کرده‌است.

او افزود: «در حال‌حاضر مصوبه قانونی جدیدی در اوکراین وجود دارد که بر اساس آن لوک‌‌‌‌‌اویل نمی‌تواند از طریق خاک اوکراین، به مجارستان نفت تحویل دهد. ما اکنون روی یک راه‌حل قانونی کار می‌کنیم، زیرا نفت روسیه از منظر تامین امنیت انرژی برای ما مهم است.» دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز اوکراین را به اتخاذ یک «تصمیم سیاسی» متهم کرد و مدعی شد که وضعیت برای کسانی که هنوز نفت روسیه را خریداری می‌کنند، «بحرانی» است. تحریم لوک‌‌‌‌‌اویل در حالی صورت می‌گیرد که روابط بین کی‌یف و بوداپست به‌‌‌‌‌طور فزاینده‌ای با تنش روبه‌‌‌‌‌روست. ولودیمیر‌‌‌‌‌زلنسکی رئیس‌‌‌‌‌جمهور اوکراین، از ویکتوراوربان نخست‌‌‌‌‌وزیر مجارستان، به دلیل دیدار اخیر با ولادیمیرپوتین به‌عنوان بخشی از «ماموریت صلح خودخوانده» انتقاد کرد. بوداپست همچنین فرآیند تحویل تسلیحات اتحادیه اروپا به کی‌یف را متوقف کرده‌است. پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را که از طریق دریا به این بلوک می‌رسید، تحریم کرد. تحریم‌ها اما از عرضه‌‌‌‌‌ انرژی توسط خطوط لوله، از جمله مواردی که از طریق خط لوله دروژبا به مجارستان، اسلواکی و جمهوری‌چک می‌رسید، معاف هستند تا به این کشورها فرصت داده شود تا منابع جایگزین انرژی پیدا کنند، البته با این پیش‌فرض که آنها این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهند داد. به گفته اینا‌‌‌‌‌سووسون یک قانون‌گذار اوکراینی از حزب اپوزیسیون حامی اتحادیه اروپا که در کمیته انرژی پارلمان حضور دارد، اوکراین اکنون نظارت و کنترل این موضوع را به‌دست گرفته‌است.

وی با اشاره به اینکه این خط لوله همچنان روزانه ۲۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام را انتقال می‌دهد، گفت: «بیش از دو سال‌منتظر بودیم تا اتحادیه اروپا و گروه هفت کشور صنعتی موسوم به G۷، تحریم‌های واقعی علیه نفت روسیه اعمال کنند.» با توجه به اینکه مسکو ۱۸۰‌میلیارد دلار از محل صادرات نفت خود در سال‌گذشته به‌دست آورده، «بسیار غیر‌‌‌‌‌منطقی خواهد بود اگر به آنها اجازه دهیم این پول را از طریق انتقال نفت صادراتی خود از طریق خاک اوکراین به‌دست آورند، به‌ویژه اگر این پول برای آسیب رساندن و علیه ما استفاده شود.» ‌‌‌‌‌سووسون همچنین به یک هدف ثانویه برای این ممنوعیت اشاره کرد؛ لغو مخالفت مجارستان با تحویل سلاح به اوکراین و الحاق کی‌یف به اتحادیه اروپا. او گفت: «ما واقعا همه راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های دیپلماتیک را امتحان کرده‌‌‌‌‌ایم و آنها هرگز جواب ندادند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که اکنون باید رویکردهای دیگری را برای نحوه رویارویی و حتی مذاکره با آنها پیدا کنیم.» این تنها مجارستان نیست که در تور تحریم‌ها گرفتار شده‌است. پالایشگاه بزرگ اسلواکی تحت‌عنوان اسلوونفت نیز سال‌هاست نفت‌خام مورد‌نیاز خود را از لوک‌‌‌‌‌اویل خریداری می‌کند، اما سخنگوی وزارت اقتصاد این کشور به پولیتیکو گفت به‌رغم آنکه این شرکت منابع جایگزین پیدا کرده، تاکنون اما «جریان نفت روسیه به اسلواکی متوقف نشده‌است.» اولنا‌‌‌‌‌لاپنکو کارشناس امنیت انرژی اوکراین در اندیشکده DiXi Group در این رابطه گفت: این موضوع تا حدودی به این دلیل است که این خط لوله همچنان نفت غیرروسی را از قزاقستان به آلمان ارسال می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد