کد خبر : 17706
تاریخ انتشار : جمعه 22 تیر 1403 - 12:17

کارنامه پتروشیمی‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۳

درآمد صنعت پتروشیمی در مسیر صعودی/ مارون پیشتاز پتروشیمی‌ها در خرداد ماه

درآمد صنعت پتروشیمی در مسیر صعودی/ مارون پیشتاز پتروشیمی‌ها در خرداد ماه
بررسی گزارش‌های ماهانه پتروشیمی‌های بورسی در خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، درآمد اکثر شرکت‌های این صنعت در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش عملکرد خرداد‌ماه ۲۴ پتروشیمی بورسی منتشر شد و خبر از کاهش حجم تولید اکثر پتروشیمی‌ها داده است. با وجود اینکه این روند در ماه گذشته نیز دیده شد، اما درآمد پتروشیمی‌ها در خرداد، افزایش قابل توجهی داشته است.

 

اینفوگرافی پتروشیمی‌ها

چرا که بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۲۴ پتروشیمی‌ بورسی در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته یعنی اردیبهشت حدود ۴.۱ درصد افزایش داشته است. از طرفی مقایسه مجموع درآمد پتروشیمی‌های بورسی در خرداد امسال با خرداد سال گذشته خبر از افزایش حدود ۵۷ درصدی این رقم می‌دهد. در این میان سه پتروشیمی نوری، پارس و جم پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی در خرداد بودند.

علاوه بر این باید گفت ۱۸ پتروشیمی در این ماه موفق به افزایش «درآمد حاصل از فروش» خود نسبت به خرداد ۱۴۰۲ شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها نسبت به خرداد ۱۴۰۲

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی مارون در خرداد ۱۴۰۳ توانست عملکرد خوبی در بخش فروش از خود نشان دهد. چرا که این پتروشیمی در خرداد‌ماه موفق شد تناژ تولید و به دنبال آن فروش خود را بالا ببرد. همچنین نرخ فروش محصولات مارون نیز در این ماه نسبت به خرداد سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند و در نهایت این دو موضوع سبب شد تا درآمد مارون جهش چشم‌گیری را تجربه کند.

به نحوی که درآمد ماهانه این پتروشیمی در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷۵ درصد بالا رفت و از ۴۲۴ میلیارد تومان به سه هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان رسید. همچنین مقایسه درآمد پتروشیمی مارون در خرداد با ماه گذشته یعنی اردیبهشت نیز رشد حدود ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

پتروشیمی نوری نیز دومین شرکتی بود که در خرداد ۱۴۰۳ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در خرداد موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۶۸ درصدی از پنج هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۲ به ۱۴ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۳ برساند. همچنین باید گفت رقم فروش نوری در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی اردیبهشت حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در خرداد ۱۴۰۳ نیز به پتروشیمی اصفهان تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش خرداد‌ماه این شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۵۶۹ میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۲ به هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان در خرداد سال ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است.

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی فن‌آوران، شازند و تخت جمشید، بیشترین افت در گروه خود را رقم زدند

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در خرداد ۱۴۰۳

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها سه پتروشیمی آبادان، جم پیلن و کرمانشاه بیشترین کاهش درآمد را در خرداد سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تجربه کردند. در این میان وضعیت پتروشیمی آبادان وخیم‌تر از سایر رقبا بوده است؛ به نحوی که درآمد پتروشیمی آبادان در این ماه نسبت به خرداد ۱۴۰۲ بیشتر از ۴۴ درصد کاهش داشته و به رقم ۵۲ میلیارد تومان رسیده است. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در خرداد ۱۴۰۳

برخلاف درآمدزایی، پتروشیمی‌های بورسی در بخش تولید کم‌فروغ ظاهر شدند. چرا که اکثر پتروشیمی‌ها در این ماه با کاهش حجم تولید مواجه شدند. اما برخی از پتروشیمی‌ها مانند مارون، ارومیه و امیرکبیر در این ماه توانستند جهش چشم‌گیری را در حجم تولید خود به ارمغان بیاورند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی مارون در خرداد ۱۴۰۳ عنوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به خرداد ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی مارون در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد ۱۴۰۲ بیشتر از سه هزار و ۷۰ درصد افزایش داشت و از ۱۲ هزار و ۷۴۱ تن به ۴۰۳ هزار تن رسیده است. لازم به ذکر است این جهش به دلیل اورهال مارون در خرداد سال گذشته رقم خورده است.

پتروشیمی ارومیه نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از چهار هزار و ۲۰۱ تن در خرداد ۱۴۰۲ با رشد ۱۱۳ درصدی به هشت هزار و ۹۸۲ تن در خرداد ۱۴۰۳ رسیده است.

سومین پتروشیمی که در خرداد‌ماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی امیرکبیر بود؛ به طوری که این شرکت در خرداد ۱۴۰۳ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۲۹ درصدی از ۱۰۲ هزار تن در خرداد ۱۴۰۲ به بیش از ۱۳۳ هزار تن در خرداد ۱۴۰۳ برساند.

همچنین اصفهان، تخت جمشید و پردیس نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌‌ و این رقم را نسبت به خرداد ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند.

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌ها در خرداد ۱۴۰۳

همان‌طور که گفته شد اکثر پتروشیمی‌ها در خرداد با کاهش تولید روبه‌رو بودند؛ به طوری که حجم تولید ۱۳ پتروشیمی در این ماه پایین آمده است. در این میان اما پتروشیمی‌های زاگرس، آبادان و غدیر به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به خرداد ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

همچنین فارابی و تندگویان نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در خرداد ۱۴۰۳ کاهش تولید داشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.