کد خبر : 34625
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 خرداد 1404 - 11:12

جایگاه‌های CNG در آستانه تعطیلی؛ انتظار برای تصمیم فوری هیات دولت

جایگاه‌های CNG در آستانه تعطیلی؛ انتظار برای تصمیم فوری هیات دولت
عضو هیات مدیره انجمن سی‌ان‌جی گفت: اگر فکری برای حل مشکلات صنعت سی‌ان‌جی نشود، میزان تقاضای این سوخت در ۲ ماه آینده به ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و این به‌معنای ۱.۶ میلیارد دلار ارز بیشتر برای واردات بنزین است.

به گزارش انرژی پرس، رضا نیکزاد درباره اوضاع توزیع و مصرف CNG در کشور اظهار داشت: فروش CNG  از ۲۳ میلیون متر مکعب سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون متر مکعب در سال گذشته و امسال به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و همچنان نیز در حال افت تقاضا هستیم، ما به این رویه اعتراض و نامه‌نگاری کردیم از طریق شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی کار را جلو بردیم چندین جلسه برگزار شد اما به جایی نرسید.

وی افزود: اگر مصرف ۲۳ میلیون متر مکعب CNG  سال ۱۴۰۲ را داشتیم ۷ میلیون لیتر بنزین هدر نمی‌رفت. درواقع CNG جایگزین ۷ میلیون لیتر بنزین بود در حالی که معادل همین میزان را دولت واردات داشته است، علاوه بر این خودروسازان هم از سال ۹۰ به مرور تولیدات خود را کاهش داده‌اند، سال گذشته کلا ۲۸ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید شد، امسال هم قراردادهایی در این حوزه بسته شده اما وضعیت این صنعت که قابلیت توزیع و مصرف ۵۰ میلیون متر مکعب CNG  در روز (معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین) را دارد؛ رها شده و هر روز افت می‌کند و پیش‌بینی این است که تا اواخر تابستان به ۱۲ مییون متر مکعب هم برسد.

عضو هیات مدیره انجمن CNG  در ادامه به موضوع حق‌العمل اشاره کرد و گفت: بحث حق‌العمل برای جایگاه‌ها به منزله یک بحث حیاتی است، ۳۰‌ام مهرماه سال جاری مصوبه افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سوخت نسبت به سال ۱۴۰۲ اعلام شد و بر اساس این مصوبه، جایگاه‌های سوخت مایع و CNG  بالغ بر ۴۰ درصد افزایش حق‌العمل نسبت به سال قبل داشتند که این مصوبه مورد اعتراض انجمن صنفی CNG قرار گرفت و با اعتراض جایگاه‌داران و بر اساس قانون بهبود فضای کسب‌وکار، این اعتراض در شورای گفت‌وگو دنبال شد.

وی ادامه داد: مطابق با مصوبات شورای گفت‌و‌گو و تایید وزارت نفت هیات دولت بررسی مجدد حق‌العمل جایگاه‌های CNG  را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع و برای اولین بار جلسه‌ آن با حضور اعضای انجمن صنفی CNG  برگزار شد. در این جلسه افزایش ۷۰ درصدی حق‌العمل برای جایگاه‌های CNG  به تایید و امضای وزرای حاضر رسید و قرار شد در اولین هیات وزیران تصویب و ابلاغ شود اما متاسفانه با اتمام سال و گذشت ۲ ماه از سال ۱۴۰۴ هنوز موضوع حق‌العمل جایگاه‌های CNG  در دولت بررسی نشده و حتی حق‌العمل سال ۱۴۰۴ نیز در دستور کار دولت قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید:  تاکید ایران بر همکاری سازنده با کویت بر سر میدان گازی آرش

نیکزاد بیان کرد: افزایش حق‌العمل‌ها به میزان ۷۰ درصد نسبت به مصوبه قبلی که ۴۰ درصد بود، ۱.۳ همت بار مالی دارد در حالی که با تعطیلی اجباری برخی جایگاه‌ها و کاهش خدمات‌رسانی در برخی جایگاه‌های دیگر که شیفت شب را تعطیل کرده‌اند، بیش از ۶ همت مصرف بنزین جایگزین CNG  شد؛ اگر چندماه پیش این مصوبه افزایش ۷۰ درصدی ابلاغ و اجرایی می‌شد، این رویه منجر به ۶ همت ضرر برای اقتصاد کشور، تشدید ناترازی و کاهش مصرف CNG  از ۲۴ میلیون مترمکعبِ سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب نمی‌شد، اگر فکری برای حل مشکلات این صنعت نشود، در ۲ ماه آینده به ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و این به‌معنای ۱.۶ میلیارد دلار ارز بیشتر برای واردات بنزین است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون جایگاه‌های CNG  با توجه به افزایش شدید هزینه‌های خود و زیان انباشته قبل دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند و طی روزهای گذشته تعداد زیادی از جایگاه‌های سراسر کشور تعطیل شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن CNG  گفت: در حال حاظر تمامی جایگاه‌های CNG برای تداوم فعالیت خود منتظر تصمصم هیات وزیران هستند و هرگونه تعلل در تصمیم‌گیری قطعا به زیان اقتصاد کشور خواهد بود و امیدواریم دولت با اتخاذ یک تصمیم عاجل به صورت فوق‌العاده و ویژه مصوبه حق‌العمل سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴ را بدون هیچ‌گونه تغییری در مصوبات کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و تصویب کند تا خللی در ادامه خدمت‌رسانی به شهروندان به وجود نیاید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.