کد خبر : 6034
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 10:19

ثبات بازار نفت در راه است / سیاست ایران در حوزه انرژی چگونه باید باشد؟

ثبات بازار نفت در راه است / سیاست ایران در حوزه انرژی چگونه باید باشد؟
یک کارشناس حوزه انرژی با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا روند ثبات را طی می‌کند، گفت: باتوجه به اجلاس پیش روی اوپک‌پلاس باید گفتمانی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده آغاز شود و مهم‌تر اینکه ایران باید سیاستِ سیاست‌زدایی از صنعت انرژی را تعریف و دنبال کند.

به گزارش انرژی پرس، محمود خاقانی، در ارزیابی تصمیمات جلسه ۳۰ نوامبر اوپک‌پلاس اظهار داشت: اکنون علیرغم همه بحران‌ها در خاورمیانه؛ قیمت نفت نزدیک ۸۰ تا ۸۲ دلار باقی مانده و حتی کاهش داشته و این یعنی تقاضای نفت خام کاهش یافته است. در حال حاضر مهم‌ترین واردکننده نفت چین است که با مشکل کاهش رشد اقتصادی مواجه است یعنی حتی به نظر می‌رسد نیازهای چین به نفت خام در شرایطی که اقتصاد این کشور دچار رشد منفی می‌شود قابل توجه است. بنابراین قاعدتا برای اینکه بازار در سطحی باقی بماند که قابل  قبول صادرکنندگان باشد، اوپک‌پلاس ناگزیر است تاحدودی به این تن دهد که تولید را کمتر کند.

وی با اشاره به نقش پررنگ عربستان در تصمیمات اوپک‌پلاس گفت: به نظر می‌رسد که عربستان در پشت پرده با روسیه توافقاتی دارد و این در جهت منافع تولیدکننگان و صادرکنندگان نفت خام است و یا اینکه در ملاقات اخیر رئیس‌جمهور چین و امریکا تصمیماتی برای مدیریت بازار اتخاذ شده بنابراین می‌بینیم علیرغم بحران‌های مختلف؛ قیمت جهش پیدا نمی‌کند یعنی این دو مصرف‌کننده عمده در جهان باهم توافق کردند که قیمت‌ها در این سطح باقی بماند و این بدان معناست که اوپک نقش تاثیرگذاری در بازار را ندارد و ایرنا نیز نقش تصمیم‌سازی ندارد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به بهبود جایگاه ونزوئلا در بین تولیدکنندگان نفت تصریح کرد: اکنون امریکا تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش داده به طوری که شرکت‌های مهم امریکایی اروپایی مثل شورون و شل و شلمبرژه به ونزوئلا برگشته و در حال فعالیت هستند تا تولید این کشور بالا برود و باتوجه به اینکه ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت خام دنیا را دارد ورود شرکت‌های اروپایی و امریکایی به این کشور این پیام را می‌رساند که قائدتا بازار به اشباع می‌رسد و قیمت کاهش پیدا می‌کند و این کاهش قیمت به نفع اقتصاد امریکا و چین است، یعنی چین و امریکا با هم هماهنگ هستند و هر دو موافقند بحران فعلی خاورمیانه از نوارغزه عبور نکند و توسعه پیدا نکند.

بیشتر بخوانید:  آسیب‌های قابل توجه نفتی به دلیل کمبود گاز

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در اجلاس پیش رو اوپک‌پلاس تصمیم می‌گیرد میزان کاهش تولید را در مقام مقایسه با اجلاس قبلی تاحدی افزایش داده و نفت خام کمتری را به بازار عرضه کند، اما در هر حال منافع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت و همچنین توافق بین امریکا، چین و هند و عمده واردکنندگان نفت منافع کشورهای واردکننده و مصرف کننده را مدنظر قرار می‌دهد، یعنی اروپا و آسیا با هم هماهنگ هستند که قیمت نفت زیاد بالا نرود. اگرچه اوپک‌پلاس علاقمند است که قیمت نفت بالا برود چون سودشان در نرخ بالا است.

خاقانی در ادامه با بیان اینکه تقابل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت باید به تعامل تبدیل شود، گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی رئیس‌جمهور وقت ایران در اجلاس داووس پیشنهادی ارائه کرد مبنی بر اینکه تعاملی بین کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود به این معنا قیمتی برای نفت در بازار تعریف شود که برای کشورهای تولیدکننده سود داشته و مصرف‌کنندگان قدرت پرداخت برای خرید داشته باشند درواقع کشورهای حاضر در این بازار خرید و فروش نفت هماهنگ باشند.

وی اذعان داشت: اکنون باتوجه به نقش کمرنگ ایران در این سازمان دو موضوع را باید مورد توجه قرار دهد یکی اینکه ایران و روسیه و کشورهایی که تحریم بوده‌اند روی این مسئله کار کنند که انرژی سوخت اقتصاد کشورها را تامین می‌کند و نباید یک ابزار سیاسی تعریف شود و با برخورد سیاسی و تحریم را به انرژی تحمیل کنند نکته دیگر اینکه همان پیشنهاد داووس را مطرح کنند، کمااینکه در سیاست خارجی اعلام شده درهای مذاکره باز است. بنابراین می‌طلبد در چارچوب همان مسائل؛ گفتمانی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده آغاز شود و مهم‌تر اینکه ایران باید سیاستِ سیاست‌زدایی از صنعت انرژی را تعریف و دنبال کند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی سه شنبه , ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و…)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین ۸ تا ۹ لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز ۸-۹ میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک…..
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند

محمدی سه شنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

علت  آلودگی مداوم و شدید و خفه کننده هوا در کشور  و در نتیجه خشکسالی و
خشکی دریاچه و رودخانه ها در کشور:
مصرف بسیار زیاد و غیر بهینه  سوخت فسیلی= آلودگی شدید هوا= خشکسالی = خشکی ذخایر آب

اگر مردم میدونستن، دولت و مجلس با تعیین دستوری قیمت انرژی ( مخصوصا بنزین) ، چه خیانتی میکنه و چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره   (بیکاری، مشکلات اقتصادی و پایین بودن دستمزدها، بیماری، مرگ و میرناشی از آلودگی هوا و استفاده زیاد از خودروهای شخصی، کسری بودجه و تورم،  اعصاب خوردی و اتلاف وقت زیاد در ترافیک ، افزایش شدید اختلاف طبقاتی و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه ) 
دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
همه مشکلات بزرگی که بالا شمرده شده تا حد خیلی زیادی با اصلاح قیمت انرژی و سوخت و دادن سهمیه قابل مبادله سوخت و انرژی با قیمت یارانه ای بر اساس کد ملی حل میشه
تامین هر لیتر بنزین حتی داخلی بیش از ۰.۴ دلاره ولی دولت ۳ هزارتومان به مردم میفروشه
فکر میکنین از جیب خودشون بقیه پولشو تامین میکنه؟
نه، داره بجاش پول چاپ میکنه، که همین تولید نقدینگی باعث تورم وحشتناک شده
اگه یه حاکمیت ملی و خیر خواه سر کار باشه حتما این رو باید اصلاح کنه
برای اینکه مردم سهم عادلانه از منابع کشور داشته باشن ، میشه با قیمت پایینتر یه سهم اولیه به همه داده بشه و مصرف مازاد با قیمت پلکانی و بین المللی باشه  ( هر کس صرفه جویی کند مازاد را با قیمت بین المللی بفروشد و کسب درآمد کند و
هر کسی مصرف بیشتر بخواهد از بقیه مردم بخرد)
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم میشه،
نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست
بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه  آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا برای مردم کنیم؟
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.