کد خبر : 15894
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1403 - 12:10

تولید تمام پالایشگاه های کشور یورو ۵ خواهد شد

تولید تمام پالایشگاه های کشور یورو ۵ خواهد شد
وزیر نفت گفت: همه میادین مشترک تعیین تکلیف شده اند.

وی افزود: همچنین در ۳ سال گذشته ۱۵۳ پروژه در بالادست، پایین دست و نیمه تمام به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به امضا رساندیم که از جمله آنها فاز ۱۱ بوده که شاید ۲۰ سال قراردادی نداشته و با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه نفت، گاز فراورده و پتروشیمی رشد خوبی داشته است، گفت: پارسال رشد اقتصادی ۲۰ درصد و سال ۱۴۰۱؛ این رقم ۱۰ درصد بوده است.که از قبل تولید، صادرات نفت و گاز بوده است.

وی تاکید کرد: ۵۵ میلیون متر مکعب به تولید گاز ۵۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت فراورشی، ۱۰ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه شده که تماما از محل ۱۵۳ پروژه بوده است.

اوجی بیان داشت: اکنون ۳۰۰ پروژه و ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دستور کار داریم و در۳ تا ۴ سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه نگاه ما در تمامی پروژه ها به داخل بوده است، گفت: اگر غیر از این بود اتفاقات دهه ۹۰ رخ می داد، ما از توان داخل، هلدینگها، بانکها و مشارکت مردمی استفاده می کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه نفت ۲۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است، افزود: استفاده از توان داخل کمک شایانی به صنعت نفت کرده است. به طوری که در ۳ سال رتبه اول ساخت کالای اول و دانش بنیان را داشتیم.

وی با یادآوری اینکه امروز ۲ میلیارد دلار قرارداد با شرکتهای داخلی امضا می کنیم، افزود: در صدور خدمات فنی و مهندسی نیز ارقام خوبی داشته ایم.

اوجی گفت: در شروع دولت ۱.۵ میلیون متر مکعب گاز مشعل خاموش شده بود اکنون به ۱۱.۵ میلیون متر مکعب رسیده و ۴.۵ میلیون متر مکعب نیز در دست اجرا داریم.

وی خاطرنشان کرد: در ۲، ۳ سال آینده تولید تمام پالایشگاهها یورو ۵ خواهد شد.

وزیر نفت بیان داشت: علاوه بر اینکه افزایش ظرفیت فراورشی داشتیم کیفیت فراروده ها نیز افزایش یافته است.به طوری که در تمام کلانشهرها از سوخت یورو ۵ استفاده می شود.

اوجی تاکید کرد: همه میادین مشترک تعیین تکلیف شده اند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه میدان چنگوله تصریح کرد: این میدان از نظر مخزنی و توسعه سخت است و بناست با ظرفیت مپنا و اویک به بهره برداری برسد.

وزیر نفت اظهار داشت: ۱۵۰ هزار بشکه از توسعه دو میدان( چنگوله، بند کرخه و خرید خدمات فراورش نفت خام) به ثمر خواهد رسید که تماما از ظرفیت های داخلی استفاده شده و به لحاظ تامین مالی هم از هلدینگ ها، بانکها و سرمایه مردم استفاده کردیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.