کد خبر : 19078
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 مرداد 1403 - 11:00

تهدید پیروزی ترامپ برای بازارهای انرژی

تهدید پیروزی ترامپ برای بازارهای انرژی
رویکرد تعرفه‌ای برای دونالد ترامپ امری جدید نبوده و در واقع یکی از رئوس اصلی رویکرد وی در حوزه تجارت بین‌الملل است. او از اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش طرفدار سیاست‌های حمایت‌گرایانه بوده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم که او ناگهان تغییر مسیر دهد و در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، رویکرد متفاوتی اتخاذ کند. اما این نگرانی وجود دارد که تعرفه‌ها به جنگ تجاری دامن بزند و صادرات ایالات متحده به ویژه در زمینه انرژی آسیب ببیند.

به گزارش انرژی پرس، به نقل از اویل پرایس، تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده چهار ماه دیگر باقی مانده است، اما در برخی از پایتخت‌ها، سیاستمداران خود را برای تغییرات بزرگ آماده می‌کنند. «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه وعده داده است که تقریباً بر هر چیزی که وارد کشور می‌شود، تعرفه وضع خواهد کرد. اما برخی در ایالات متحده نیز مضطرب هستند، زیرا یک سیاست تعرفه‌ای می‌تواند تاثیری ویژه بر بازار انرژی بگذارد.

رویکرد تعرفه‌ای برای دونالد ترامپ امری جدید نبوده و در واقع یکی از رئوس اصلی رویکرد وی در حوزه تجارت بین‌الملل است. او از اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش طرفدار سیاست‌های حمایت‌گرایانه بوده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم که او ناگهان تغییر مسیر دهد و در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، رویکرد متفاوتی اتخاذ کند. اما این نگرانی وجود دارد که تعرفه‌ها به جنگ تجاری دامن بزند و صادرات ایالات متحده به ویژه در زمینه انرژی آسیب ببیند.

تعرفه و تاثیر بر بازار انرژی

«کلاید راسل»، خبرنگار رویترز، طی روزهای اخیر در ستونی نوشت که رویکرد تعرفه‌ای به احتمال زیاد بر صادرات انرژی ایالات متحده به چین – که هدف اصلی رویکرد تعرفه است – تأثیر منفی خواهد گذاشت. به گفته وی، چین اساساً می تواند واردات انرژی از ایالات متحده را در پاسخ به تعرفه‌ها ممنوع کند. این اقدام برای قیمت نفت یا گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی مفید نخواهد بود و به گفته راسل می‌تواند بازارهای انرژی را به آشوب بکشاند.

با این حال، برای اروپا که یکی دیگر از واردکنندگان بزرگ انرژی از ایالات متحده است، در سناریویی که در آن ترامپ بر واردات چینی تعرفه وضع می‌کند، مفید خواهد بود چراکه بروکسل می‌تواند به طور قابل توجهی از قیمت‌های پایین‌تر سود ببرد و چین نیز با ممنوعیت واردات نفت و گاز از آمریکا طبعا بیش از گذشته به انرژی اتحادیه اروپا تکیه خواهد کرد. با این حال، اروپا در موقعیتی نامطمئن قرار دارد زیرا وقتی ترامپ پیشنهاد داد که بر همه کالاها تعرفه وضع خواهد کرد، ظاهراً منظور او واردات اروپایی نیز بود، همان‌طور که در دور نخست ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد چنین مسئله‌ای بودیم.

«اندی وینستون»، تحلیل‌گر بازارهای مالی،‌ در این رابطه گفت: «اصولا روی کار آمدن مجدد ترامپ معادل خواهد بود با آشوبی فراگیر در بازارهای انرژی. البته در نهایت بازارهای مالی خود را با همه‌چیز تطبیق می‌دهند، اما به نظر من،‌ چنانچه ترامپ بار دیگر وارد کاخ سفید شود، دستکم در ماه‌های نخست شاهد بی‌نظمی و فراز و فرود بسیار در بازارهای مالی خواهیم بود، به‌ویژه در حوزه انرژی که ترامپ تاکید عمده بر آن دارد.»

وی افزود: «ترامپ معتقد به درون‌سپاری صنایع آمریکایی و همچنین افزایش حفاری‌های نفتی است. این مسئله البته می‌تواند بر نرخ بیکاری در آمریکا تاثیر مثبت بگذارد، اما در عین حال بازارهای انرژی از این مسئله تاثیرات بسیار می‌گیرند. به‌ویژه آن‌که باید در نظر گرفت که اکنون سیاست‌های نهادهایی مانند اوپک پلاس مبتنی بر کاهش تولید است و بی‌تردید ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات این مسئله را به چالش می‌کشد. به‌راحتی می‌توان تصور کرد که تاثیر این مسئله بر قیمت حامل‌های انرژی تا چه اندازه آشوبناک خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:  افزایش تولید نفت ایران به ۳.۴ میلیون بشکه در روز

سناریوهای پیش رو؟

طبق گزارش فایننشال تایمز در ماه گذشته، اتحادیه در حال آماده‌سازی دو پاسخ جایگزین برای سیاست‌های تجاری ترامپ در صورت انتخاب شدن او است. اولین مورد پیشنهاد یک معامله تجاری به دولت جدید است و دیگری تهدید به تلافی. با این همه، به گفته کارشناسان، اتحادیه اروپا نمی‌تواند تهدید کند که خرید گاز طبیعی مایع یا نفت آمریکا را به منظور تلافی برای تعرفه های احتمالی متوقف می‌کند. این حرکت برای چین امکان‌پذیر است زیرا چین به تامین‌کنندگان انرژی جایگزین، به ویژه روسیه دسترسی دارد. اما اتحادیه اروپا چنین امکانی ندارد. در واقع، اتحادیه اروپا گزینه‌های تلافی‌جویانه زیادی علیه ایالات متحده ندارد – به ویژه در زمینه انرژی. با این حال، تولیدکنندگان انرژی ایالات متحده نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند.

به گفته «ویکتوریا اینتی»، تحلیل‌گر حوزه بازارهای انرژی، در صورتی که ترامپ همچنان مسیر پیشین خود را در دور جدید ریاست جمهوری ادامه دهد، تنها یک امکان برای بهبود اوضاع وجود دارد و آن این بوده که همه شرکای تجاری ترامپ علیه او بایستند. وی گفت: «این مسئله اما نهایتا بازارهای انرژی را آرام نخواهد گذاشت. در نتیجه این سناریوی احتمالی، صادرات انرژی گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگان را مجبور می‌کند برای ماندن در بازی تجارت جهانی نفت و گاز تخفیف ارائه دهند.»

با این حال، احتمال تحقق چنین سناریویی بسیار اندک است. برای مثال، همانطور که اشاره شد، برخی از بزرگ‌ترین خریداران ایالات متحده واقعاً یک تامین‌کننده جایگزین ندارند، بنابراین آنها به‌سادگی باید به خرید نفت و گاز ایالات متحده مانند گذشته ادامه دهند، چه تعرفه در کار باشد و چه نباشد. همچنین باید در نظر گرفت که طی هفته‌های اخیر گروه گلدمن ساکس و سیتی گروپ در گزارش‌های جداگانه اعلام کردند که گرچه وعده‌های نامزد جمهوری‌خواه برای تقویت تولید نفت خام کشور بعید است محقق شود، اعمال تعرفه‌های تجاری او می‌تواند به کاهش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی بینجامد.

این امر در مورد اتحادیه اروپا و همچنین ژاپن صادق است که به تحریم‌های گروه ۷ علیه روسیه ملزم شده است تا واردات کالاهای انرژی روسیه را به حداقل برساند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر، شوکی عظیم به بازارهای انرژی وارد شود، شوکی که البته برای فروکش کردنش چه‌بسا باید ماه‌ها یا حتی سال‌ها منتظر ماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.