کد خبر : 4323
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 15:57

رشد ناچیز شاخص کل در دومین روز هفته؛

تنفس مصنوعی بورس/ شاخص‌سازان، بازار را صعودی کردند

تنفس مصنوعی بورس/ شاخص‌سازان، بازار را صعودی کردند
با وجود افت شاخص کل‌هم‌وزن در بورس امروز، حمایت از نمادهای بزرگ بازار باعث رشد اندک نماگر اصلی بازار شد. معاملات در صنایع پتروشیمی، پالایشی و شیمیایی نیز با بهبود همراه بود.

به گزارش انرژی پرس، بورس امروز در ادامه ریزش شدید خود در روز گذشته، معاملات امروز خود را با افت آغاز کرد. با این وجود بازار از ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه تا ۹ و ۴۰ دقیقه صعودی شد و شاخص کل رشدی در حدود ۰.۱ درصد را ثبت کرد. اما پس از آن شاخص بار دیگر وارد روندی نزولی شد و تا دقایق پایانی بازار نیز در رنج منفی قرار داشت. این روند نزولی در آخرین دقایق معاملات امروز متوقف شد و شاخص کل بورس پس از معاملاتی پرنوسان با رشد اندک ۴۹۵ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد، در سطح دو میلیون و یک هزار واحدی باقی ماند.

با بررسی روند معاملات امروز، به نظر می‌رسد که صعود ناچیز شاخص کل در بازار امروز، به دلیل حمایت‌های دستوری از نمادهای شاخص‌ساز در دقایق پایانی معاملات بوده تا حداقل روند بورس، صعودی جلوه کند. این در حالیست که با وجود رشد شاخص کل، ۶۱ درصد از کل نمادهای در بازار امروز نزولی بودند. کاهش ۰.۱۹ درصدی شاخص کل هم‌وزن نیز این فرضیه را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر، امروز ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بورس که روز گذشته شاهد رشد نسبی بود، بار دیگر نزولی شد و به دو هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان رسید. خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

تداوم خروج حقیقی‌ها از پتروشیمی نوری

تابلوی نمادهای پتروشیمی در بورس امروز نشان دهنده بهبود نسبی معاملات در این صنعت است. طوری که در روز جاری، ۱۰ نماد پالایشی صعودی شدند، ۲۰ نماد بازدهی منفی داشتند و سه نماد نیز روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای گروه پتروشیمی متعلق به سهام سه شرکت پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۱۸ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با دو درصد و پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۱.۴۳ درصد بود. در طرف دیگر بازار اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۶۱ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۱.۶ درصد و پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۱.۳۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت در بازار امروز را ثبت کردند.

همچنین موج خروج پول حقیقی از نماد شرکت پتروشیمی نوری امروز هم ادامه یافت و سهامداران حقیقی نوری، حدود ۱۲ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  مهرداد مظفری، سرپرست پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه شد

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

بررسی‌ معاملات حاکی از آن است که صنعت پالایشی نیز در بازار امروز وضعیت بهتری نسبت به روز گذشته داشته است. طوری که شاخص این صنعت پس از معاملاتی به ارزش ۸۱ میلیارد تومان، ۰.۱۵ درصد رشد کرد. حقیقی‌های بازار نیز در بازار امروز حدود ۴۰ میلیارد تومان از گروه فرآورده‌های نفتی خارج کردند.

در روز جاری، بهای چهار نماد پالایشی افزایش یافت و هفت نماد نیز منفی خوردند. دو نماد نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۰۱ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۳۸ درصد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۰.۱۹ درصد، بیشترین رشد قیمت را به نام خود زدند. سهامداران نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس)، نفت پارس (شنفت) و نفت سپاهان (شسپا) با افت به ترتیب ۲.۱۲ درصد، ۰.۴۸ درصد و ۰.۲۱ درصد نیز شاهد بیشترین افت ارزش سهام خود بودند.

سریال خروج پول حقیقی از معاملات پالایش نفت اصفهان در بازار امروز نیز ادامه یافت و حقیقی‌ها به طور خالص بیش از ۱۸ میلیارد تومان از شپنا خارج کردند.

بهبود نسبی معاملات در صنعت شیمیایی

معاملات بازار سهام در گروه شیمیایی نیز به نحوی پیش رفت که امروز ۱۸ نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۴۳ نماد متحمل زیان شدند. به این ترتیب شاخص گروه محصولات شیمیایی افتی ۰.۰۴ درصدی را ثبت کرد و ارزش معاملات این گروه نیز به ۱۹۶ میلیارد تومان کاهش یافت. سهامداران حقیقی نیز ۴۷ میلیارد تومان از معاملات صنعت شیمیایی خارج کردند.

سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۴ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۱.۷۲ درصد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۰.۹۹ درصد رشد، بیشترین بازدهی قیمت را در گروه خود به ثبت رساندند و بیشترین کاهش قیمت نیز به نمادهای تولید سموم علف‌کش (شسم) با ۲.۹۹ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۲.۲۹ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۲.۲۱ درصد افت اختصاص یافت.

بررسی روند معاملات بین حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار امروز نیز نشان می‌دهد که بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۲.۲ میلیارد تومان، متعلق به نماد پارسان بود و سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۳.۱ میلیارد تومان را شاهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.