کد خبر : 20985
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 12:13

تقاضای برق امسال ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله رکورد زد

تقاضای برق امسال ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله رکورد زد
در حالی که متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است

به گزارش انرژی پرس، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال تابستان گرمی سپری کردیم که منجر به رشد ۸.۷  مصرف برق شد، اظهار داشت: در حالی که متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است که برای این میزان رشد تقاضا باید ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شود و ۹ میلیارد دلار  سرمایه نیاز دارد که ما توان تامین آن را نداریم.

وی با بیان اینکه تحمیل این میزان تقاضا به تغیبر اقلیم و استفاده از کولر گازی برمی گردد که در مناطق معتدل و سردسیر در حال افزایش است، افزود: در بخش شمال غرب کشور استفاده از کولر گازی ۴ تا ۵ برابر شده و رشد تقاضا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه میزان تقاضای جدید صنایع نیز رشد را نشان می دهن، گفت: به طور متوسط سالانه ۳ هزار مگاوات به میزان تقاضای صنایع افزوده می شود و ۲ هزار مگاوات به رقم مصرف افزوده می شود.

وی بیان داشت: بر اساس ماده ۴ مانع زدایی از تولید صنایع مکلف به احداث نیروگاه هستند تا امکان تامین برق پایدار را داشته باشند.

رجبی مشهدی با اشاره به رشد شکسته شدن رکورد گفت: امسال ۴۷ نوبت رکورد مصرف شکسته شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۴ نوبت و در سال ۱۴۰۱؛ ۱۷ نوبت بوده است.

وی با اشاره به تداوم رشد فزاینده اوج بار در شهریور ماه خاطرنشان کرد؛ روز گذشته رقم مصرف به ۷۰۷۰۰ رسید، این بدان معناست که هنوز ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داریم که نیاز به کاهش مصرف و شرکت در پویش باانرژی هستیم.

مدیر عامل توانیر در پاسخ به سوال ایلنا درباره افزایش نرخ تعرفه گفت: پیش بینی شده که تعرفه ها افزایش پیدا نکرده و تغییری نداشته باشد.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره سنکرون با شبکه برق ترکیه تصریح کرد:،شبکه دو کشور از طریق پست back to back سنکرون شده است و مبادلات در حال پیگیری است و برای سال آینده محقق می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مبادلات با ترکیه از طریق بازار برق و بخش خصوصی است مذاکرات طولانی شده است.

منبع : ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.