کد خبر : 10329
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 11:32

تاریخچه صنعت نفت مدرن / نفت چگونه کشف شد؟

تاریخچه صنعت نفت مدرن / نفت چگونه کشف شد؟
در طول تاریخ بشر، قبل از شروع تاریخ مدرن صنعت نفت و گاز، انرژی یک عامل کلیدی برای استانداردهای زندگی بوده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، برای زنده ماندن در دوره کشاورزی، مردم چوب را برای گرما و پخت و پز می سوزاندند. چوب علاوه بر استفاده به عنوان مصالح ساختمانی، برای قرن ها سوخت اصلی جهانی باقی ماند.

اختراع اولین موتور بخار مدرن، در آغاز قرن هجدهم، منادی تحول از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد صنعتی بود.

موتورهای بخار می توانستند با چوب یا زغال سنگ کار کنند، اما زغال سنگ به سرعت تبدیل به سوخت ترجیحی و باعث رشد گسترده در مقیاس صنعتی شد.

نیم تن زغال سنگ چهار برابر همان مقدار چوب انرژی تولید می‌کرد و تولید آن ارزان‌تر بود و علی‌رغم حجم آن، توزیع آن آسان‌تر بود.

لوکوموتیوهای بخار زغال سنگ به طور چشمگیری زمان و هزینه حمل و نقل داخلی را کاهش دادند، در حالی که کشتی های بخار اقیانوس ها را طی می کردند. ماشین‌هایی که با زغال‌سنگ کار می‌کردند، پیشرفت‌هایی را در بهره‌وری ایجاد کردند و در عین حال زحمت فیزیکی را کاهش دادند.

با طلوع قرن بیستم، نگرانی های زیست محیطی و فناوری های جدید منجر به تغییر منبع انرژی دیگری از زغال سنگ به نفت شد.

جالب است که اگرچه زنان هنوز اجازه رای دادن نداشتند، اما جوامع زنانه در ایالات متحده در لابی کردن قوانینی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش دود متراکم ناشی از سوزاندن زغال سنگ نقش مهمی داشتند.

سوالات متداول تاریخچه نفت:

نفت چه زمانی کشف شد؟

نفت برای اولین بار در واقع توسط چینی ها در سال ۶۰۰ قبل از میلاد کشف شد و در خطوط لوله ساخته شده از بامبو حمل می شود.

با این حال، کشف نفت سرهنگ دریک در سال ۱۸۵۹ در پنسیلوانیا و کشف Spindletop در تگزاس در سال ۱۹۰۱ زمینه را برای اقتصاد جدید نفتی فراهم کردند.

نفت بسیار سازگارتر و انعطاف پذیرتر از زغال سنگ بود. علاوه بر این، نفت سفیدی که در اصل از نفت خام تصفیه شده بود، جایگزین مطمئن و نسبتاً ارزانی برای «روغن‌های زغال سنگ» برای لامپ‌های سوخت‌رسانی بود. بیشتر محصولات دیگر دور ریخته شدند.

با پیشرفت های تکنولوژیکی قرن بیستم، نفت به عنوان منبع انرژی ترجیحی ظاهر شد. محرک های کلیدی آن تحول، لامپ برق و خودرو بودند.

مالکیت خودرو و تقاضا برای برق به طور تصاعدی رشد کرد و به همراه آنها تقاضا برای نفت نیز افزایش یافت.

در سال ۱۹۱۹، فروش بنزین از نفت سفید فراتر رفت. کشتی‌ها، کامیون‌ها و تانک‌ها و هواپیماهای نظامی با سوخت نفت در جنگ جهانی اول نقش نفت را نه تنها به‌عنوان یک منبع انرژی استراتژیک، بلکه به‌عنوان یک دارایی نظامی حیاتی به اثبات رساندند.

قبل از دهه ۱۹۲۰، گاز طبیعی که همراه با نفت تولید می شد به عنوان یک محصول جانبی زباله سوزانده می شد (یا شعله ور می شد). در نهایت گاز به عنوان سوخت برای گرمایش و برق صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار گرفت.

با درک ارزش آن، گاز طبیعی به خودی خود به یک محصول ارزشمند تبدیل شد.

اولین شرکت نفت چه بود؟

اولین شرکت نفتی شرکت نفت راک پنسیلوانیا بود که برای بهره‌برداری از نفت شناور بر روی سطوح آبی در نزدیکی Titusville، پنسیلوانیا تشکیل شد. اولین چاه نفت موفق بعداً چهره صنعت نفت را برای همیشه تغییر داد.

ادوین دریک اغلب با کشف نفت مرتبط است، اما این ارتباط او با شرکت نفت راک پنسیلوانیا بود که او را برای تحقیق و توسعه امکان صنعت نفت در این منطقه به این منطقه فرستاد.

با این حال، موفقیت عملیات حفاری چاه نفت ادوین دریک در Titusville توجه ها را به خود جلب می کند. در عرض یک دهه، جان دی. راکفلر و شرکت استاندارد اویل بر صنعت نفت هم در تیتسویل و هم در سراسر کشور تسلط پیدا کردند

چه کسی اولین چاه نفت را حفر کرد؟

اولین چاه نفتی که با استفاده از این روش از منبع نفت استفاده می کند توسط شرکت نفت سنگ پنسیلوانیا در Titusville، پنسیلوانیا حفاری شد.

ادوین دریک مسئول توسعه پتانسیل صنعت نفت در این منطقه شد. این ادوین دریک بود که ویلیام اسمیت، یک حفاری نمک شناخته شده را درگیر کرده بود تا برای نظارت بر حفاری اولین چاه نفت به Titusville بیاید. این اولین چاه نفت در ۲۷ اوت ۱۸۵۹ با موفقیت حفر شد.

موفقیت اولین چاه نفت در Titusville رخدادهای تاریخی از جمله تشکیل سریع شرکت استاندارد اویل را رقم زد.

تنها در سال ۱۹۳۸ بود که اولین چاه نفت در عربستان سعودی حفر شد و به زودی به عنوان بزرگترین منبع نفت در جهان شناخته شد.

چه کسی بیشتر نفت تولید می کند؟

تاریخچه تولید نفت در جهان

کدام کشور بیشترین مصرف نفت را دارد؟

مصرف سوخت فسیلی بر اساس کشور

سرانه مصرف نفت

چه کسی بیشترین نفت را در جهان دارد؟

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت در جهان است که تخمین زده می شود ۳۰۰ میلیارد بشکه باشد. این نشان دهنده ۱۸.۲ درصد از ذخایر نفت جهان است.

پس از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا قرار دارند.

ذخایر نفت بر اساس کشور (به میلیون):

  1. ونزوئلا ۲۹۹۹۵۳ ۱۸.۲%
  2. عربستان سعودی ۲۶۶۵۷۸ ۱۶.۲%
  3. کانادا ۱۷۰۸۶۳ ۱۰.۴%
  4. ایران ۱۵۷۵۳۰ ۹.۵%
  5. عراق ۱۴۳۰۶۹ ۸.۷%
  6. کویت ۱۰۱۵۰۰ ۶.۱%
  7. امارات متحده عربی ۹۷۸۰۰ ۵.۹%
  8. روسیه ۸۰۰۰۰ ۴.۸%
  9. لیبی ۴۸,۳۶۳ ۲.۹٪
  10. نیجریه ۳۷۰۷۰ ۲.۲%
  11. ایالات متحده ۳۵۲۳۰ ۲.۱%

 

تاریخچه نفت: جدول زمانی رویدادهای کلیدی در صنعت نفت

۱۸۵۰ – شرکت نفت گاز لایت نفتی توسط آبراهام گسنر، زمین شناس کانادایی که فرآیندی را برای پالایش نفت سفید از زغال سنگ ایجاد کرد، تأسیس شد. نفت سفید تمیزتر از روغن نهنگ، سوخت غالب روشنایی در آن زمان، می سوخت.

۱۸۵۳ – یک چاه تجاری اولیه در لهستان به صورت دستی حفر شد

۱۸۵۳ – اولین پالایشگاه نفت آمریکا توسط ساموئل کیر در پیتسبورگ، PA ساخته شد.

۱۸۵۷ – شرکت مریماک آمریکایی چاهی به ارتفاع ۲۸۰ فوت در ترینیداد، کارائیب حفر کرد.

۱۸۵۸ – جیمز میلر ویلیامز چاه نفت را در اویل اسپرینگز، انتاریو، کانادا حفر کرد.

۲۷ اوت ۱۸۵۹ – اولین چاه نفت در Titusville، PA توسط ادوین دریک از شرکت نفت پنسیلوانیا راک حفر شد.

۱۸۶۶ – تولید نفت در اویل اسپرینگز، تگزاس آغاز شد

۱۸۶۷ – راکفلر شرکت استاندارد اویل را تشکیل داد

۱۸۷۰ – استاندارد اویل شرکت غالب پالایشی در پنسیلوانیا است

۱۸۷۰ – نفت سفید جایگزین روغن نهنگ به عنوان سوخت غالب برای روشنایی شد و به عصر روغن نهنگ پایان داد.

دهه ۱۸۸۰ – پنسیلوانیا ۷۷ درصد از عرضه جهانی نفت را تولید می کند. روسیه در دهه ۱۹۰۰ به عنوان تولید کننده غالب در جهان محو شد.

۱۸۹۲ – ادوارد ال دوهنی اولین چاه نفت را در لس آنجلس حفر کرد. ظرف پنج سال ۲۵۰۰ چاه نفت و دویست شرکت نفتی در این منطقه وجود داشت.

۱۸۹۴ – اولین میدان نفتی مهم تگزاس در نزدیکی کورسیکانا توسعه یافت و در نهایت اولین پالایشگاه مدرن را در تگزاس ساخت.

۱۹۰۰ – استاندارد اویل در کالیفرنیا شروع به کار کرد

۱۰ ژانویه ۱۹۰۱ – آبفشان اسپیندل

Spindletop معروف (که در واقع چاه شماره ۱ لوکاس نامیده می شود) به معنای واقعی کلمه یک فوران کننده نفت بود که قبلاً هرگز در ایالات متحده دیده نشده بود. این کشف در نزدیکی بومونت تگزاس باعث رونق صنعت نفت در تگزاس شد.

بیش از ۱۵۰۰ شرکت نفتی ظرف یک سال از آبفشان Spindletop تشکیل شد.

۱۹۰۹ – تولید نفت در ایالات متحده از مجموع تولید نفت سایر نقاط جهان پیشی گرفت.

۱۹۱۱ – دادگاه عالی ایالات متحده حکم به تجزیه استاندارد اویل تراست داد. انحصار به سی و چهار شرکت جداگانه تبدیل می شود.

۱۹۳۸ – کشف نفت در عربستان سعودی

۱۹۵۶ – بحران سوئز و ملی شدن کانال سوئز توسط مصر

۱۹۶۰ – اوپک در بغداد، عراق تشکیل شد

تحریم نفتی اعراب ۱۹۷۳-۷۴

دهه ۱۹۸۰ – مازاد نفت قیمت نفت را از ۳۵ دلار در هر بشکه به زیر ۱۰ دلار رساند.

۱۹۸۹ – نشت نفت اکسون والدز

۱۹۹۰ – جنگ خلیج فارس

۱۹۹۷ – شکستگی هیدرولیک (فرکینگ) پس از تکمیل این تکنیک توسط شرکت انرژی میچل که آن را از نظر اقتصادی امکان پذیر کرد، تکثیر شد.

دهه ۲۰۰۰ – قیمت نفت افزایش یافت. در حالی که قیمت نفت به طور کلی زیر ۲۵ دلار در هر بشکه باقی ماند، قیمت ها در سال ۲۰۰۳ به ۳۰ دلار رسید. قیمت نفت همچنان به بالای ۶۵ دلار در سال ۲۰۰۵ صعود می کند و در نهایت به ۱۴۷.۳۰ دلار در سال ۲۰۰۸ می رسد.

۲۰۰۸ – بحران مالی جهانی – همانطور که قیمت نفت به ۱۴۷ دلار در هر بشکه می رسد، بحران مالی جهانی تقاضای اقتصادی را به سرعت کاهش می دهد.

۲۰۱۰ – نشت نفت BP Horizon

۲۰۱۵ – نفت گلوت. اثربخشی و انفجار تولید نفت در ایالات متحده به دلیل پیشرفت در شکستگی هیدرولیکی منجر به مازاد عرضه جهانی نفت می شود. ایالات متحده ممنوعیت صادرات نفت را که برای حفاظت استراتژیک از ذخایر نفت داخلی اعمال شده بود، لغو می کند.

سقوط قریب الوقوع قیمت نفت در نهایت منجر به ادغام تولیدکنندگان صنعت نفت شد.

 

تاریخچه قیمت نفت

دوره اول بازاری بسیار پرنوسان را نشان داد که با یک بازار جدید ناسازگار به نظر نمی رسید، هجوم طلای تماما (سیاه) – که شاهد افزایش قیمت ها از نزدیک به صفر به بیش از ۷ دلار در هر بشکه بود تا اینکه در سال ۱۸۸۰ سقوط کرد.

در این زمان، انحصار استاندارد اویل بر بازار نفت و فرآورده های پالایش شده مسلط شده بود و به دوره ای از ثبات قیمت منجر شد (اگرچه برای رقابت عالی نبود).

این واقعیت که قیمت نفت برای مدت طولانی بسیار پایین ماند، ممکن است نشانگر بهتری از سودی باشد که استاندارد اویل از محصولات پالایش شده به دست آورده است تا آنچه شما فکر می کنید کمبود تقاضا بود.

دوره دوم در تاریخ قیمت نفت تقریباً برای ۱۰۰ سال هیچ نوسانی یا افزایش قیمت واقعی را نشان نمی‌دهد، علی‌رغم رشد مستند به خوبی تقاضا از انقلاب صنعتی.

سرانجام، دوران پرنوسان کنونی قیمت نفت در سال ۱۹۷۰ با تحریم نفتی اعراب، تشکیل اوپک، تکامل شکست هیدرولیکی آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

تاریخچه نفت: عصر شرکت های بزرگ

برای درک چگونگی عملکرد صنعت نفت و گاز، همچنین مهم است که بدانیم چگونه در طول زمان تغییر کرده است. عامل کلیدی در توسعه صنعت این است که چه کسی دارایی کلیدی، ذخایر نفت و گاز را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید:  نفت در سه ماه گذشته ۳۰ درصد گران شد

تاریخ صنعت نفت یکی از تغییرات اساسی در کنترل و تسلط است.

استاندارد اویل، رویال داچ شل، و بریتیش پترولیوم: سوپر عمده‌های اصلی

جان دی. راکفلر که حرفه خود را در پالایشگاه آغاز کرد، در سال ۱۸۶۵ با تشکیل شرکت استاندارد اویل به اولین “بارون” صنعت تبدیل شد. تا سال ۱۸۷۹، استاندارد اویل نه تنها ۹۰ درصد از ظرفیت پالایش آمریکا، بلکه خطوط لوله و سیستم های جمع آوری آن را نیز کنترل می کرد.

در پایان قرن نوزدهم، سلطه استاندارد اویل به اکتشاف، تولید و بازاریابی افزایش یافت. امروزه اکسون موبیل جانشین شرکت نفت استاندارد است.

در حالی که راکفلر در حال ساختن امپراتوری ایالات متحده بود، خانواده های نوبل و روچیلد برای کنترل تولید و پالایش ثروت های نفتی روسیه با یکدیگر رقابت می کردند.

روچیلدها در جستجوی یک شبکه حمل و نقل جهانی برای بازاریابی نفت سفید خود، اولین تانکرهای نفت را از یک تاجر بریتانیایی، مارکوس ساموئل، سفارش دادند. اولین مورد از این تانکرها Murex به نام یک نوع صدف دریایی نام گرفت و به گل سرسبد شرکت حمل و نقل و تجارت شل تبدیل شد که ساموئل در سال ۱۸۹۷ آن را تشکیل داد.

رویال داچ پترولیوم در اواخر دهه ۱۸۰۰ در هند شرقی هلند شروع به کار کرد و تا سال ۱۸۹۲ عملیات تولید، خط لوله و پالایش را یکپارچه کرد. در سال ۱۹۰۷، رویال داچ و حمل و نقل و تجارت شل با تشکیل گروه رویال داچ شل موافقت کردند.

همچنین در سال ۱۹۰۷، کشف نفت در ایران توسط یک معدن‌کار سابق طلای بریتانیایی و یک شاه خاورمیانه‌ای منجر به تشکیل شرکت نفت انگلیس و ایران شد.

دولت بریتانیا ۵۱ درصد از شرکت را در سال ۱۹۱۴ خریداری کرد تا از نفت کافی برای نیروی دریایی سلطنتی در سال های منتهی به جنگ جهانی اول اطمینان حاصل کند. این شرکت در سال ۱۹۵۴ به بریتیش پترولیوم تبدیل شد و اکنون BP است.

امروزه، این سه شرکت – ExxonMobil، Shell و BP – به عنوان “ابر بزرگ” اصلی در نظر گرفته می شوند.

در ایالات متحده، کشف میدان Spindletop در تگزاس در سال ۱۹۰۱، سرانجام شرکت هایی مانند نفت خلیج فارس، تکساکو و دیگران را به وجود آورد. تسلط ایالات متحده در این دوران با این واقعیت نشان داده شد که صرف نظر از اینکه نفت در کجا در جهان تولید می شد، قیمت آن در خلیج مکزیک ثابت بود.

با شروع جنگ جهانی اول، نفت به یک منبع انرژی استراتژیک و یک جایزه عظیم ژئوپلیتیک تبدیل شد. در دهه ۱۹۳۰، گلف اویل، بریتیش پترولیوم، تکساکو و شورون در امتیازاتی مشارکت داشتند که اکتشافات بزرگی را در کویت، عربستان سعودی و لیبی انجام دادند.

بر اساس آن اکتشافات، کارتلی متشکل از هفت شرکت تشکیل شد که تجارت نفت و گاز جهان را برای بیشتر قرن بیستم کنترل می کرد. آنها که به عنوان هفت خواهر شناخته می شوند شامل: اکسون (در اصل استاندارد اویل)، رویال داچ/شل، بریتیش پترولیوم، موبیل، تکساکو، گلف و شورون بودند.

تاریخچه نفت: دوران اوپک

با شروع دهه ۱۹۵۰، تغییرات متعددی رخ داد که کنترل تولید و قیمت گذاری نفت و گاز را از «نفت بزرگ» و کشورهای مصرف کننده نفت به کشورهای تولیدکننده نفت منتقل کرد.

دولت‌های بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت، به‌ویژه در خاورمیانه و آمریکای جنوبی، شرکت‌های نفتی یکپارچه (IOC) را به عنوان ابزار کشورهای مبدأ خود (معمولاً ایالات متحده یا کشورهای اروپایی) در نظر گرفتند.

به دلایل اقتصادی و ژئوپلیتیکی، رهبران کشورهای تولیدکننده شروع به ابراز صلاحیت خود برای کنترل منابع نفت و گاز (و ثروت مرتبط با آن) کردند.

در سال ۱۹۶۰ دولت های ونزوئلا، عربستان سعودی، کویت، عراق و ایران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به منظور مذاکره با IOC در مورد تولید نفت، قیمت نفت و حقوق امتیاز آینده تشکیل دادند.

اوپک در دهه اول حضورش تاثیر کمی داشت. موج در اوایل دهه ۱۹۷۰ با تلاقی افزایش تقاضای انرژی، مذاکره مجدد معمر القذافی در مورد شرایط تجارت در لیبی و چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل تغییر کرد.

اوپک نماینده یک نیروی سیاسی و اقتصادی قابل توجه است. بر اساس برآورد آنها، ۸۱ درصد از ذخایر نفتی جهان متعلق به اعضای آنهاست.

توجه داشته باشید که عربستان سعودی اکثریت ذخایر اوپک را در اختیار دارد و پس از آن ایران و ونزوئلا قرار دارند.

خارج از اوپک، ذخایر بزرگ نفت دیگری نیز وجود دارد، از جمله دریای شمال (که توسط بریتانیا، نروژ، دانمارک، آلمان، هلند کنترل می شود)، ماسه های نفتی کانادا، و ذخایر آب های عمیق در نزدیکی برزیل و در خلیج مکزیک.

اوپک، مستقر در وین، اساساً در پاسخ به تلاش‌های شرکت‌های نفتی غربی برای کاهش قیمت نفت ایجاد شد. اوپک به کشورهای تولیدکننده نفت اجازه می دهد تا با هماهنگی سیاست ها و قیمت ها درآمد خود را تضمین کنند. عضویت در اوپک به یک کشور در چشم جامعه جهانی اعتبار می بخشد.

ایالات متحده از نظر تاریخی اوپک را تهدیدی برای عرضه انرژی ارزان خود می‌دانست، زیرا این کارتل قادر است قیمت‌های بالای نفت را در بازار جهانی به دلخواه خود تعیین کند. علاوه بر این، سیاست فعلی ایالات متحده برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه تحت سلطه اوپک می تواند مشکلات دیپلماتیکی را با کشورهای مرتبط با منافع ایالات متحده ایجاد کند.

احتیاط با مشارکت اوپک این است که کشورهای عضو نمی توانند سهمیه های تولید را تعیین کنند. این می تواند دردسرساز باشد زیرا منافع سیاسی و ملاحظات اقتصادی از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است.

امروزه اعضای اوپک الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا هستند.

در نهایت، قدرت اوپک نه تنها کنترل تولید و قیمت گذاری را از IOC های غربی به کشورهای تولیدکننده تغییر داد، بلکه نشان دهنده آغاز عصر امروز شرکت ملی نفت (NOC) بود.

تاریخچه نفت: عصر شرکت ملی نفت

کاهش عرضه، تقاضای فزاینده، قیمت بالای نفت خام و گاز طبیعی و تغییرات جوی ژئوپلیتیک به تسلط فزاینده شرکت های ملی نفت کمک کرد.

این دنیای جدید به طور فزاینده ای پیچیده و سیاسی شده است و ونزوئلا و روسیه نمونه هایی از آنها هستند.

تصمیم هوگو چاوز در سال ۲۰۰۷ برای کنار گذاشتن قراردادهای تولید و سایر اشکال همکاری با IOCs در ونزوئلا، کنترل تولید فعلی PDVSA (شرکت ملی نفت ونزوئلا) و دسترسی دولت به ذخایر را تشدید کرد.

این امر اساساً در روسیه صادق است، جایی که دولت موقعیت گازپروم، شرکت گازی تحت کنترل دولت را تا حدی که قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی نفت را لغو کرده است، تقویت کرده است.

در سال ۱۹۷۲، شرکت‌های بین‌المللی نفت و شرکت‌های مستقل بزرگ، ۹۳ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند، در حالی که شرکت‌های ملی نفت ایران، ۷ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دادند.

امروزه این توازن کاملاً معکوس شده است و شرکت‌های ملی نفت اکنون ۷۳ درصد از کل تولید نفت و گاز جهان را کنترل می‌کنند.

تاریخچه نفت: دوران غیر متعارف

پیشرفت های تکنولوژیکی در تولید غیرمتعارف نفت و گاز در ۱۵ سال گذشته چشم انداز انرژی آمریکای شمالی را تغییر داده است.

این تحولات همچنین فرصت‌های جدید گسترده‌ای را در سراسر جهان گشوده و پویایی عرضه جهانی و رژیم‌های سیاسی از جمله تسلط اوپک را پیچیده کرده است.

این پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌های حفاری افقی، مهندسی زیر دریا (به‌ویژه تولید آب‌های عمیق) و شکستگی هیدرولیکی به دست آمده‌اند.

بوم گاز آمریکای شمالی

شکستگی هیدرولیک یا شکستگی، فرآیند تزریق آب، مواد شیمیایی و ماسه به چاه است. شکستگی های حاصل در سازندهای سنگ شیل اطراف، امکان خروج هیدروکربن ها را فراهم می کند.

در سال ۱۹۹۷، میچل انرژی اولین فرک اسلیک واتر را اجرا کرد. این روش به طور قابل ملاحظه ای هزینه چاه های شکست هیدرولیکی را کاهش داد و منجر به رونق تولید نفت و گاز آمریکای شمالی شد.

طی ده سال بعد، این تکنیک کامل شد و با پیشرفت‌هایی در حفاری افقی همراه شد. تولید حاصل، همراه با کندی اقتصاد جهانی در آن زمان، منجر به کاهش ۸۵ درصدی قیمت گاز طبیعی داخلی شد – از بیش از ۱۳.۰۰ دلار به ازای هر mmBtu در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۲.۰۰ دلار در سال ۲۰۱۲.

در حالی که این قیمت‌ها برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز هستند، مزیت رقابتی کم‌هزینه‌ای در تولید و پالایش مواد شیمیایی ایجاد کرده‌اند که پیامدهای جهانی دارد.

سایر اثرات کاهش مداوم قیمت گاز طبیعی عبارتند از:

تغییر سریع از نیروگاه های زغال سنگ به گاز (با انتشار کمتر در نتیجه بیشتر)

ارزیابی مجدد جریان گاز طبیعی مایع (LNG) با تغییر ایالات متحده از واردکننده به صادرکننده

تبدیل سریع به گاز طبیعی به عنوان سوخت حمل و نقل برای ناوگان تجاری (و وسایل نقلیه مسافربری به مراتب کمتر)

اثر نامطلوب بر اقتصاد انرژی های تجدیدپذیر زیرا نیروگاه های گازسوز نسبت به زغال سنگ ارزان و تمیز کار می کنند.

شکستگی هیدرولیک در عرصه های سیاسی و زیست محیطی بدون مناقشه نبوده است. این فرآیند بسیار پر آب است و شکستن یک چاه می‌تواند تا ۵ میلیون گالن آب مصرف کند.

برخی از مناطق رایج حفاری در حال حاضر با مشکلات محلی تامین آب مواجه هستند که منجر به نگرانی‌هایی در مورد کاهش منابع آب و نیاز به خرید آب می‌شود. علاوه بر این، تأثیر مواد شیمیایی در سیال فرکینگ بر ذخایر آب زیرزمینی، علاوه بر تصفیه آب فرک استفاده شده، از دیدگاه زیست‌محیطی برای جوامع محلی نگران‌کننده بوده است.

این نگرانی ها منجر به استفاده نابرابر از این فناوری از ایالتی به ایالتی دیگر و کشوری به کشور دیگر شده است زیرا سیاستمداران حوزه های متضاد را می سنجید. این پویایی های در حال تغییر هنوز در بازار جهانی در حال ارزیابی هستند.

تأثیر آن بر رژیم های سیاسی فعلی هنوز به طور کامل دیده نشده است زیرا کشورهایی مانند ایالات متحده به دنبال امکان استقلال انرژی هستند. تولید نفت و گاز آمریکا بیش از هر زمان دیگری در ۲۰ سال گذشته بوده است و کشورهای صادرکننده نفت این تحولات را زیر نظر دارند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.