کد خبر : 5066
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 15:02

شاخص کل بورس در پله یک میلیون و 970 هزار واحدی؛

بورس در مدار نزولی به استقبال هفته آینده رفت/ پالایشی‌ها یک‌پارچه سرخ‌پوش شدند

بورس در مدار نزولی به استقبال هفته آینده رفت/ پالایشی‌ها یک‌پارچه سرخ‌پوش شدند
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بیش از 10 هزار واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن را نیز به سمت منفی بازار کشاند. در میان نمادهای پتروشیمی نیز تنها یک نماد توانست افزایش قیمت را رقم بزند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران در ادامه روند نوسانی و هیجانی خود در روزهای اخیر، در معاملات امروز به روند نزولی روز گذشته خود ادامه داد و این بار شاخص کل هم‌وزن را نیز با خود همراه کرد.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان بازار امروز افتی ۱۰ هزار و ۶۶۷ واحدی معادل ۰.۵۴ درصد را رقم زد و معاملات اولین هفته آبان ماه را در سطح یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی به پایان رساند.

شاخص کل ‌هم‌وزن نیز که در بازار دیروز توانسته بود بر خلاف شاخص کل، صعودی شود، امروز در سمت منفی بازار قرار گرفت و افتی ۱.۴۹ درصدی را به پایان رساند.

به علاوه تابلو معاملات بورس نشان می‌دهد که معامله‌گران در بازار امروز مجموعا ۶.۵ میلیون برگه سهم و حق تقدم رد و بدل کرده و ارزش معاملات خرد را به سه هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان رسانده‌اند. همچنین خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز نیز معادل ۷۷۵ میلیارد تومان بود.

یکه‌تازی «دهدشت» در گروه پتروشیمی

معاملات بورس امروز در صنعت پتروشیمی به طوری دنبال شد که نماد پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با رشد قیمت ۰.۷۸ درصدی، تنها نماد صعودی گروه خود بود و ۲۹ نماد دیگر این صنعت شاهد افت قیمت بودند. 

در این میان، سهام شرکت‌های پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۲.۵۵ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۲ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین سقوط قیمت در معاملات امروز پتروشیمی‌ها را رقم زدند.

از سوی دیگر، سریال خروج سهامداران حقیقی از شرکت پتروشیمی نوری، در بازار امروز نیز ادامه یافت و نوری پس از آنکه با دستور ناظر بازار در معاملات امروز بازگشایی شد، خروج پول ۱۰.۵ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی را شاهد بود.

تداوم خروج پول سنگین از پرچمداران پالایشی

نخستین هفته معاملاتی آبان ماه در شرایطی به پایان رسید که امروز هیچ یک از نمادها پالایشی نیز نتوانستند در مدار صعود قرار بگیرند و به جز نفت ایرانول (شرانل) که روی صفر تابلو معامله شد، باقی نمادهای این صنعت، منفی خوردند. با این وجود این افت در بخش عمده این نمادها اندک بود و تنها یک نماد کاهش قیمتی بیش از یک درصد را متحمل شد. 

بیشتر بخوانید:  پتروشیمی شیراز در صدر و پتروشیمی آبادان در قعر جدول تولید/ پتروشیمی‌ کرمانشاه بیشترین و خراسان کمترین درآمد ماهانه را ثبت کردند

در بین این نمادهای نزولی، سهامداران نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۷۷ درصد، شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۶۶ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۰.۶۱ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۴۲ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش کمتر از ۱۴۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۸۹ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

به علاوه امروز سه پرچمدار گروه پالایشی باز هم بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) معادل ۴۲.۱ میلیارد تومان بود و این مبلغ برای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت تهران (شتران) نیز به ترتیب معادل ۱۸.۶میلیارد تومان و ۱۳.۹ میلیارد تومان رقم خورد.

ادامه افت نمادهای گروه شیمیایی

در بازار امروز، معاملات گروه شیمیایی نیز تفاوت چندانی دیگر صنایع بررسی شده نداشت و اغلب نمادهای حاضر در این گروه، در یک روند نزولی حرکت کردند. شاخص گروه محصولات شیمیایی نیز در پایان معاملات، کاهشی ۰.۳۳ درصدی را رقم زد. همچنین امروز ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۲۳۳ میلیارد تومان رسید و بیش از ۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از این نمادها خارج شد.

تابلوی معاملات گروه شیمیایی نشان می‌دهد که امروز تنها هفت نماد این گروه صعودی بوده‌اند و ۵۱ نماد بازدهی منفی ثبت کرده‌اند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۰.۶۳ درصد، تولید سموم علف‌کش (شسم) با ۰.۵۹ درصد و معدنی املاح ایران (شاملا) با ۰.۲۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند. 

در طرف دیگر اما سه نماد گلتاش (شگل)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با افت به ترتیب، ۶.۴۳ درصد، ۴.۹۶ درصد و ۴.۹۱ درصدی، شدیدترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند. 

همچنین نماد کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) در بازار امروز گروه شیمیایی، بیشترین خروج پول در میان هم‌گروهی‌های خود را شاهد بود؛ طوری خالص خروج پول حقیقی از این نماد به بیش از ۷.۳ میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.