کد خبر : 16958
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 13:03

بهره‌برداری بیش از ۵۰ هزار پورت فیبر نوری

بهره‌برداری بیش از ۵۰ هزار پورت فیبر نوری
آیین بهره‌برداری بیش از ۵۰ هزار پورت فیبر نوری امروز با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و سایر مسئولان برگزار شد.

به گزارش انرژی پرس،  علی ملک‌جعفریان – مدیر مخابرات تهران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: طبق بررسی ما در استان تهران، مصرف اینترنت ۸۰ درصد بود و ۲۰ درصد ترافیک داخلی وجود داشت اما الان ترافیک داخلی ۵۰ درصد شده و این به معنی کار آفرینی است.

وی افزود: با توجه به رشد تکنولوژی نیاز مردم افزایش پیدا کرده است و دولت سیزدهم مسئله فیبر نوری را از همان ابتدا در دستور کار خود قرار داد و مخابرات هم این هدف را  دنبال کرد. مخابرات ایران در این موضوع دو هدف مهم از جمله نجما و دیجیتما را پیگیری و در دستور کار خود قرار داد.

ملک جعفریان گفت: برای طرح نجما سال گذشته ۲۲ افتتاح داشتیم؛ امروز این پروژه را در بالغ بر ۳۰۰ ساختمان با معدل ۱۷۰ واحد مسکونی افتتاح می کنیم.

در ادامه مجید سلطانی – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: خوشحالیم در بیست و سومین افتتاح پروژه نجما در استان تهران هستیم. شرکت مخابرات ایران بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و  شبکه پیچیده، گسترده، پایدار را در نقاط مختلف کشور پیاده کرد.

وی افزود: این شبکه که بی‌بدیل بوده و شاید قابل جایگزین نباشد، از مراکز استان‌ها تا روستاها گسترده شده است. پروژه‌ای که امروز به عنوان نجما افتتاح می کنیم، لایه دسترسی است. اما شبکه مخابرات برای تجهیز حوزه ارتباطات چهار لایه دارد که لایه آخر دسترسی است و باید همه لایه ها توسعه پیدا کند.

سلطانی توضیح داد: طرح نجما را سال ۱۴۰۱ شروع کردیم اما فیبر نوری لایه دسترسی سال ۱۳۹۵ آغاز شد که به دلیل برخی مقررات گذاری اشتباه، کار توسعه در شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۶ رو به افول رفت؛ اگرچه توانمندی آن وجود داشت. اما در  دولت سیزدهم دوباره موضوع فیبر نوری در لایه دسترسی کلید خورد و به آن توجه شد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه هدفگذاری ما ایجاد ۳.۵ میلیون پوشش تا پایان سال ۱۴۰۳ است که به دستورالعمل‌های سازمان تنظیم مقررات می‌تواند تا هفت میلیون پوشش نیز برسد، تشریح کرد: شرکت مخابرات ایران بورسی و سهامی عام است؛ چیزی برای پنهان کردن نداریم و خیلی راحت می‌توان درباره جزئیات صحبت کرد. در بخش اینترنت ثابت فشار مالی سنگینی به شرکت مخابرات ایران وارد شد اما وظیفه ما بود که در راه توسعه و پیشرفت با منابعی که داریم به شکل جهادی کار کنیم.

وی گفت: در این لحظه از برنامه عقب نیستیم و در بسیاری از استان‌ها از برنامه جلوتریم. در کنار طرح نجما یک طرح دیگر با نام طرح توسعه فیبر نوری در دستور کار ما قرار گرفته است که در حال انجام است.

سلطانی افزود: پس از طرح نجما، طرح دیگری به نام طرح تحول بنیادین شبکه مخابرات ایران (توبی) در تهران داریم تا همان لایه‌های شبکه را برابر با تجهیزات به روزی که در دنیا در حال استفاده است، بازسازی و نوسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پایان تصریح کرد: وظیفه اصلی در بخش زیرساخت ارتباط بر عهده شرکت مخابرات ایران است. بحث مهم این است که الان سرعت را برای مردم بالا می‌بریم؛ اما باید سرویس مناسب و متنوع برای مشترکین ایجاد شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.