کد خبر : 19300
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مرداد 1403 - 10:29

بهانه های عجیب وزیر نیرو برای ناترازی برق

بهانه های عجیب وزیر نیرو برای ناترازی برق
اقلیم تغییر کرد، درجه حرارت بالا رفت، مصرف زیاد شد و سیستم‌های سرمایشی هم پرمصرف بودند. اینها همه دلایلی است که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم که تا پایان دوره وزارت او روزهای زیادی باقی نمانده، از دلیل ناترازی و خاموشی‌هایی که در برخی نقاط کشور اتفاق افتاده، ردیف کرده است.

به گزارش انرژی پرس، ناترازی برق، هرچند مشقت زیادی برای بخش خانگی نداشته- به جز قطع‌شدن‌های ناگهانی و نه دائمی- برای صنایع کشور بیشترین زیان را در پی داشته است. با شروع فصل گرما صنایع کشور عمدتا با ۴۰‌درصد ظرفیت کار می‌کنند و برخی‌ها اصلا برق ندارند و تعطیل کرده و به خانه رفته‌اند تا هوا خنک شود. اتفاقی که در هیچ جای دنیا برای بخش تولید نمی‌افتد. در ایران اما به دلیل داشتن منابع غنی انرژی، این اتفاق اصلا هم عجیب نیست، به‌خصوص اگر پای بهانه‌ها در میان باشد؛ از تغییرات اقلیمی تا قصور مصرف‌کنندگان.

وزیر نیرو تغییر اقلیم و در پی آن «رشد متوسط درجه حرارت» کشور و «بالا رفتن کمینه دمای هوا» و ۲۴ساعته شدن فعالیت سیستم‌های سرمایشی را عامل تشدید مصرف برق کشور عنوان کرد و گفت: بدبینانه‌ترین سناریوی اوج بار مصرف برق در دوره اوج بار مصرف امسال ۶‌درصد پیش‌بینی شده بود که در عمل به ۹‌درصد رسیده است.

علی‌اکبر محرابیان دیروز در آخرین نشست خبری خود در مقام وزیر نیروی دولت سیزدهم به تشریح دستاوردهای خود و به نوعی دفاع از عملکردش در سه سال گذشته پرداخت. او با ذکر مقدمه‌ای از آنچه تحت عنوان تغییرات اقلیمی در دنیا اتفاق افتاده است، گفت: مساله تغییرات اقلیمی بسیار جدی است، این پدیده شرایط حدی هر جامعه‌ای را تغییر می‌دهد و موضوع آب و انرژی یک بخش این مساله است. افزایش تعداد و شدت سیلاب‌ها و نیز گسترش خشکسالی‌ها از اثرات تغییرات اقلیمی است. این تغییرات که با اوج‌گیری دمای هوا در جهان و ایران همراه شده، موجب شده تا در تابستان امسال رشد مصرف برق از ۴‌درصد در سال به ۹‌درصد افزایش یابد. این در شرایطی است که ۹‌درصد ۸۰‌هزار مگاوات عدد بزرگی معادل ۷۰۰۰‌مگاوات است که به معنی ۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی است.

او افزود: ایران برای عبور موفق از پیک تابستان و تامین برق پایدار همه بخش‌ها در سراسر کشور، سه سناریوی خوش‌بینانه (۳‌درصد رشد مصرف)، میانه
(۵/۴‌درصد رشد مصرف) و بدبینانه (۶‌درصد رشد مصرف) را پیش‌بینی کرد؛ این سناریوها براساس تراز رشد مصرف طی ۳۰ تا ۵۰‌سال اخیر تحلیل و با آخرین فناوری‌ها تدوین شده است؛ این در حالی است که رشد مصرف به ۹درصد رسید. از طرفی، رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالا رفتن کمینه دمای هوا دوعامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق است، به‌طوری که متوسط رشد دمای مرداد امسال برابر با ۶/۲‌درجه افزایش یافته، این در شرایطی است که با هر یک‌درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق ۱۸۰۰‌مگاوات افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  پیشنهاد وزیر نیرو: مردم از پنکه استفاده کنند

وزیر نیرو درباره تاثیر بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور بر مصرف آب و برق نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته زمانی که دمای هوا مثلا در شب و ساعات غیر اوج بار کاهش می‌یافت، اگر سیستم سرمایشی کولر گازی بود به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شد و اگر کولر آبی بود با قرار گرفتن روی دور کند، مصرف آب و برق کاهش می‌یافت، اما در حال حاضر با بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور، سیستم‌های سرمایشی خاموش نمی‌شود و مصرف برق افزایش قابل‌توجهی می‌یابد. در شرایط عادی و کمینه دمای هوا انتظار می‌رود سیستم‌های سرمایشی طی ۱۲‌ساعت عصر و شب در حالت کند و خاموش قرار گیرد، اما با بالا رفتن این شاخص، کولرهای آبی و گازی به صورت ۲۴‌ساعته فعال هستند که با افزایش مصرف آب و برق همراه است.

محرابیان در ادامه ریشه هر نوع ناترازی را نشأت گرفته از اقتصاد کشور دانست و گفت: ناترازی در انرژی به دلیل عدم تعادل در موضوع اقتصاد است. «نرخ» در کفه ناترازی مثل ترمز خودرو عمل می‌کند. مدیریت مصرف برق در کشورهای توسعه‌یافته از طریق قیمت‌گذاری اوج مصرف دنبال می‌شود، به‌گونه‌ای که قیمت انرژی در ساعات اوج مصرف بعضا از ۶سنت در شرایط عادی تا دودلار افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود مصرف‌کنندگان به صورت خودکار مصرف خود را کاهش دهند. این امر به پایداری شبکه برق کمک می‌کند‌ و در اوج بارمصرف، صنایع انرژی‌بر در کشورهایی مانند کانادا میزان مصرف خود را ۵۰درصد کاهش می‌دهند.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.