کد خبر : 5872
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 - 13:35

بزرگترین واردکنندگان نفت در ۲۰۲۳ کدامند؟

بزرگترین واردکنندگان نفت در ۲۰۲۳ کدامند؟
بر اساس آمارهای ارائه شده، چین، آمریکا و هند بزرگترین واردکنندگان نفت در سال 2023 بوده‌اند.

به گزارش انرژی پرس، در نیمه دوم قرن بیستم، بازار جهانی نفت تحت تسلط گروهی از شرکت‌های چند ملیتی انگلیسی-آمریکایی موسوم به «هفت خواهر» بود و بنابراین به امید اعمال قدرت بیشتر بر منابع خود، کشورهای نفت خیز ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا با هم متحد شدند و اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) را در کنفرانس بغداد در سال ۱۹۶۰ ایجاد کردند. این کشورها متوجه شدند که منابع تجدیدناپذیری دارند و اگر با یکدیگر رقابت کنند، قیمت نفت بسیار کاهش می‌یابد و در نهایت باعث می‌شود که کالای گرانبها اما محدودشان زودتر تمام شود.

در حال حاضر، این سازمان شامل ۱۳ عضو است که عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده است و تقریباً یک سوم از کل تولید نفت اوپک را تامین می کند. در سال ۲۰۲۱، اوپک تخمین زد که ۸۰ درصد از ذخایر اثبات شده نفت خام جهان در کشورهای عضو آن مستقر است و این باعث می شود این سازمان نفوذ قابل توجهی بر چشم انداز انرژی جهانی داشته باشد.

 

بازار جهانی نفت و گاز:

ارزش بازار جهانی نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ به ۶.۹۹ تریلیون دلار رسید و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ به ۸.۶۷ تریلیون دلار افزایش یابد. بر اساس این پیش بینی بزرگترین منطقه در سهم بازار جهانی نفت و گاز، آسیا و اقیانوسیه است و آمریکای شمالی در رتبه دوم قرار دارد.

 

عوامل اصلی رشد این صنعت شامل افزایش تقاضا برای نفت و گاز، رقابت فزاینده در صنعت، سرمایه مالی و نظارت عمومی است. علاوه بر این، افزایش فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز و افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی نیز پیش‌بینی می‌شود که باعث رشد این صنعت شود.

 

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین:

پس از حمله پوتین به اوکراین در سال گذشته، سیاستگذاران غربی قول دادند که به کرملین با “تحریم های جهنمی” پاسخ دهند. با این حال، به اصطلاح جهنم هنوز دیده نشده است.

 

در دسامبر سال گذشته، ایالات متحده به همراه اتحادیه اروپا، G7 و استرالیا محدودیت ۶۰ دلاری در هر بشکه را برای هزینه هایی که روسیه می تواند برای نفت خود دریافت کند، اعمال کردند. این سقف به منظور محروم کردن دولت پوتین از درآمد برای تامین مالی عملیات نظامی در اوکراین طراحی شده بود و آن را مجبور می کرد نفت خود را با تخفیف بفروشد یا یک شبکه حمل و نقل جایگزین پرهزینه پیدا کند.

اگرچه ضربه اولیه تحریم ها منجر به کسری ۲۵ میلیارد دلاری در بودجه روسیه در ابتدای سال شد، اما اثرات آن به طرز چشمگیری محو شده است، زیرا کرملین متعاقباً آموخته است که با دور شدن از کشتیرانی و خدمات غربی بهتر این تحریم ها را دور بزند. این کار را با استفاده از ناوگان گسترده ای از نفتکش ها انجام داده است که وضعیت مالکیت و بیمه نامشخصی دارند و بنابراین سقف قیمت ۶۰ دلاری همیشه رعایت نمی شود. در نتیجه آن، همراه با پویایی مطلوب قیمت، درآمد انرژی دولت روسیه از سپتامبر تا اکتبر سال جاری بیش از دو برابر شده و به ۱۷.۶۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

یکی از بزرگترین بازیکنانی که از این موقعیت بهترین استفاده را کرده، چین است. غول آسیای شرقی علیرغم اقتصاد ضعیف امسال حجم بی سابقه نفت وارد کرده است، زیرا از نفت خام ارزان روسیه برای ایجاد ذخایر و صادرات محصولات پالایشی استفاده می کند. در نیمه اول سال جاری، چین ۲.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرد که بالاتر از ۱.۸۸ میلیون بشکه در روز از عربستان سعودی بود که روسیه را به بزرگترین تامین کننده نفت خام چین در سال جاری تبدیل کرد. برای جلوگیری از نقض تحریم های غرب، پالایشگاه های چینی از تاجران واسطه برای رسیدگی به حمل و نقل و بیمه نفت خام روسیه استفاده می کنند.

 

این نشان می‌دهد که چگونه جنگ در اروپا پیامدهایی دارد که بسیار فراتر از میدان جنگ است، بنابراین اتحادهای ژئوپلیتیکی جدیدی ایجاد می‌کند و منجر به یکی از بزرگترین تغییرات در بازار جهانی انرژی در دهه‌های اخیر شده است.

 

شرکت های بزرگ نفتی سبز می شوند:

با ادامه تشدید فجایع اقلیمی، ضرورت رسیدن به انتشار کربن صفر بیش از هر زمان دیگری حیاتی می شود. در نتیجه، با پیروی از نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های نفت و گاز متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به انتشار کربن صفر دست یابند.

از جمله این بازیگران کلیدی، شرکت اکسون موبیل (NYSE:XOM) – بزرگترین تولیدکننده نفت در ایالات متحده – است که سال گذشته هدف خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در عملیات نفت و گاز خود به صفر تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد. این غول نفتی اعلام کرد که شعله ور شدن معمول گاز طبیعی و نشت متان را از تاسیسات خود حذف خواهد کرد و از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی استفاده می کند. علاوه بر این، این شرکت مستقر در تگزاس همچنین در یک بازه زمانی شش ساله تا سال ۲۰۲۷، ۱۷ میلیارد دلار در فناوری‌های انتشار کربن کمتر مانند جذب و جداسازی کربن و هیدروژن سرمایه‌گذاری کرده است.

 

در واقع، شرکت اکسون موبیل اقدامات قابل توجهی را برای به حداقل رساندن ردپای کربن خود در چند سال گذشته انجام داده است، از جمله ارزیابی تأثیر بالقوه انتشار گازهای گلخانه ای آن بر جوامعی که در آن فعالیت می کند. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای گزارش‌شده ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن تقریباً ۲۴ درصد در دارایی‌های عملیاتی کاهش یافت. این شرکت همچنین نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه آب را در سال ۲۰۲۱ بازیافت کرد که به آن امکان داد تقریباً نیمی از نیاز آبی خود را برای عملیات خود جبران کند.

 

به طور مشابه، در سال ۲۰۲۱، شرکت شورون (NYSE:CVX) نیز هدف بلندپروازانه ای را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عملیاتی به صفر تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرد و قبلاً اقدامات مختلفی را برای کاهش انتشار کربن خود از جمله سرمایه گذاری در هیدروژن آبی و سبز و جذب کربن اجرا کرده است. این شرکت متعهد شده است تا سال ۲۰۲۸، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا ردپای کربن خود را کاهش دهد.

 

شرکت شورون (NYSE:CVX) معتقد است که پیاده‌سازی یک سیستم قیمت‌گذاری جهانی کربن انگیزه کلیدی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌های کم کربن و افزایش فناوری‌های انتقال انرژی است. ایده مالیات بر انتشار کربن به طور گسترده در برخی از بازارهای بزرگ مانند اروپا و بریتانیا حمایت می شود، اما در برخی دیگر، به ویژه ایالات متحده، همچنان یک بحث سیاسی است. تعهد شورون به استفاده از راه‌حل‌ها و خدمات انرژی موجود و در حال ظهور نشان‌دهنده تعهد آن به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به آینده‌ای پایدارتر است. شرکت شورون (NYSE:CVX) در میان بهترین انتخاب‌های سهام وارن بافت برای مبتدیان قرار دارد.

 

با این اوصاف، در ادامه به واردکنندگان برتر نفت در سال ۲۰۲۳ اشاره می‌شود.

روش شناسی:

برای جمع‌آوری داده‌های این مقاله، به پایگاه داده Comtrade سازمان ملل، به دنبال کشورهای واردکننده برتر نفت در جهان، مراجعه کرده‌ایم. کشورهای زیر بر اساس ارزش کل واردات نفت خام خود (HS Code 2709) در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی شده‌اند. از آنجایی که مصرف نفت سال به سال تغییر چندانی نمی‌کند مگر اینکه تغییر اقتصادی بزرگی رخ دهد، ترتیب نسبی کشورها به طور کلی در سال ۲۰۲۳ نیز به همین شکل باقی می ماند.

۲۵- فنلاند

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۷.۳۵ میلیارد دلار

 

فنلاند هیچ منبع شناخته شده ای از زغال سنگ، نفت خام یا گاز طبیعی ندارد و در نتیجه حدود ۴۴ درصد از نیاز انرژی آن از طریق واردات تامین می شود. ملت اروپای شمالی برای نیازهای خود به شدت به واردات نفت روسیه وابسته بود، اما از زمان حمله به اوکراین، فنلاند نفت روسیه را با نفت نروژ، بریتانیا و ایالات متحده جایگزین کرده است.

 

۲۴-  استرالیا

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۷.۳۷ میلیارد دلار

 

تولید نفت استرالیا از سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است، زیرا توسعه‌های جدید ذخایر نتوانسته است با نرخ کاهش در میادین موجود مطابقت داشته باشد و بنابراین The Land Down Under برای حدود ۹۱ درصد از مصرف سوخت خود به واردات متکی است.

 

استرالیا همچنین واردات، خرید یا حمل و نقل نفت، گاز، فرآورده های نفتی تصفیه شده و زغال سنگ روسیه را از آوریل ۲۰۲۲ ممنوع کرده است.

 

۲۳- پرتغال

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۷.۷۶ میلیارد دلار

 

در پرتغال، مصرف سوخت طی چهار ماهه اول سال جاری به رکورد یک دهه گذشته رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافت و این کشور را در میان واردکنندگان برتر نفت خام قرار داد.

 

شرکت نفت پرتغال Galp Energia در سال ۲۰۲۲ رکورد سود سالانه ۱.۶۴ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت نفت و حاشیه های پالایشی بود.

 

۲۲- اسرائیل

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۹.۷۵ میلیارد دلار

 

اسرائیل تقریباً بدون تولید نفت خام یا میعانات داخلی، حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز نفت خام در سال جاری وارد کرده است که بیشتر از قزاقستان و آذربایجان است. در اوایل ماه جاری، رهبر ایران، درخواست‌هایی مبنی بر تحریم نفت اسرائیل پس از درگیری‌های غزه داشت، اما اوپک هیچ اقدام فوری در این زمینه برنامه‌ریزی نکرده است.

 

۲۱- برزیل

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۰.۱۵ میلیارد دلار

 

اگرچه برزیل بزرگترین تولید کننده نفت در آمریکای لاتین است، این کشور به واردات محصولات نفتی برای تامین تقاضای فزاینده داخلی و جبران یارانه های قیمت سوخت ادامه می دهد. غول نفتی دولتی برزیل پتروبراس نیز باید با واردکنندگان رقابت کند و برنامه استراتژیک پنج ساله آینده آن بر خودکفایی کشور در تولید بنزین و گازوئیل متمرکز خواهد بود.

 

برزیل بزرگترین واردکننده نفت در آمریکای جنوبی است.

 

۲۰- اندونزی

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۱.۴۶ میلیارد دلار

 

با افزایش تقاضای داخلی و بلوغ میادین نفتی، اندونزی در سال ۲۰۰۴ وارد کننده خالص نفت شد. این کشور واقع در مجمع الجزایر هیچ خط لوله نفتی بین المللی و تنها چند خط لوله داخلی ندارد، بنابراین تجارت دریایی بخش مهمی از بازار نفت آن است.

بیشتر بخوانید:  تجارت برق ایران و قطر، مسیری برای توسعه مبادلات

 

اندونزی جزو ۲۰ واردکننده برتر نفت در جهان است.

۱۹- مالزی

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۲.۲۱ میلیارد دلار

 

مالزی با تولید تقریباً ۵۶۷۰۰۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در آسیا است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۸.۸ درصدی را نشان می دهد. استراتژی امنیت انرژی این کشور آسیای جنوب شرقی همیشه صادرات نفت خام شیرین ممتاز و واردات کم بوده است.

 

مالزی همچنین در میان کشورهایی با ارزان ترین قیمت گاز قرار دارد.

 

۱۸- سوئد

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۴.۹۹ میلیارد دلار

 

سوئد هیچ نفتی از خود تولید نمی کند و در ژوئن ۲۰۲۲، پارلمان سوئد قانونی را تصویب کرد که هرگونه مجوز جدید برای اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در این کشور را ممنوع می کند. این کشور اسکاندیناوی در سال گذشته حدود ۱۴.۹۹ میلیارد دلار نفت خام وارد کرد که بیشتر آن از نروژ بود.

 

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد واردات نفت خام روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

۱۷- یونان

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۵.۷ میلیارد دلار

 

از آنجایی که یونان تولید داخلی بسیار کمی دارد، نفت خام بزرگترین محصول وارداتی این کشور است که ۱۵ درصد از کل واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

 

یونان در پایان سال گذشته تصمیم گرفت مالیاتی بادآورده بر دو پالایشگاه نفت خود وضع کند و انتظار داشت حدود ۶۹۰.۸۲ میلیون دلار افزایش یابد. این کشور می خواهد از درآمدهای مالیاتی برای کمک به خانوارها در هزینه های ماهیانه غذا استفاده کند. در نتیجه یونان در میان کشورهایی با بالاترین قیمت گاز قرار دارد.

 

۱۶- کانادا

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۶.۵۲ میلیارد دلار

 

در حالی که کانادا بیش از مقدار مورد نیاز برای تامین نیازهای پالایشی داخلی خود نفت تولید می کند، برخی از پالایشگاه ها به دلایل مختلفی مانند هزینه های حمل و نقل بالاتر، دسترسی محدود به خط لوله و ناتوانی پالایشگاه ها در فرآوری نفت خام سنگین WCSB نفت خام را وارد می کنند.

 

۱۵- لهستان

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۶.۶۵ میلیارد دلار

 

با ذخایر داخلی بسیار محدود، لهستان برای تامین نیازهای انرژی خود به شدت به واردات نفت خام وابسته است. اگرچه این کشور اروپای مرکزی واردات زغال سنگ و گاز خود از روسیه را در سال گذشته متوقف کرد، اما همچنان به واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا تحت یک قرارداد بلندمدت ادامه داد.

 

در فوریه، روسیه به طور یکجانبه به این عرضه نفت به لهستان پایان داد و غول انرژی دولتی لهستان، اورلن، را بر آن داشت تا اقدام قانونی علیه روس‌ها اعلام کند.

 

۱۴- بلژیک

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۲۳.۵۷ میلیارد دلار

 

بلژیک به عنوان قطب پالایشی، به شدت به واردات نفت خام وابسته است، در حالی که بخش پالایش به این کشور اجازه می دهد تا تعداد زیادی فرآورده های نفتی تولید و صادر کند. پتروفینا SA بزرگترین شرکت نفتی در بلژیک است.

 

بلژیک در میان ۱۵ کشور برتر واردکننده نفت خام در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

 

۱۳- سنگاپور

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۳۴.۰۱ میلیارد دلار

 

سنگاپور در زمره کشورهای دارای بزرگترین ظرفیت پالایش قرار دارد. از آنجایی که این کشور ذخایر نفتی ندارد، به شدت به واردات، عمدتاً از امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و کویت وابسته است. پالایشگاه سنگاپور با ظرفیت حدود ۵۹۲۰۰۰ بشکه در روز، بزرگترین پالایشگاه اکسون در جهان است.

۱۲- فرانسه

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۳۴.۷۱ میلیارد دلار

 

فرانسه اولین کشوری است که تولید و اکتشاف نفت و گاز طبیعی را تا سال ۲۰۴۰ ممنوع کرده است. در حالی که تولید در زمان ممنوعیت در سال ۲۰۱۷ بسیار کم بود، تولید نفت و گاز طبیعی از آن زمان به بعد کاهش یافته است.

 

فرانسه در حال حاضر هفت پالایشگاه نفت در حال فعالیت دارد که مجموع ظرفیت آنها حدود ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز است.

 

۱۱- تایلند

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۳۹.۰۸ میلیارد دلار

 

با توجه به اینکه صنعت گردشگری تایلند در سال گذشته بهبود یافته بود، تقاضای بسیار زیادی برای نفت خام داشت و با کاهش ذخایر بومی، این کشور به شدت به واردات متکی است.

 

تقریباً ۳۲.۶۸ میلیارد لیتر نفت خام وارد شده توسط تایلند در سال ۲۰۲۲ از خاورمیانه و ۶.۷۹ میلیارد لیتر دیگر از خاور دور وارد شده است.

 

تایلند در فهرست ما از بزرگترین واردکنندگان نفت در رتبه یازدهم قرار دارد.

۱۰- انگلستان

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۳۹.۴۶ میلیارد دلار

 

اگرچه بریتانیا مقدار قابل توجهی نفت از منابع خود تولید می کند، پالایشگاه های آن برای فرآوری نفت خام ترش استخراج شده از دریای شمال مجهز نیستند. در نتیجه، اکثر نفت تولید داخل به سایر بازارها ارسال می شود و پالایشگاه های کشور به شدت به واردات متکی هستند.

 

اکثر نفت وارداتی به بریتانیا از نروژ می آید که سالانه حدود ۱۱.۷ میلیون تن نفت خام را به این کشور عرضه می کند.

۹- ایتالیا

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۴۴.۹۲ میلیارد دلار

 

ایتالیا دارای صنعت بزرگ پالایشی است و این کشور ظرفیت قابل توجهی برای تولید انواع سوخت و محصولات پتروشیمی از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت، روان کننده ها و مواد پتروشیمی دارد. در نتیجه ایتالیا علیرغم واردات بالای نفت خام، صادرکننده خالص قابل توجه فرآورده های نفتی است.

۸- اسپانیا

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۴۷.۷۵ میلیارد دلار

 

از آنجایی که اسپانیا تولید نفت ناچیز خود را دارد، باید تقریباً تمام مصرف خود را وارد کند و این مقدار بسیار زیادی است زیرا مدل انرژی این کشور تا حد زیادی به نفت خام بستگی دارد. بر اساس برنامه ملی انرژی و اقلیم اسپانیا (NECP) که بی طرفی کربن را در سال ۲۰۵۰ هدف قرار می دهد، مصرف نفت این کشور طی ۱۰ سال آینده ۲۳ درصد کاهش می یابد که به کاهش ۳۱ درصدی انتشار کلی گازهای گلخانه ای در این دوره کمک می کند.

۷- هلند

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۵۸.۶۷ میلیارد دلار

 

هلند یک قطب مهم انرژی در بازار شمال غربی اروپا است – نه تنها برای نفت، بلکه برای گاز طبیعی، زغال سنگ و برق. بنادر هلند نقش کلیدی در تجارت جهانی و منطقه ای انرژی ایفا می کنند و یکی از بزرگترین غلظت های پالایش نفت و سوخت های ذخیره سازی دریایی در اروپا را دارند.

 

 

از دسامبر ۲۰۲۲، نفت خام روسیه وارد هلند شده و ۳۰ درصد از واردات نفت خام در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

۶- آلمان

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۶۳.۱۵ میلیارد دلار

 

واردات نفت خام آلمان در سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت زیرا بزرگترین اقتصاد اروپا پس از بیماری همه گیر کووید-۱۹ بهبود و هزینه خرید آن با افزایش قیمت نفت افزایش یافت. روسیه، ایالات متحده و قزاقستان بزرگترین تامین کنندگان نفت خام این کشور اروپای غربی در سال ۲۰۲۲ بودند.

آلمان بزرگترین کشور واردکننده نفت در اروپا است.

۵- ژاپن

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۰۰.۹۲ میلیارد دلار

 

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است و از آنجایی که عملاً هیچ تولید نفتی برای تامین چنین ماشین آلات داخلی بزرگی ندارد، به شدت به واردات متکی است که بیش از ۹۰ درصد آن از خاورمیانه می آید. این کشور جزیره ای توسط پنج بندر اصلی نفت – چیبا، یوکوهاما، یوکایچی، میزوشیما و اوزاکا خدمات رسانی می کند.

۴- جمهوری کره

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۰۵.۹۶ میلیارد دلار

 

به دلیل منابع داخلی ناکافی، کره جنوبی تقریباً تمام انرژی خود را وارد می کند. مصرف نفت از اواخر دهه ۲۰۰۰ به طور کلی روند صعودی داشته است، به طوری که تقاضا برای نفتا به دلیل صنعت بزرگ پتروشیمی این کشور آسیای شرقی بسیار قوی است.

۳- هند

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۱۷۳.۵۲ میلیارد دلار

 

هند حدود ۸۴ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را وارد می کند و هر سال که می گذرد افزایش می یابد زیرا مصرف سوخت و سایر فرآورده های نفتی افزایش می یابد در حالی که تولید داخلی ثابت مانده است. با این حال، با ظرفیت پالایشی نزدیک به ۲۵۴ میلیون تن در سال، این کشور آسیای جنوبی همچنان صادرکننده خالص فرآورده های نفتی است.

۲- ایالات متحده آمریکا

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۲۰۴.۷۲ میلیارد دلار

 

ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت در جهان در سال ۲۰۲۳ است که ۱۴.۷ درصد از کل تولید نفت خام جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. از سواحل خلیج فارس، و بیشتر برای نفت خام سنگین و سخت تر برای پالایش وارداتی از خاورمیانه و جاهای دیگر مناسب هستند.

 

 

کانادا اکنون بیش از نیمی از واردات نفت آمریکا را به خود اختصاص داده و جایگزین اوپک به عنوان بزرگترین منبع در دهه گذشته شده است.

۱- چین

کل واردات نفت در سال ۲۰۲۲: ۳۶۶.۵۱ میلیارد دلار

چین نه تنها دومین کشور بزرگ جهان، بلکه دومین اقتصاد بزرگ جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که این کشور بزرگترین واردکننده نفت در جهان در سال ۲۰۲۳ باشد. دلیل دیگر این است که چین واردات نفت را افزایش داده و ظرفیت پالایش نیز برای فروش به سایر کشورها به ویژه در آسیا است.

چین با خرید ۸۷.۴۹ میلیون تن نفت خام در طول سال، معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز، بزرگترین خریدار نفت عربستان در سال ۲۰۲۲ بود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.