کد خبر : 18503
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1403 - 11:11

بحران انرژی؛ میراث دولت سیزدهم برای پزشکیان +فیلم

بحران انرژی؛ میراث دولت سیزدهم برای پزشکیان +فیلم
حال باید دید دولت پزشکیان برای بحران انرژی ایران به‌دنبال نسخه‌های تکراری و غلط دولت‌های پیشین است یا رویه غلط گذشته را اصلاح می‌کند؟

به گزارش انرژی پرس، صنعت برق، نفت و گاز ایران در حالی به دولت چهاردهم تحویل داده می‌شود که در ابر بحرانی از ناترازی‌ها گرفتار شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت در دولت سیزدهم، اقداماتی برای افزایش تولید نفت، توسعه میادین نفتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داد اما به اعتقاد کارشناسان کافی نبوده و به اقدامات اساسی‌تری نیاز است که دولت مسعود پزشکیان باید آن را در اولویت قرار دهد.

از خودکفایی تا واردات، داستان تلخ کسری بنزین

بنزین؛ نخستین و البته جنجالی‌ترین بحران انرژی کشور است. هرگونه تصمیم اشتباه در این مورد می‌تواند به فاجعه‌ای جبران ناپذیر ختم شود.

کسری بنزین به دلیل عدم تناسب مصرف و تولید داخلی بحران زا شده و ایران را به واردکننده بنزین تبدیل کرده، ایران به طور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند در حالی که میزان تولید آن کمتر از این رقم (به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بوده) و به طور میانگین با کسری ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز مواجه است.

این اتفاق، ضررهای اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل کرده و نیاز به واردات بنزین به ارزش ۳ میلیارد دلار در سال گذشته را به دنبال داشته است.

کمبود برق و گاز

بحران دیگر کسری انرژی مربوط به کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان است. کمبود گاز در برخی از روزهای سرد زمستان به طور متوسط به ۱۰ تا ۲۰ درصد و حتی در برخی مقاطع به ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیز می‌رسد. اما تنها نسخه دولت برای عبور از این بحران بستن شیر گاز صنایع بزرگ کشور و درنهایت افزایش گرانی و تورم است.

تمرکز بیش از حد بر گاز برای گرمایش خانگی که در ایران حدود ۹۸ درصد بوده در حالی که در سایر کشورها این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد است، این بحران را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:  افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید سالانه برق کشور

همچنین پیک مصرف برق در تابستان به بیش از ۸۰ هزار مگاوات تولیدی می‌رسد و در مقاطعی با کمبود حدود ۸ تا ۱۰ درصد مواجه است و همین امر موجب شده نیمی از کشور در فصل تابستان در خاموشی به سر ببرد، اما دولت‌ها با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده یا نشده به‌دنبال حل آن هستند. بر اساس آمار، ایران  ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق دارد.

۵ میلیون بشکه در روز، رویای دست یافتنی

از سوی دیگر در زمینه نفت نیز متخصصان معتقدند ایران توان تولید ۵ میلیون بشکه در روز را دارد اما این میزان در حال حاضر حدود ۴ میلیون بشکه در روز است و افزایش آن نیازمند سرمایه‌گذاری است

فعالان حوزه انرژی معتقدند بدون سرمایه‌گذاری خارجی، دستیابی به توسعه امکان‌پذیر نیست و ایران برای حل ناترازی و کمبود‌هایش نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد. به باور کارشناسان در حوزه نفت ایران حداقل به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند به یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز تبدیل شود.

FATF، برجام و کرسنت: موانعی که سرمایه‌گذاری خارجی را فراری می‌دهند

دولت پزشکیان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز راه دشواری در پیش دارد.

موقعیت و اعتبار ایران در چندین زمینه ازجمله پرونده کرسنت، لغو قراردادهای سوآپ، عدم عضویت در FATF و بلاتکلیفی برجام خدشه دار شد و همین موضوع موجب پرداخت جریمه‌های سنگین، بدبینی سرمایه‌گذار خارجی و عدم امکان سرمایه‌گذاری شد و این کار دولت چهاردهم را سخت می‌کند.

پزشکیان در ابتدای راه اعلام کرده اقتصاد خرد و کلان کشور از جمله اقتصاد انرژی کشور را شفاف می‌کند. موضوعی که بارها در مورد فساد و مافیای بزرگ صنعت نفت مطرح شده، از کاسبان تحریم و دلالان نفتی گرفته تا فشار نیروهای نفوذی در انتصاب مدیران ارشد و زیرمجموعه.

حال باید دید دولت پزشکیان برای بحران انرژی ایران به‌دنبال نسخه‌های تکراری و غلط دولت‌های پیشین است یا رویه غلط گذشته را اصلاح می‌کند؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

احسان سلطانزاده سه شنبه , ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

اینها همه با همدلی و وحدت نظر برای ایرانی آباد برطرف میشه شعار دکتر همینه راه دیگری نیست با اختلافها کنار وار استعدادهای داخلی و خارجی خودمان برای خودکفایی و صادرات سود ببریم چپ و راست واین وان ندارد که فرصت خوب را ازدست ندهیم انشاءالله