کد خبر : 3026
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 14:40

سقوط دور از انتظار بازار سهام؛

افزایش شدید عرضه‌ها، بورس را زمین زد

افزایش شدید عرضه‌ها، بورس را زمین زد
با وجود اینکه اخبار پیرامون بازار از تداوم رشد بورس حمایت داشت، اما شاخص کل با افزایش فشار فروش با سقوطی یک درصدی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران درحالی معاملات دومین هفته شهریور ماه را آغاز کرد که با توجه به اخبار مثبت پیرامون بازار و به‌ویژه خبر حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی، انتظار می‌رفت که بازار سهام به صعود خود ادامه دهد.

با این وجود، افزایش ناگهانی فشار عرضه از ابتدای بازار امروز سبب شده که شاخص کل به روند صعودی خود در شهریور ماه پایان دهد و پس از افتی یک درصدی، در سطح دو میلیون و ۱۲۹ هزار واحدی آرام بگیرد. شاخص هم‌وزن نیز امروز در همین روند حرکت کرد و ۱.۳۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

علاوه بر کاهش شاخص‌های اصلی بازار، ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام نیز در بازار امروز افت کرد و به چهار هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها نیز به بازار امروز پشت کرده و ۹۴۶ میلیارد تومان از سرمایه خود را از بازار خارج کردند.

خرید ۲۰ میلیاردی حقوقی‌های پتروشیمی پردیس

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز ۱۳ نماد گروه پتروشیمی شاهد رشد قیمت بودند و ۱۷ نماد منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۸۴ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۳ درصد و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۱.۶۳ درصد، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند. از سوی دیگر اما بیشترین افت به نمادهای پتروشیمی فناوران (شفن) با ۵.۶۲ درصد، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با ۴.۷۱ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۴.۴۴ درصد رسید.

تابلو سهام پتروشیمی پردیس نشان می‌دهد که این نماد در بازار امروز پتروشیمی‌ها دارای بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد که این اتفاق به دلیل عملکرد حقوقی این سهام و خرید عمده آن بوده تا از افت نماد شپدیس جلوگیری کند.

تنها یک نماد پالایشی صعودی شد

سهام‌ شرکت‌ها پالایشی در بورس امروز سقوطی تمام‌عیار را تجربه کردند؛ به طوری که در بازار امروز تنها سهام شرکت نفت ایرانول (شرانل) با رشد ۰.۳ درصدی شاهد رشد قیمت بود و باقی ۱۲ نماد این گروه با افت قیمت کار خود را به پایان رساندند. در این میان، سه نماد نفت پاساردگاد (شپاس) با ۳.۳۸ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۲.۲۴ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۲.۱۴ درصد نیز متحمل بیشترین افت قیمت شدند.

بیشتر بخوانید:  در پتروشیمی درحال کپی‌کاری هستیم/ کاهش  ۴۳ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی + فیلم

با این شرایط، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی پس از معاملاتی به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان، در پایان بازار امروز کاهشی ۰.۸۷ درصدی را تجربه کرد و سهامداران حقیقی بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان از معاملات این گروه خارج کردند.

در بازار امروز، سهام پالایش نفت اصفهان که افتی ۱.۲۷ درصدی را ثبت کرد، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز به خود اختصاص داد. حقیقی‌ها در حالی ۳۹.۲ میلیارد تومان از شپنا خارج کردند که بازارگردان این نماد بیش از ۱۲ میلیون برگه سهم آن را نیز خرید بود اما نتوانست مانع از افت شپنا در بازار امروز شود.

بیشترین رشد و افت در میان نمادهای شیمیایی

وضعیت گروه شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه با عقب‌نشینی ۰.۸۸ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه طی معاملاتی به ارزش ۵۱۵ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود هشت میلیارد تومان از پول خود در این صنعت را بیرون کشیدند.

مشاهدات تالار شیشه‌ای حاکی از آنند که امروز ۲۰ نماد شیمیایی در طرف سبزپوش بازار ایستادند و ۴۴ نماد بازدهی منفی داشتند.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد)، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) و شیمیایی رنگین (شرنگی) با رشد به ترتیب ۲.۶۵ درصد، ۲.۳۴ درصد و ۱.۲ درصد شاهد بیشترین بازدهی بودند. از سوی دیگر اما شدیدترین کاهش قیمت به سه نماد صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۶.۰۹ درصد، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۵.۹۵ درصد و لعابیران (شعلاب) با ۴.۴ درصد افت رسید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.