کد خبر : 6349
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 14:35

صعود شاخص کل بورس ادامه دارد؛

افت سهام پالایشگاه اصفهان در بورس امروز/ پتروشیمی زاگرس ورود پول حقیقی ۱۲۲ میلیاردی را تجربه کرد

افت سهام پالایشگاه اصفهان در بورس امروز/ پتروشیمی زاگرس ورود پول حقیقی ۱۲۲ میلیاردی را تجربه کرد
بازار سهام در چهارمین روز معاملاتی هفته نیز به صعود خود ادامه داد و شاخص کل رشدی 0.52 درصدی را ثبت کرد. بخش عمده نمادها در صنایع پتروشیمی و پالایشی و شیمیایی در مدار صعودی قرار گرفتند.

به گزارش انرژی پرس، در ادامه حرکت رو به بالای بورس تهران در روزهای اخیر، شاخص‌های اصلی بازار سرمایه امروز هم به حرکت خود در مدار صعودی ادامه دادند. در این میان، نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز نقش پررنگی در این صعود ایفا کردند؛ به نحوی که سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر مثبت بر صعود شاخص کل را از خود بجا گذاشت.

رشد امروز شاخص‌ها اما کمی متعادل‌تر از روزهای گذشته بود، طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه ۱۱ هزار و ۳۰۸ واحد معادل ۰.۵۲ درصد رشد کرد و با قرارگیری در سطح دو میلیون و ۱۷۶ هزار واحدی، به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز در این صعود با شاخص کل همسو شد و رشدی ۰.۸۳ درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات بورس در بازار امروز با کاهشی نسبی در مقایسه با روز گذشته همراه شد اما رقم ثبت شده همچنان در سطوح قابل قبولی قرار دارد. تابلوی بازار نشان می‌دهد که با دست به دست شدن ۱۲.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم طی بازار امروز، ارزش معاملات خرد به حدود هفت هزار میلیارد تومان رسید. استقبال حقیقی‌ها از صعود بازار نیز ادامه یافت و خالص ورود پول حقیقی به معاملات امروز از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

یکه‌تازی پتروشیمی زاگرس در بورس امروز

معاملات امروز نمادهای صنعت پتروشیمی در تعادل مطلق به پایان رسید. به نحوی که ۱۵ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۱۵ نماد منفی خوردند. در این میان، بیشترین بازدهی مثبت مربوط به سه نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با پنج درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۴۸ درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱.۶۶ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

از سوی دیگر اما سهام سه شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی شیراز (شراز) و پتروشیمی آبادان (شپترو) با افت به ترتیب ۱.۶۴ درصد، ۱.۲۹ درصد و ۱.۰۵ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

نماد زاگرس نه تنها بیشترین رشد قیمت در گروه خود را تجربه کرد، بلکه با استقبال گرم حقیقی‌ها نیز مواجه شد. طوری که اشخاص حقیقی رقم قابل توجه ۱۲۲ میلیارد تومانی را وارد معاملات این نماد کردند و در صف خرید زاگرس نشستند. گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) نیز بیشترین خروج پول به مبلغ ۶.۶ میلیارد تومان را شاهد بود.

خروج پول از «شپنا» از سر گرفته شد

نمادهای گروه پالایشی پس از رشد پرقدرتی که در روزهای گذشته ثبت کردند، در بازار امروز کمی متعادل‌تر به روند صعودی خود ادامه دادند. طوری که پس از ثبت معاملاتی به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان، شاخص این گروه رشدی ۰.۵۵ درصدی را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۱۸ میلیارد تومان پول در نمادهای این گروه تزریق کردند.

بیشتر بخوانید:  فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با افت به ترتیب ۱.۹۴ درصد، ۰.۶۹ درصد و ۰.۱۱ درصدی مواجه شدند و هشت نماد این گروه صعودی بودند. همچنین نماد شرکت‌های نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۸۷ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۱.۶۹ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۱.۶۷ درصد شاهد بیشترین رشد قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند. 

به علاوه، سهامداران حقیقی شپنا، امروز بار دیگر به روند خروج پول خود از این نماد برگشتند تا خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان در بازار امروز به ۷.۷ میلیارد تومان برسد. از سوی دیگر اما پالایش نفت تهران بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۲۰.۲ میلیارد تومان را ثبت کرد.

«شملی» به مجمع می‌رود

شاخص گروه محصولات شیمیایی در بازار امروز روند صعودی خود را ادامه داد و رشد ۰.۵۸ درصدی را ثبت کرد. این رشد در حالی رقم خورد که معامله‌گران بیشتر از ۵۹۰ میلیارد تومان سهام شیمیایی در بازار امروز رد و بدل کردند و خالص ورود پول سهامداران حقیقی به این صنعت نیز به حدود ۱۰۵ میلیارد تومان عبور رسید.

در بورس امروز، ۲۹ نماد شیمیایی با افزایش قیمت پایانی به کار خود پایان دادند و ۲۸ نماد در سمت منفی بازار قرار گرفتند؛ در این میان اما بیشترین رشد قیمت برای سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) با ۶.۶۲ درصد، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۶.۴۷ درصد و کربن ایران (شکربن) با ۲.۰۲ درصد بود.

در طرف دیگر بازار اما سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با افتی ۱.۴۵ درصدی، شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۱.۲۵ درصد و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۱.۲۴ درصد افت قیمت نیز در ادامه این فهرست قرار گرفتند.

گفتنی است که نماد شفارس علاوه بر اینکه یکی از قدرتمندترین رشد قیمت‌ها در بازار امروز را تجربه کرد، در میان نمادهای شیمیایی شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان نیز بود.

همچنین در پایان معاملات بورس امروز، سهام شرکت ملی شیمی کشاورز (شملی)، با دستور ناظر بازار و جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شد تا در معاملات روز آینده غایب باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.